Jag har i nuläget router, switch etc. på andr våningen, matad med ADSL.

Nu kommer jag att få in fiber i källaren,och det gäller att hitta en bra väg för att få upp signalen till routern.

Jaga har i nuläget en nätv. kabel som kommer ned till källaren från switchen några meter från där fibern skall komma in. Jag vill gärna ha kvar det nätverksuttaget.

min tanke är att sätta en liten switch med V lan förmåga där, en annan i andra änden på kabeln uppe vid "huvudswitchen".

Och så leda in kabeln från fibern i switchen, kalla den för ex. V1, köra uttaget som V2, och så leda både V1 och V2 i kabeln upp till andra våningen, där en liknande uppsättning med Vlan switch så att V1 kommer ut på en port och går som inkommande på routern, en V2 kabel som får gå till huvudswitchen.

Detta borde väl fungera? Eller missar jag något? Jag har inte jobbat med Vlan tidigare.
 
M
Ja det ska fungera att göra så.

Swich1: konfigurera port 1 som VLAN-trunk, konfigurera port 2 som access-port för VLAN1 sätt port 3 som access-port för VLAN2

Switch2: konfigurera port 1 som VLAN-trunk, konfigurera port 2 som access-port för VLAN1 sätt port 3 som access-port för VLAN2

Koppla kablen från övervåningen till källaren i port 1 på båda switcharna.
Koppla Internet-VLAN (t ex VLAN1) från fiber-konverter till switch1
Koppla en nätverkskabel mellan port 2 och Internet-porten på din egna router
Koppla en nätverkskabel till digital-boxen från port 2 på switchen på övervåningen.
 
M
Här är en rätt bra förklaring på hur det fungerar:

Diagram som förklarar VLAN-konfiguration med nätverksswitchar och datorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår inte vad du vill uppnå med den lösningen, är inte övertygad om att det fungerar att göra så, kan du utveckla det lite.

Men...
Jag hade satt en vanlig "konsumentrouter", med eller utan WiFi, i källaren, normalt har de ju 4 LAN-uttag. Ett uttag går via din befintliga kabel till switchen på andra våning för vidare distribution, kvar har du 3 uttag på routern för användning i källaren.
För täckningens skull vill du kanske inte ha din accesspunkt för WiFi i källaren så då ansluter man lämpligen en accesspunkt till switchen på andra våning. Många trådlösa konsumentroutrar kan enkelt användas som accesspunkt.
 
tommib
Jag har en sån, den funkar bra. Konfigurering måste dock göras med netgears egna program från windows (eller möjligen mac) då den kräver installation av en packet sniffer om jag minns rätt. Detta för att switchen i sig inte får någon egen IP-adress.

Jag använder inte min längre så om du har vägarna förbi Älvsjö kan du få den.... om jag hittar den i allt kaos...
 
Målet är att göra så lite ingrepp som möjligt i nuvarande "infrastruktur". Alternativet att sätta router i källaren är ett alternativ jag funderat på. men då krävs troligen en accesspunkt där uppe också, och jag har väldigt lite nytta av wifi i källaren.
 
M
Varför skulle du ha VLAN från början egentligen?

För att få ut t ex både Internet och Digital-tv uppe så måste du nästan ha det. Ska du bara ha internet finns det ju ingen anledning.
 
Jo tanken är att hålla trafik i två riktningar i kabeln från/till källaren. Alltså inkommande kabel från fibern behöver komma upp till routern på andra våningen, samtidigt behöver jag få ner en anslutning från "insidan" av routern till källaren.

Så antingen Vlan för att kunna isolera det två kanalerna från varandra där de går i samma kabel, eller så får jag sätta en router vid inkommande fiber och göra om routern däruppe till en accesspunkt, utan routerfunktionalitet.
 
Känns som att det senare alternativet är ett klokare val. Mindre tänk, mindre konfigurering och mindre strul... :)
 
M
Alternativ två är ju absolut enklast, men skanse glömde "mindre coolt" ;)
 
A
Om du inte behöver 1Gbit/s mellan de båda våningarna så kan du dela på kabeln då endast två par behövs för varje länk. Detta är den absolut enklaste lösningen men du kommer bli "begränsad" till 100Mbit/s över dessa båda länkar.
Så har du 1Gbit fiber så är det kanske inte rätt alternativ. Då hade jag tagit och köpt den lilla Netgear switchen och kört med VLAN (vilket jag faktiskt har gjort själv). Den switchen fungerar alldeles utmärkt. Lite konstig mjukvara bara men när den väl är konfigurerad så behöver man inte bry sig. Glöm bara inte bort att märka upp portarna med VLAN ID.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.