Skriv "cmd"


Skriv därefter " ipconfig /all" också, och posta här.
 
shieldfire skrev:
Måste vara första steget. Funkar inte detta, så kolla om någon råkat ändra IP inställningarna från IPv4 till IPv6.

[bild]
Bilden från Windows 10
Skall inte båda vara I kryssade?
 
Du ska förmodligen använda DHCP då ska det bli rätt automagiskt.

Skärmklipp som visar nätverksinställningar med "Erhåll en IP-adress automatiskt" och "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt" markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IPv4 måste vara ikryssad i vart fall.
 
Redigerat:
Annan idé. Funkar det om du kopplar datorn direkt till anslutningen, dvs inte till routern?
I så fall är det routern som är puckad.
 
hsd skrev:
ring 90200
Gjorde det i går, men dom stängde 1 timme tidigare pga att det var för många som ringde, har dessutom ringt flera gånger tidigare, men problemet kommer alltid tillbaks!
 
shieldfire skrev:
Annan idé. Funkar det om du kopplar datorn direkt till anslutningen, dvs inte till routern?
I så fall är det routern som är puckad.
Det är en router direkt..
 
shieldfire skrev:
Du ska förmodligen använda DHCP då ska det bli rätt automagiskt.

[bild]

IPv4 måste vara ikryssad i vart fall.
Det är så det ser ut!
 
NetNut skrev:
På bilden du skickade över status - om du trycker på information och skickar en bild på detta så kan man kolla så att du fått "rätt" ip-adress och DNS-server adress. "Skugga" gärna en del av ip-adressen för säkerhets skull innan du skickar bilden. Har du både tråd och trådlöst igång på datorn i fråga ?
På den datorn jag lånade för att felsöka finns det både wifi och kabel! Jag har inte wifi på min dator
 
MathiasS skrev:
Skriv "cmd"


Skriv därefter " ipconfig /all" också, och posta här.
Återkommer efter jobbet!
 
j-o75 skrev:
Det är en router direkt..
Det borde se ut så här. Så gör det i alla fall hos oss.
Diagram som visar en dator ansluten direkt till vägguttag med en grön linje, med en router överkryssad som indikerar att den inte ska användas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden är routern överkryssad. Koppla istället som den gröna linjen, direkt till uttaget. Funkar det då?
 
shieldfire skrev:
Det borde se ut så här. Så gör det i alla fall hos oss.
[bild]

I bilden är routern överkryssad. Koppla istället som den gröna linjen, direkt till uttaget. Funkar det då?
Men jag har ju ett vanligt telejack mot telia, där går ju inte sätta datorn. routern behövs ju emellan.
 
hsd
Ring Telia och prata med supporten, de byter Din router
 
hsd skrev:
Ring Telia och prata med supporten, de byter Din router
Tyvärr är det värre med det, har ringt ett flertal gånger men dom är inte intresserade av att byta ut något. Dom hävdar fortfarande att det förmodligen är fel på mina datorer.
 
hsd
Konstigt, då jag körde adsl på telia var det standard att byta routern efter deras första kontroll av nätet, och det rätade upp problemen, en gång envisade de sig och skickade ut en tekniker (som fick köra elva mil enkel resa) som när han såg routern peka på den och sa DÄR ÄR FELET ,han kollade givetvis mitt nätverk och teleanslutningen innan han kontaktade supporten med besked och drefter kom en ny router med posten
Har någon bekant adsl via telia så kan Du prova Din router hos hen, på så vis får Du veta och kan pressa Telia på nytt
 
j-o75 skrev:
Men jag har ju ett vanligt telejack mot telia, där går ju inte sätta datorn. routern behövs ju emellan.
Ajfanken.

Såhär då. Om du öppnar en terminal (kommande cmd)

Och skriver i tur och ordning
ipconfig
(notera IPv4 addressen; min är 192.168.0.3 just nu
och Default gateway; min är 192.168.0.1)

Vad har din dator IPv4-adress? Det är förmodligen 192.168.0.x där x är mellan 1 och 254.
IPv4 och Default gateway ska vara i samma serie.

Test 1: Skriv
ping 127.0.0.1
Får du svar? Då funkar kontakten till ditt nätverkskort

Test 2: Skriv
ping IPv4 addressen (typ ping 192.168.0.3)
Får du svar? Då funkar förmodligen ditt nätverkskort. Du frågar efter datorn med kortets nätverksadress och får svar.

Test 3: Skriv
ping Default gateway (typ ping 192.168.0.1)
Får du svar? Då funkar då funkar det att komma fram till routern. Då sitter problemet mellan routern och leverantör eller i routern. Får du inte svar, är det förmodligen fel på kabel eller routern. Byt kabel och prova igen. Prova andra portar i routern. Får du fortfarande inte svar på Default Gateway är rimligtvis routern puckad på något sätt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.