Hej!
Köpt en bandsåg, en vanlig Inca. Av någon anledning tänkte jag inte på att det var trefas. Enligt motorskylten så verkar den kunna köras med enfas men jag har inte hållt på med EL sedan jag gick ut Elprogrammet för en himla massa år sedan.
Är det någon som kan hjälpa och guida vad jag ska koppla om?
Motorn är i ett bord som är märkt Luna så det ser lite annorlunda ut mot de andra Inca bandsågarna jag sett.

Så här ser det ut:
Motorskylt
Motorskylt på en Inca bandsåg visar tekniska specifikationer för en elektrisk motor, möjlig för en- eller trefasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Locket till motorn
Motorskylt på bandsåg med ledningsdiagram och anslutningar, avsedd för el-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sladdar i motorn
Öppnat motorskydd på en Inca bandsåg som visar sladdar och terminaler i en elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från motorn går vita kabeln till nödknappen och därifrån går svart kabel till trefas handske(gammal modell)
Bild på en grå eldosa fäst på en trävägg med kablar som löper in och ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsidan av nödknappen
Öppet elskåp med sladdar och en kontaktplint inuti, troligen till en bandsåg enligt inläggets beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mycket tacksam om någon kan guida en vilsen filur...

Tack & trevlig kväll!
 
Kolla också vilken manöverspänning det är på kontaktorn kan vara 380 V och då får du göra vid den delen också.
 
Har du ingen tillgång till trefas?
Både i Sverige och i Finland brukar det finnas trefasanslutning till alla hus. Det är bara amerikanerna och en del andra som klamras sig fast vid sina föråldrade enfasnät. Motorer går ju mycket bättre och har bättre vridmoment när man kör dem på trefas.
 
heimlaga skrev:
Har du ingen tillgång till trefas?
Både i Sverige och i Finland brukar det finnas trefasanslutning till alla hus. Det är bara amerikanerna och en del andra som klamras sig fast vid sina föråldrade enfasnät. Motorer går ju mycket bättre och har bättre vridmoment när man kör dem på trefas.
Men Gud ändå heimlaga... trefasanslutning till alla hus?

Man har möjlighet att dra trefas i alla hus men det är absolut ingen regel som bekräftar få undantag att de finns överallt.

Och jag tvivlar starkt på att man i USA har 1 inkommande fas in till kåkarna.
 
norrbottenssnickaren skrev:
Men Gud ändå heimlaga... trefasanslutning till alla hus?

Man har möjlighet att dra trefas i alla hus men det är absolut ingen regel som bekräftar få undantag att de finns överallt.

Och jag tvivlar starkt på att man i USA har 1 inkommande fas in till kåkarna.
Utan att veta vad Heimlaga eg menade men som jag tolkade det så menade ha att det relativt enkelt (om man får fatt i en elektriker) går att ordna ett trefas-uttag i en svensk bostad eftersom det är tre-fas fram till proppskåpet.

Hur det är i usa med trefas har jag ingen aning om.
 
Jänkarna får nöja sig med två faser á 120 V som ligger helt ur fas (180 grader), dvs 240 V mellan faserna.
 
Frustrator skrev:
Utan att veta vad Heimlaga eg menade men som jag tolkade det så menade ha att det relativt enkelt (om man får fatt i en elektriker) går att ordna ett trefas-uttag i en svensk bostad eftersom det är tre-fas fram till proppskåpet.
Just det menade jag. Eftersom tre faser finns framdraget till proppskåpet i alla hus blir det i allmänhet enklare och billigare att ta dit en elektriker som kopplar in en kabelstump och ett trefas vägguttag än att bygga om trefasmaskiner till enfas.
 
Finns det ens ett enda hus som inte har 3-fas till proppskåpet? I england är det väl vanligt man drar in bara en av faserna från transformatorn till ett hus för dom är inte riktigt kloka i huvudet där borta.

I USA/nordamerika skickas väl strömmen som 3-fas till transformatorn som sen omvandlar det till 240v enfas eller split-phase som nämdes ovanför, så det kan användas som 120v enfas eller 240v för större grejer.
 
I TS fall är det ju både enkelt och billigt att göra om till enfas. Den lilla sågen lär funka lika bra då och användbar överallt där det finns ett uttag. Lär inte kosta mer än en elektrikers bilkostnad att fixa detta.
 
DennisCA skrev:
Finns det ens ett enda hus som inte har 3-fas till proppskåpet? I england är det väl vanligt man drar in bara en av faserna från transformatorn till ett hus för dom är inte riktigt kloka i huvudet där borta.

I USA/nordamerika skickas väl strömmen som 3-fas till transformatorn som sen omvandlar det till 240v enfas eller split-phase som nämdes ovanför, så det kan användas som 120v enfas eller 240v för större grejer.
Har inte hört om ngn fastighet utan 3 inkommande faser men det jag reagerade på var att det skulle finnas uttag i alla hem.
 
Jag kan intyga att det inte finns uttag i alla hem. Jag fick installerat trefasuttag i garaget för några år sedan, men det var inte helt enkelt. Tror det hade varit klart enklare att koppla om en motor för att köra enfas istället.

I mitt fall så har jag normskåpet sittandes mitt i huset. Därifrån gick en fas ut i garaget (fanns endast belysning). Denna ledning gick inte direkt utan delades med håll och ett sovrum innan den kom ut i garaget. Så att bara dra några extra faser i samma vp-rör var ju inte så enkelt.
Min elektriker hittade en lösning för det hela, men det tog honom två arbetsdagar att fixa installationen sen. Det var iofs inklusive montering av en ny central i garaget och uttag. Men att lägga ner de pengarna om man bara tänker skaffa sig en maskin, som dessutom går att köra på enfas, känns kanske inte helt rimligt.
 
pyro skrev:
Jag kan intyga att det inte finns uttag i alla hem. Jag fick installerat trefasuttag i garaget för några år sedan, men det var inte helt enkelt. Tror det hade varit klart enklare att koppla om en motor för att köra enfas istället.

I mitt fall så har jag normskåpet sittandes mitt i huset. Därifrån gick en fas ut i garaget (fanns endast belysning). Denna ledning gick inte direkt utan delades med håll och ett sovrum innan den kom ut i garaget. Så att bara dra några extra faser i samma vp-rör var ju inte så enkelt.
Min elektriker hittade en lösning för det hela, men det tog honom två arbetsdagar att fixa installationen sen. Det var iofs inklusive montering av en ny central i garaget och uttag. Men att lägga ner de pengarna om man bara tänker skaffa sig en maskin, som dessutom går att köra på enfas, känns kanske inte helt rimligt.
Fast då hade du trefas i hemmet men inte ut till garaget om man är petig ;)

Hos mig kostade det 1500kr och tog under två timmar.. Då ligger min miniverkstad dock precis rum i rum med proppskåpet..
 
Ja, jag hade trefas i hemmet, men inga uttag, vilket var det som jag bekräftade.
Jo, i många fall är det enklare. Jag hade allt annat än optimala förutsättningar.
 
SamiHus SamiHus skrev:
Hej!
Köpt en bandsåg, en vanlig Inca. Av någon anledning tänkte jag inte på att det var trefas.
Hej Sami.
Köpte en oxå och tänkte inte på 3 fas. Fick du kopplat om din? Hur gjorde du isf?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.