Hej.

Idag har vi ett hus med enstegsfasad (puts) kanske bara finns det med puts?. Men iaf så tror jag att här börjar lukta mögel så det är dags att fixa putsen. Min fråga är då, kan man byta putsen och sätta träfasad ? rekomenderar ni det? eller ska jag göra ordentlig puts ist? prismässigt hur ser det ut puts kontra träfasad?

Vi ska göra om taket också, blir för mycket pengar att göra det samtidigt.Och folk säger att putsen spricker om man gör om taket? Borde inte trä hålla bättre är min tanke då? +

Tacksam för hjälp

mvh Ganooo
 
Redigerat:
Du har flera alternativ.

Börja med en grundligt undersökning. Sen, utifrån detta fatta ett beslut.

Det är viktigt att besluta (försöka iaf) om ni har funderingar att sälja huset eller stanna och bo där tills ni dör (i princip),

Då en större reparation/ombyggnad till tvåstegs kostar ca 400 000, är det viktigt att börja med detta.

Att ersätta med trä, är nog det billigaste och enklaste.
Man kan även blanda. Såga typ på 1 m höjd runt om och bara reparera de skadade delarna om dessa är begränsade till nedre delar av fasaden. (Bara om ni tänker stanna kvar).

Det finns många lösningar. Börja med att undersöka.
 
Atom skrev:
Du har flera alternativ.

Börja med en grundligt undersökning. Sen, utifrån detta fatta ett beslut.

Det är viktigt att besluta (försöka iaf) om ni har funderingar att sälja huset eller stanna och bo där tills ni dör (i princip),

Då en större reparation/ombyggnad till tvåstegs kostar ca 400 000, är det viktigt att börja med detta.

Att ersätta med trä, är nog det billigaste och enklaste.
Man kan även blanda. Såga typ på 1 m höjd runt om och bara reparera de skadade delarna om dessa är begränsade till nedre delar av fasaden. (Bara om ni tänker stanna kvar).

Det finns många lösningar. Börja med att undersöka.
Har rivit många enstegstätade fasader o har ALDRIG sett att problemen är på en meters höjd enbart. Det är runt fönster o dörrar problemen finns. Samt ventiler. Kort sagt alla genomförningar.
 
Min brorsdotter hade "bara" på en vägg mellan golvplatta och upp ca 50cm. Detta efter 15 år sedan de byggde. De beslutade att ersätta helt.
Enligt besiktningsmanen borde hela fasaden bytas. Enligt firman som gjorde arbetet, hade de kunnat vänta 10 år till (med kontroll varje år) och ev göra en halvkosmetiskt ingrepp. Tråpanell längst nere.
Således. Problemet kan vara olika. Och det vet man inte förran man kontrollerat det NOGA!
 
Då måste det vara själva fasaden som läckt vatten. Såvida inte fönstrena satt lite väl lågt. Låter konstigt. Oavsett borde alla fasader bytas helt och få luftspalt, speciellt om man vill sälja huset ngn gång i framtiden.
 
Lykke

Min svåger byggde samtidigt. Fasaden ser ut som nytt. Inte en antydan till fukt.

Och tyvärr. Jag håller inte med dig. Alla behöver inte bytas! Då inte alla skapar problem!
En sak är dock säker. Detta påverkar priset! Köparna drar åt sig öronen och prutar oberoende om det finns fukt eller inte om de har med riskfasader att göra...
 
  • Gilla
Goblinn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.