Kallebo skrev:
Det som räddade många gamla hus var inte det att isoleringen buffrade fukt som ofta påstås utan att de var förfärligt dåligt isolerade vilket gjorde att det ständigt var varmt långt ut i konstruktionen. Sen gjorde avsaknaden av plast att vatten som ändå tog sig in lätt kunde ta sig ut.

Luftspalt gör dessutom att vatten inte pressas in i konstruktionen vid slagregn
Precis. Jmf bara torpargrund som fungerade utmärkt när man hade en skorstensstock/spisgrund som värmde torpet. Eller min egen klimatvind. Den var påväxtfri i årtionden tills förre ägaren slutade elda med olja och gick över till elvärme. Blev påväxt på bara några månader.

Sedan installerade jag frånluftsventilation och tätade de värsta hålen, och påväxten upphörde lika fort.

Så, summa summarum. Det är vanskligt att se till enskilda moment och lösningar, man måste se till hela konstruktionen och hur den används/vad omgivningen är, innan man kan bedöma om det kommer funka eller inte. Som vår besiktningsman sade: "Man kan nog inte säga något om klimatvindar generellt. Man får se på varje enskild individ."
 
För att inte skrämma upp TS i just sin fråga skulle jag skilja lite på de olika fullt korrekta exemplen som kommer in här och det aktuella fallet. Med den konstruktion som beskrivs och med rejäl spikläkt samt tom de nämnda spåren vertikalt finns inget att oroa sig för där öht och i stort även oberoende val av färg.

Bara som ett notat då TS verkade mer än lovligt stressad över sin fasad. :)
 
  • Gilla
Ulr123 och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Bara som ett notat då TS verkade mer än lovligt stressad över sin fasad. :)
Precis. Utan att jag själv vill säga varken bu eller bä om fasadkonstruktionen som sådan, så skall man ju ändå påpeka att det säkert går bra ändå. Det brukar det ju nämligen till slut göra. Även när det gått åt h-vete! :)

Som nybliven husägare så låg jag och lyssnade på minsta knirkande, och gick upp i varv för det mesta. Men man lugnar ner sig vad det lider. Det mesta går i längden att antingen fixa eller leva med. ;) Och det inget hus är perfekt och fritt från skavanker, oavsett hur nytt eller gammalt det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.