Hemmakatten
Har vid nåt tidigare tillfälle lagt en kommentar i räntetråden om vår ränta men inte fått nåt svar, därav denna tråd.

Vi har sedan några år en ränta på 1% på vårt bolån i Handelsbanken. Anledningen till räntan är att när jag mejlade och klagade på vår tidigare högre ränta, så fick vi 1%.

Ringde kontoret vid nåt tillfälle (kontorschefen har pensionerat sig) och fick då till svar att det var ju en extremt bra ränta som inte går att ändra och kontorschefen måste inte ha tänkt efter då ha la in denna ränta.

I internetbanken står det "Du har inga lån i Stadshypotek som kan villkorsändras eller räntesäkras via Internet"

Nu undrar jag vad det är för ränta vi egentligen har? Den är helt rörlig (ingen 3-månaders ränta), Räntan har legat på 1% i något/några år. Räntan måste ju rimligtvis ha knutits till någon parameter?
 
Redigerat:
Hmmm. Är det lån på Handelsbanken eller Stadshypotek? S.k reverslån på Handelsbanken är helt rörliga och kan inte bindas. Kontoret kan ändra räntan när som om dom vill men det vore ju onödigt med er superrabatt. Kontorschefen måste ha fått en dyr whiskey varje jul i många år ;)
 
Det låter ju som du har fått en "specialare", låt den ligga, sitt still i båten.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hemmakatten
Det står på låneavin att det är Stadshypotek. Det finns ingenting om något villkorsförändringsdatum varken på låneavin eller på internetbanken.

Jag har ingen minnesbild av att vi skrev under några papper alls. Och jag vill förstås inte väcka den björn som sover. Men jag tycker fortfarande att räntan måste vara knuten till något typ Stibor eller nåt. Eller kan det vara så (glada tanke :)) att denna ränta ligger fast för "alltid" pga kontorschefens "lilla miss".
 
Hemmakatten skrev:
Det står på låneavin att det är Stadshypotek. Det finns ingenting om något villkorsförändringsdatum varken på låneavin eller på internetbanken.

Jag har ingen minnesbild av att vi skrev under några papper alls. Och jag vill förstås inte väcka den björn som sover. Men jag tycker fortfarande att räntan måste vara knuten till något typ Stibor eller nåt. Eller kan det vara så (glada tanke :)) att denna ränta ligger fast för "alltid" pga kontorschefens "lilla miss".
Håller med hempularen - Dags att inte peta alls! 1% och den verkar vara löpande!? Jag skulle vara i himmelriket och bara vänta ut dem tills den dagen dom kommer på dig...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har också handelsbanken och har där haft en väldigt bra kontakt som vi fick riktigt bra ränterabatt av. Rabatten förföll varje år och vi förhandlade om till samma rabatt och så löpte det på tills vår kontaktperson slutade - då låg rabatten kvar i flera år utan att förfalla. När den den slutligen försvann så pratade jag med kontorschefen som mumlade lite missnöjt om den tidigare rabatten. Nu tror jag vi ligger på 1,3% och den här gången lär nog rabatten förfalla efter ett år igen :)

Slutsatsen man kan dra är att det nog visst är möjligt att lägga rabatter som inte förfaller automatiskt efter ett år - och att det lönar sig att inte väcka björnen om den somnat. :).

Våra lån syns dock som vanligt i internetbanken. Låter ju hemskt tråkigt att ni inte kan ändra eller villkorsändra :D
 
Nu har ju handelsbankens lokalkontor mycket större frihet att placera lånen än de andra storbankerna, som styrs uppifrån.
Så - var glad! Och sitt still i båten!
 
Ok, bravo! Maxtid med rabatt i Stafshypotek är 5 år så ni måste agera efter den tiden annars försvinner rabatten helt och det är inte säkert att banken hör av sig, bevaka!
 
Hemmakatten
Ja, har som sagt förstått att jag ska ligga lågt och inte ringa till banken. Men Jonatan9, du skriver om "rabatten". Vad utgår den rabatten ifrån?
 
Det finns ju ingen referensränta som varit oförändrad så länge, du måste ha fått en helt fast ränta. Självklart kan de ändra på detta om de vill. Så det gäller ju att inte göra dem uppmärksamma på det.

Just SHB verkar ha en "halvmanuell" hantering av följsamheten mot referensräntor. Jag har flera bekanta som fått räntan skruvad av Handelsbanken, dvs. vid almäna räntehöjningar höjs räntan alltid motsvarande, vid räntesänkningar "glömmer" man konsekvent att sänka, så att man efter en tid har en ränta som överstiger listräntan, trots avtalad ränterabatt. Det är iofs. typ 10 år sedan.
 
Rabatten utgår från deras listräntor.
 
Det låter ju märkligt att du har en rörlig ränta som legat stilla så länge. Annars skulle jag också gissat på någon form av Stibor-knytning.
(Själv har jag en Stiborknuten ränta som för närvarande ligger på 0,57% tack vare att jag ignorerat otaliga uppmaningar från banken om att det är mycket bättre att byta till att köra tre månaders bindningstid.)
 
Vi har dessvärre flera olika små lån som är från tiden vi blev lurade av banken att ha olika bindningstider. alla är 3 månaders men de har olika räntor, den dyraste har 2.05%. Resten ligger på 1,69%. Begriper inte hur det blivit så här, antar det är den där ränterabatten de håller på med. Nu orkar jag inte bry mig utan ska byta till LF, Handelsbanken tycker jag är för byråkratiska, de kräver personligt möte på kontor för det mesta, det går inte att diskutera sånt som räntor över telefon. Och när man kommer dit ska de alltid försöka pracka på en massa skräptjänster. Nej tack, och hej då.

/S
 
Hemmakatten
Nu har vi fått en ny låneavi med 2,55% ränta på bolånet. Förhandlade ner räntan från 2,55 till 1,19%. I efterhand tycker jag att det gick för lätt och kommer att "shoppa runt". Belåningsgraden är under 50%
 
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.