Vad betyder "Gårdsbyggnad skall placeras vid tomtgräns mot grannfastighet" i en detaljplan? Är det samma som "på tomtgräns"? :x
 
Nej, de vanliga reglerna rörande att kunna underhålla byggnad, hålla borta vatten från grannfastigheten mm gäller fortfarande. Vid tomtgräns innebär i praktiken (i de flesta fall) en halv till en meter från densamma.

Fråga handläggarna på kommunens bygglovsenhet vad de menar med detta...
 
pacman42 skrev:
Nej, de vanliga reglerna rörande att kunna underhålla byggnad, hålla borta vatten från grannfastigheten mm gäller fortfarande. Vid tomtgräns innebär i praktiken (i de flesta fall) en halv till en meter från densamma.

Fråga handläggarna på kommunens bygglovsenhet vad de menar med detta...
Det är ett gammalt område med små tomter (430-440 m2) där detaljplanen tillåter gårdshus "vid tomtgräns".

När du skriver regler, menar du PBL?
 
PBL, lokala förordningar, praxis mm...

Jag tror inte att detta går att resonera sig fram till i praktiken, du måste fråga bygglovsenheten vad deras tolkning av detta är...
 
Tyvärr så får jag en känsla av att deras tolkning är PÅ gränsen, d v s 0 (noll) meter/cm/mm från tomtgräns. Det gäller ett grannhörande som jag fått där en 11.5 meter lång byggnad med 6,2 meter i nockhöjd är placerad på tomtgränsen mot mig. Det finns idag en äldre q2-märkt byggnad som är 10,1 m lång och 5,3 meter hög ca: 0,3 meter från gränsen. Men den vill de riva och bygga en helt ny, betydligt större byggnad. Det är t o m så att, enligt fasadritningarna, så på den nya byggnaden är ett 0,5 meter brett dräneringsdike ritat på min tomt... :x
 
Tilt skrev:
Tyvärr så får jag en känsla av att deras tolkning är PÅ gränsen, d v s 0 (noll) meter/cm/mm från tomtgräns. Det gäller ett grannhörande som jag fått där en 11.5 meter lång byggnad med 6,2 meter i nockhöjd är placerad på tomtgränsen mot mig. Det finns idag en äldre q2-märkt byggnad som är 10,1 m lång och 5,3 meter hög ca: 0,3 meter från gränsen. Men den vill de riva och bygga en helt ny, betydligt större byggnad. Det är t o m så att, enligt fasadritningarna, så på den nya byggnaden är ett 0,5 meter brett dräneringsdike ritat på min tomt... :x
Du måste ta detta med kommunen. De har ingen rätt att bygga något som går ut över din tomt, så är det verkligen på tomtgräns (egentligen betyder ju detta dikt an mot tomtgränsen) så måste ju husets konstruktion vara sådant att inte tak eller annat går ut över din tomt. De har ingen som helst rätt att lägga ett dike på din tomt heller.
 
harry73
en gräns är en linje och inte en yta, så endaste sättet att bygga på gränsen är om huset står delvis på din och delvis på grannens tomt, och det är definitivt inte vad menas med vid tomtgräns.

Har Grannen inte ett servitut att underhålla huset från din tomt, då kan han inte heller kräva tillträda på din tomt för att bygga huset, låt vara att bygga dräneringsdike.

Sätt staket/spalje eller liknande längs tomtgränsen (på din sida, men så nära som möjligt) Allt som grannen kan bygga utan att flytta på staketet borde vara ok enligt detaljplan :)

Sen kan jag få bygglov för ett hus på din fastighet, det betyder dock inte att jag får bygga ett hus på din fastighet. Så gör grannen intrång på din fastighet är de olaga intrång
 
I många äldre detaljplaner med små tomter avsågs placering vid tomtgräns som förhållandevis nära alternativt dikt an mot tomtgräns. Tanken med då gällande regler var att man normalt sammanbyggde garage, förråd och liknande över tomtgräns med grannens garage, förråd och liknande. Byggnadsplane- eller stadsplanereglerna uppmuntrade till detta byggnadssätt eftersom det skapade kompakta tomter som gick att bebygga med villor samtidigt som man fick in komplementbyggnader och totalt sett fick en bra gatubild.

Med tiden har man gått ifrån detta pga brandregler och ändrad syn på underhåll av byggnader på tomter, då det så småningom ledde till tvister gällande underhåll, skydd mot brandspridning mm. Sen kan äldre planer tolkas olika om det inte står specifika avstånd (då istället byggnadsstadgan § 39 träder in). Och vi hade sämre kommunikation mellan kommuner förut, vilket ledde till en del egendomliga bestämmelser som inte höll rent lagmässigt men som överprövande instanser fick tolka.

Som tidigare trådskrivare har sagt så skulle jag rekommendera trådstartaren att diskutera tolkningen av stads- eller byggnadsplanen med kommunen, framför allt få skriftlig bekräftelse på vad som avses med planen.
 
  • Gilla
Tilt
  • Laddar…
Tack för alla tips och råd!

Tyvärr så vill jag i det längsta undvika att söka information från kommunen då jag känner mig motarbetat av den bygghandledare som har hand om området. Han har undvikit att svara på frågor där svaret stödjer mina åsikter och har indikerat att han inte ser några problem med den ansökan som finns, utan snarare tagit den i försvar. Som tur är så kan man överklaga beslut till länsstyrelsen, men jag hoppas att det inte ska behövas. :confused:
 
Tilt skrev:
Tack för alla tips och råd!

Tyvärr så vill jag i det längsta undvika att söka information från kommunen då jag känner mig motarbetat av den bygghandledare som har hand om området. Han har undvikit att svara på frågor där svaret stödjer mina åsikter och har indikerat att han inte ser några problem med den ansökan som finns, utan snarare tagit den i försvar. Som tur är så kan man överklaga beslut till länsstyrelsen, men jag hoppas att det inte ska behövas. :confused:
Det är bättre att du pratar med handläggaren, helst så skall du ha skriftliga svar. Detta då det är information som du har nytta av i överklagandet. Det är en barnlek att överklaga till länsstyrelsen och om det inte finns något konstigt begravt i det du skriver så kommer du sannolikt att vinna om det går så långt. Det är bättre att påverka tidigt!
 
Hemmakatten
Men nu har väl TS skapat två trådar om samma sak? jag har svarat i den andra.
 
Teoretiskt kan ett bygglov med dränering eller tak som skjuter in över din tomt beviljas, för ur det allmännas perspektiv finns inget problem med byggnaden som sådan.
Men det åsidosätter inte din egen bestämmanderätt över din mark. Dvs. det innebär ingen rättighet för grannen att faktiskt bygga de delar som gör intrång om du motsätter dig.
 
K
Vi hade den skrivningen på vår tomt (vid tomtgräns mot kommunens mark, en meter från granne minst sex meter från gata). Jag fick ändå inte placera mitt garage närmre än en meter från kommunens allmänning (äng) på baksidan där det hade varit lätt att underhålla. Blev lite sur men man ska ju inte bråka med bygglovsavdelningen.
 
Hemmakatten skrev:
Men nu har väl TS skapat två trådar om samma sak? jag har svarat i den andra.
Nej, det är samma ärende, men två olika frågeställningar. Ska man vara petig så har du inte svarat i någon av trådarna, däremot ställt frågor*. Men jag välkomnar även de som vill ifrågasätta!

*) Jag ser nu ditt svar, du måste ha postat det en sekund efter att jag läst igenom tråden. Sorry! :surprised:
 
Redigerat:
pacman42 skrev:
Nej, de vanliga reglerna rörande att kunna underhålla byggnad, hålla borta vatten från grannfastigheten mm gäller fortfarande. Vid tomtgräns innebär i praktiken (i de flesta fall) en halv till en meter från densamma.
Ursäkta om jag tar upp tråden igen, men vilka regler avses? Länka gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.