kulle
Dagens lertegel tar inte längre tid att lägga, men ska man återanvända eller köper in gammalt lertegel så är det mycket mer tidsödande att lägga och få bra för pannorna är oftast skeva.
Men nu var det ju TS pannor vi diskuterade och han skulle ha nya.
 
Allt ofalsat lertegel även dagens tar längre tid att lägga! Då lertegel "låser" sej i varandra så är det viktigt att läkten är mycket mer exakt sen att få lertegel rakt tar mycket mer tid också. Ofta får man kappa sista raden vid nock för att få de att stämma alla dom här sakerna behövs typ inte på betong.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
kulle
johan ivarsson skrev:
Allt ofalsat lertegel även dagens tar längre tid att lägga! Då lertegel "låser" sej i varandra så är det viktigt att läkten är mycket mer exakt sen att få lertegel rakt tar mycket mer tid också. Ofta får man kappa sista raden vid nock för att få de att stämma alla dom här sakerna behövs typ inte på betong.
Då får du väl hålla dig till betong då , om du tycker det är så mycket jobb med tegel.
 
Jobbigt är de inte men det tar längre tid så är de bara.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej!
såg att det diskuterades lite priser,
jag har precis bytt papptak och ny plåt (rännor,stuprör, fotplåt & takplåt)
ca 250kvm

Plåtslagare: arbete + material 30 000:
Pappläggare: arbete + material 38 000:-


Känns som ett bra pris tycker jag :)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Robin Johansson skrev:
Hej!
såg att det diskuterades lite priser,
jag har precis bytt papptak och ny plåt (rännor,stuprör, fotplåt & takplåt)
ca 250kvm

Plåtslagare: arbete + material 30 000:
Pappläggare: arbete + material 38 000:-


Känns som ett bra pris tycker jag :)
men du har ju inte lagt pannor överhuvudtaget.
 
länge sedan någon svarade här...
men vad kan riktning av tak kosta? säg att det lutar hit å dit som inte är särskilt ovanligt på äldre hus..

kanske dumt å fråga vad det kostar, men hur mycket tid kan det tänkas ta?
 
Rolle85, hur gick det med takbytet?
En sak jag undrar är varför ni inte återanvände tegelpannorna. De som inte gått sönder håller ofta mycket länge. Man kan komplettera med nya om det behövs. Tar längre tid att plocka ner snyggt än att slänga ner men tid har du ju ROT-avdrag på.
 
camaro1969 skrev:
länge sedan någon svarade här...
men vad kan riktning av tak kosta? säg att det lutar hit å dit som inte är särskilt ovanligt på äldre hus..

kanske dumt å fråga vad det kostar, men hur mycket tid kan det tänkas ta?
Det skulle jag säga beror helt på hus, taktyp, och förstås orsaken till att det "bågnar"...kan ju vara alltifrån dålig läkt till ngn takstol som murknat eller att hela huset har satt sig

/K
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Det skulle jag säga beror helt på hus, taktyp, och förstås orsaken till att det "bågnar"...kan ju vara alltifrån dålig läkt till ngn takstol som murknat eller att hela huset har satt sig

/K
friskt virke så utgå ifrån att huset satt sig.

säg att du har råspont som är okej, men du måste räta med hjälp av läkten... 150 m2

gissar att det tar några dagar
 
Om takstolarna är friska borde det inte kosta många kronor extra förutsatt att du inte vill att det skall stämma på millimetern. En duktig erfaren snickare kan ju lägga under det som behövs i form av plankor. Vi bytte råspont på hela taket, det var lite jobb då det är fyra ränndalar men det blev fint!
 
Danneå skrev:
Fast det du själv tagit upp här blir ju 45 000kr... och du har räknat lågt.

Sen har du missat "lite" saker. t.ex.

Fotplåt
Fågelband
Nockhållare/nockbräda
Nocktätning
Nockpannor
Stege/steg
Glidskydd
Asfaltsklister
Spik
Skruv
Stift/pappspik
Byggställning
ev. snörasskydd

för att nämna några saker..
Har nu efter att själv bytt tak i våras ( gjort allt själv samt haft låneställning 7 meters gratis) kommit fram till detta.

Totalt gick det på cirka 38000:-

Taktegel Vittinge / 1292 st
Läkt
RAW 530 duk
Spik
Pappspik
Mögelstopp 23 st
Tätningsband skorsten
Fallskyddspaket
Container 3 dagar
Nockpannor
Nockbräda
Taksteg Benders 18st
Asfaltsklister 2 x 1 liter till Mögelstopp

Fågelband & snörasskydd behövs ej hos oss och det skulle ändå inte öka kostnaden nämnvärt mkt!

Kontentan är att det är mkt billigare att göra själv och material kostnaden är inte så hög att det motiverar 80-100 000:- i arbetskostnad.

Ett totalpris inklusive hyrställning runt huset och 3 takläggare borde rimligen bli ungefär 85-90 000:-

140 - 160 000:- är ockerpris om huset inte har 4 takkupor och torn.mmm

Jag och min sambo samt pappa rev och satte helt nytt tak på cirka 4 hela dagar.
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
även jag gjorde det själv, totalkostnad ca 30000:- för 140m2 tp20
men då monterade jag även takstege samt snörasskydd.

rev av takspån och la masonit. läkta och riktade upp taket.

så man undrar ju lite hur mycket man sparat på dessa 2 veckors arbete :) borde bli en skaplig timpenning kan ja tycka, som jag dessutom inte behöver skatta på :D
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
så man undrar ju lite hur mycket man sparat på dessa 2 veckors arbete
Det grymt tråkiga är att eget arbete premieras inte. Ingen ROT-förmån, inget avdrag på reavinstskatten. :(
 
tompaah7503 skrev:
Det grymt tråkiga är att eget arbete premieras inte. Ingen ROT-förmån, inget avdrag på reavinstskatten. :(
ingen rot nä, men säg att det kostar 500:- timmen plus moms, du betalar då 437:- timmen med skattade pengar.
jag vet inte hur många timmar du måste arbeta för att få ihop 437:- efter skatt men jag gissar att 3 timmar inte räcker till.

reavinstskatt behöver man inte bry sig om om man inte tänker sälja.

säljer man ändå så kan man ändå göra en beräkning av uppförandekostnad och göra ett öppet yrkande hos skatteverket. och säga att alla kvitton har förkommit.

f.ö. så får man inte avdrag för endast ett takbyta när man beräknar reavinsten, utan man måste vara aningens kreativ då :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.