Hej.

Vi har kopplat på kommunalt vatten för cirka 8 månader sedan. Och vi har inte fått en enda vattenräkning sedan dess. Har ringt kommunen MINST 4 gånger och frågat var den blir av. Svaret varje gång den kommer.

Men idag ringde jag och sa att något inte stämmer för vi borde ha fått en räkning nu. Då skulle hon kolla upp det först nu? Vad som blivit fel i systemet..

Till min fråga. Kan dom kräva att jag ska betala allting nu? Fast det är dom som gjort fel? Har jag några rättigheter här? Är tacksam för hjälp.

Mvh Ganooo
 
Du lär få betala! Du har ju trotts allt förbrukat vatten och använt deras ledningsnät. Om det blir en väldigt stor räkning brukar de vara hyggliga och dela upp beloppet på några månader.
 
Ja jag förstår det. Dom glömde dagis räkningen på ena ungen i 4 månader sist. Det bjöd dom på för det var deras fel. Dom hade glömt lägga in henne i systemet eller vad hon sa. Men dom tog det på sig.

Okej det är bara att pröjsa då :). Tack för svaret
 
Den enda rättigheten du har i sammanhanget är att räkningen avskrivs efter ganska många år (så det är inte tillämpligt för dig). Tidsgränserna börjar om varje gång du eller din fodringsägare påminner om räkningen.

Sen brukar det aldrig vara ett problem att dela upp räkningar i fall som detta.
 
Ja du är tvungen att betala, normalt allt på en gång, men nästan alltid så går det att komma överens om en avbetalningsplan. Kommunen har även rätt att plocka ut dröjsmålsränta mm även om man inte får någon räkning.

Du vet (tex genom hemsidan) hur stor den fasta månadskostnaden är, du vet även hur stor den rörliga delen är samt du vet (kan avläsa) hur mycket du har förbrukat.
Du borde ha någon typ av kundnummer/referensnummer kopplad mot själva beställningen av va-anslutningen, detta nummer samt fastighetsbeteckningen kan man använda som referens när man betalar när man inte fått någon räkning.
 
Okej tack för alla svar. Ha en fortsatt bra dag (y)
 
Vattenräkningar brukar inte komma så tätt. har ingen riktig koll, men jag tror att det är var 6e månad här. Så 8 månader är ju inte så tokigt.

När vi köpte vårt första hus, så kom det aldrig någon elräkning. Huset var uppvärmt med elpanna, så det var rätt stora räkningar man förväntade sig.

När jag stött på Stockholm energi som de hette på den tiden, så erkände de till slut att avläsningen när vi flyttade in hade matats in felaktigt i systemet. Det gjorde att första elräkningen hade blivit negativ, vilket systemet stoppar automatiskt, de hade hittat felet, men deras nya datasystem hade ingen funktion för att ändra inmatade uppgifter, den funktionen höll på att implementeras.

Det tog 18 månader innan vi fick en rätt saftig räkning.
 
Hos oss kommer VA-/avfallsräkningen varannan månad.
Förr innan det var fjärravlästa elmätare så kom elräkningen 1-/2-/3-månaders intervall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.