Håller på och planerar hur jag ska bygga min friggebod som ska ca 3 X 3,5m.
Tänkte inte ha takstolar utan sätta en nockbalk men då kommer frågan upp, hur rejäl behöver den vara?
På ritningar jag hittar så sätts det en limträbalk men är det nödvändigt på en friggebod där den ska vara max 3,5m.
Kan tillägga att jag tänkt lägga plåttak på friggeboden...
Så vad ska jag välja, en rejäl regel eller måste jag ha limträbalk och vad ska jag välja?

(Uräkta om det är fel termer jag använder mig av men jag är en glad amatör...)
 
Moelven har ett dimensioneringsprogram för limträ på sin websida.

Via det bör du kunna få fra hur stor limträbalk som behövs. Visar det sig vara en väldit liten balk så bör den gå att ersätta med några ihopslagna reglar eller en stock (dock kan jag inte räkna på det själv)
 
2st hopspikade 2x8 tums plankor håller absolut garanterat. En 2x8 tums planka håller också men det vågar jag inte garantera offentligt.
Man kan också ta en lämplig rundstock direkt ur skogen.


Såna där saker brukar man inte hållfasthetsberäkna i min värld.
 
Använd byggbeskrivningar.se och gå in på http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering . Där hittar du bland annat dimensionering av tak med nockbalk. Lägg in kommun så får du snözon. Välj tak, isolering och invändig beklädnad. Sen lägger du in måtten på byggnaden och ut trillar det en dimensionering av nockbalk, stolpar och takbalkar. Mkt smidigt med rätt nivå på kvalitetssäkringen. :)
 
En 6m 56x225 limträbalk kostar 762:- på Byggmax så det blir nog en sån för säkerhets skull... 👍
 
3,5m klarar du garanterat på en 220x45 vanlig C24 regel. Jag har betongtegel och 4,8meter spännvidd och kör med en 66x315 limträ.
 
vectrex skrev:
3,5m klarar du garanterat på en 220x45 vanlig C24 regel. Jag har betongtegel och 4,8meter spännvidd och kör med en 66x315 limträ.
Vi snackar ju en friggebod för lite spadar m.m. så kan man spara lite så vill man ju göra det... :rolleyes:
 
Blev en limträbalk, 56x225 och så här i efterhand ser det lite överdrivet ut.
Stabilt blir det i alla fall...

Nybyggt stomme till en träkonstruktion med stora limträbalkar på en gräsplätt, verktyg och stege synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P-plats P-plats skrev:
Blev en limträbalk, 56x225 och så här i efterhand ser det lite överdrivet ut.
Stabilt blir det i alla fall...

[bild]
Blev lite nyfiken såhär några år i efterhand, vilka mått blev det för dig på friggeboden?

Tycker det ser ut som en lämplig storlek för oss med, för att rymma förrådsutrymme i stora delen och duschutrymme i den mindre..

3x3,5m skrev du i första inlägget men om ni kört cc60 så tycker jag nog stugan ser ut att vara närmare 4,8-5m lång?

Mvh
Andreas
 
clain clain skrev:
Blev lite nyfiken såhär några år i efterhand, vilka mått blev det för dig på friggeboden?

Tycker det ser ut som en lämplig storlek för oss med, för att rymma förrådsutrymme i stora delen och duschutrymme i den mindre..

3x3,5m skrev du i första inlägget men om ni kört cc60 så tycker jag nog stugan ser ut att vara närmare 4,8-5m lång?

Mvh
Andreas
Friggeboden är totalt 3X5m där innerdelen är 3X3,5m och sen ytterliggare 3X1,5m där vi har ved och att man kan stå under tsk för att gå in.
Måtten är själva måttet på grunden och inte taket...

Grå friggebod med svart tak, synlig vedförvaring och skyddande takutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P-plats P-plats skrev:
Friggeboden är totalt 3X5m där innerdelen är 3X3,5m och sen ytterliggare 3X1,5m där vi har ved och att man kan stå under tsk för att gå in.
Måtten är själva måttet på grunden och inte taket...

[bild]
Tjusigt (y)

Jo det slog mig senare att det nog var så du menat, jag stirrade mig nog blind på limträbalken och totallängden innan jag såg de tryckta stolparna..

Tyvärr ligger vi i snözon 3 enligt dimensioneringsguiden, så det blir en 115x315 balk om vi ska klara belastningen...

Lär nog klura lite mer på om det är värt det:thinking:
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.