Jag har bredband via ADSL från telia och har en router därifrån också! Det märkliga är att wifi funkar perfekt, men inte via nätverkskabel. Lampan vid kontakten blinkar för fullt men jag har ändå inte tillgång till internet! Tyvärr är Telias support inte till så mycket hjälp. Skärmdump av nätverksstatus på en dator som visar avsaknad av IPv6-internetanslutning och aktivitetsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet någon vad som kan vara fel? Jag har provat med två datorer och med flera kablar.
 
Har du haft internet via kabel förut?
Om inte...Har du kabeln inkopplad på rätt ställe i modemet ?
Bilden ser helt normal ut (ser likadant ut hos mig med Telias ADSL)
 
Det står ju att du har internet. Funkar det inte att surfa?
 
M
Med tanke på att ovan bild säger att Internet-access är OK så kan det mycket väl vara en fråga om DNS-servrar då Windows använder IP-adresser (av någon märklig anledning) för att kontrollera internet-anslutningen.

Tryck på startmenyn och skriv "command", öppna programmet som rekommenderas (Command prompt).

Skriv "ping 8.8.8.8" och tryck på enter, sedan "ping www.sunet.se" och tryck på enter.

Får du "svar från 8.8.8.8" i första fallet och ett svar om att den inte kunde hitta www.sunet.se i andra fallet så har du ett DNS-problem.
 
M
Och så klart, klassikern: starta om Telias skitrouter :)
 
hsd
Hade samma problem, flyttade nätverkskabeln ett steg å så funkade det som vanligt
När jag påtalade detta till suporten skickade en ny router
 
Micro skrev:
Har du haft internet via kabel förut?
Om inte...Har du kabeln inkopplad på rätt ställe i modemet ?
Bilden ser helt normal ut (ser likadant ut hos mig med Telias ADSL)
Ja det har fubkat i flera månader, men det har tidigare strulat till och från.
 
Marcussjogren skrev:
Och så klart, klassikern: starta om Telias skitrouter :)
Har gjort det och även gjort fabriksåteställning
 
hsd skrev:
Hade samma problem, flyttade nätverkskabeln ett steg å så funkade det som vanligt
När jag påtalade detta till suporten skickade en ny router
Har testat alla fyra portar med samma resultat. Datorn funkar på jobbet och sladdarna är hela.
 
På bilden du skickade över status - om du trycker på information och skickar en bild på detta så kan man kolla så att du fått "rätt" ip-adress och DNS-server adress. "Skugga" gärna en del av ip-adressen för säkerhets skull innan du skickar bilden. Har du både tråd och trådlöst igång på datorn i fråga ?
 
hsd
ring 90200
 
JLov skrev:
Det står ju att du har internet. Funkar det inte att surfa?
Nej precis så!
 
Marcussjogren skrev:
Med tanke på att ovan bild säger att Internet-access är OK så kan det mycket väl vara en fråga om DNS-servrar då Windows använder IP-adresser (av någon märklig anledning) för att kontrollera internet-anslutningen.

Tryck på startmenyn och skriv "command", öppna programmet som rekommenderas (Command prompt).

Skriv "ping 8.8.8.8" och tryck på enter, sedan "ping www.sunet.se" och tryck på enter.

Får du "svar från 8.8.8.8" i första fallet och ett svar om att den inte kunde hitta www.sunet.se i andra fallet så har du ett DNS-problem.
Hittar inget om man skriver command.
 
Marcussjogren skrev:
Tryck på startmenyn och skriv "command", öppna programmet som rekommenderas (Command prompt).

Skriv "ping 8.8.8.8" och tryck på enter, sedan "ping www.sunet.se" och tryck på enter.

Får du "svar från 8.8.8.8" i första fallet och ett svar om att den inte kunde hitta www.sunet.se i andra fallet så har du ett DNS-problem.
Måste vara första steget. Funkar inte detta, så kolla om någon råkat ändra IP inställningarna från IPv4 till IPv6.

Windows 10 nätverksinställningar med IPv4 och IPv6 alternativ markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden från Windows 10
 
NetNut skrev:
På bilden du skickade över status - om du trycker på information och skickar en bild på detta så kan man kolla så att du fått "rätt" ip-adress och DNS-server adress. "Skugga" gärna en del av ip-adressen för säkerhets skull innan du skickar bilden. Har du både tråd och trådlöst igång på datorn i fråga ?
Hur vet man vad som är rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.