Jag håller på att projektera för ett hus.
Värmelösningen är komplicerad (många ska kunna duscha på kort tid). men det kan vi ta i en annan tråd.

Det blir i alla fall troligen en värmepump på 17 kW kompletterat med elpatroner och ev. en direktverkande elpanna som spets för varmvattnet. Plus 10 kW bastuaggregat och lite köksmaskiner. Hmmm...
Räkna på effekt kan jag och målet är att klara sig på 25A-huvudsäkringar. Troligen måste vi tänka till en extra vända vad gäller just mängden elpatroner m.m.

Men, elpatroner och liknande är inget hokus pokus, de drar ju vad de gör. T.ex. 6 kW.
Men hur är det med en värmepump? Hur skall jag tänka där? Har den stora startströmmar som man måste ta hänsyn till? I kontinuerlig drift borde en 17 kW bergvärmepump med COP-värde på 1:4 dra en fjärdedel av uteffekten, dvs 17/4.
Men om jag istället kör en luft/vatten på 17 kW som mitt i kallaste vintern är nere på COP 1:1, då drar den ju 17 kW.

Någon som kan ge lite vägledning?
 
Startströmmarna är väl inte så våldsamma i värmepumpar till villor, det är inga stora trefasmotorer på direktstart vi pratar om.
När det gäller elpatronerna så har man oftast en effektvakt som ser till så att inte fler elsteg än vad säkringarna för tillfället klarar av kopplas in.
 
Varmvattnet klarar man med en stor beredare som värms under längre tid med en lägre effekt.

Protte
 
Du tänker fel ang. luft vatten och cop 1;1. Den drar inte mer el när det är kallt, den levererar mindre värme istället.
 
Du får nog förklara mera i detalj hur detta ska fungera.
Elpanna och elpatroner kräver stora säkringar i förhållande till effekten jämfört med värmepumpar.

En värmepump Nibe F1255 4-16kw kräver enbart till kompressorn 10A säkring.
Vill du samtidigt nyttja elpatronen på 9kw krävs det en säkring på 25A.
Ska du dessutom köra elektrisk bastu samtidigt kan det bli knivigt.
Dock har värmepumpen en inbyggd effektvakt som skulle kunna användas beroende på scenario / belastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.