Vi har bytt bänkskiva i köket, visserligen inte en för 64000kr men ändå.

När vi beställde skivan berättade försäljaren att deras skivor inte hade lösa pålimmande kantlister som på vår gamla skiva utan folien var neddragen ner över kanterna (se bild) vilket är bättre både ur hållbarhetssynpunkt och för bättre utseende.

Skivan ska sitta på en "barbänk" där en kortsidan ligger mot en vägg och övriga 3 sidor ligger öppet.

Nu när vi fått skivan så visade det sig att den inte var korrekt (enligt oss). Ena långsida saknade folie (se bild) och för mej ser det ut som att skivleverantören trott att den långsidan ska sitta mot en vägg.

Nu säger köksfirman att det inte går att tillverka en skiva där folien är neddragen på båda långsidorna. Dom har beställt en lös list från skivleverantören och tänker limma dit den.

Vi är ju inte så pigga på det eftersom vi vid köpet blev lovade att vi skulle få neddragen folie (då utan begränsningar) och det blir lite osnyggt med pålimmad list på ena långsidan och neddraget på den andra.
Kortsidorna har pålimmad list vilket jag kan förstå, det blir antagligen skitsvårt (omöjligt) att få det snyggt i hörnen om man ska försöka dra ner folien på alla sidor.


Min fråga är till er bänkskiveexperter: Är det sant som köksfirman säger? Går det inte att tillverka en bänkskiva där folien är neddragen på båda långsidorna?
 
  • Närbild på bänkskiva i kök med folierad kant och synliga kökslådhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bänkskiva i kök med neddragen folie på kanter, saknar folie på en långsida, mot vit skåpinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste ju gå, men generellt sett så levereras de enligt din bild. Jag tror en special så som du vill ha blir onödigt dyr
 
Jag ringde ett företag som säljer bänkskivor på nätet och dom kan leverera skivor med s.k. postformad kant på båda långsidorna, dvs. folien är neddragen över kanten men inte in under skivan. Det är "postform dubbel" och det har tillverkaren sagt att det inte blir bra så de säljer inte det längre.

Jag får kolla hemma vad det är på den levererade skivan.


Två typer av bänkskivekanter, postformad dubbel och postformad enkel, visas i stiliserade diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.