Vilken spricka? ;)

Om ni (singularis) inte gillar nocktätningsmassan kan jag istället skicka upp silikonkungen till Dalarna. Det är en byggare i stan som älskar silikon och sin patronspruta mer än något annat. Det går att spruta silikon överallt har jag hört.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Måste varit han som bodde i vårt hus tidigare. T o m vissa tavlor var silikonade fast på väggen!
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
AXS
Snyggt kök!

I Japan lagar de ibland porslin med guld i sprickorna, det blir enligt mig otroligt vackert och sprickan försöker inte döljas.
Reparerad keramikskål med kintsugi-teknik, där sprickor är fyllda med guld, illustrerande japansk lagningstradition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du skulle kunna göra något liknande, men kanske inte med guld. Häll på tenn, brons eller mässing (med form på sidan såklart) och slipa ner när det svalnat.

Risk för att betongen spricker av värmen dock.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
Glömde en helhetsbild av köket, taget från hallen, tänkte köra på med lite bilder från den en annan gång.
Vy inifrån hallen mot ett ljust, inrett kök med skylt som säger "KÖK" över dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog med skylten ovanför dörren ifall att KoW inte ser vilket rum som avses.....
Frågan är om jag nu utsatt en vän för nätmobbning. När bilderna från hallänningen (autokorrekt tog bort hall lösningen och bytte till hallänningen ) kan Admin stänga av KoW, bara ett tag, en månad eller två så han inte kommenterar mina missar i kvistlackningen..;)
 
  • Gilla
quazi
  • Laddar…
zeus_axel skrev:
Snyggt kök!

I Japan lagar de ibland porslin med guld i sprickorna, det blir enligt mig otroligt vackert och sprickan försöker inte döljas.
[bild]

Du skulle kunna göra något liknande, men kanske inte med guld. Häll på tenn, brons eller mässing (med form på sidan såklart) och slipa ner när det svalnat.

Risk för att betongen spricker av värmen dock.
Nu skall jag vara allvarlig, tack för förslaget, jag kommer att spinna vidare och göra små test på en skiva i samma temperatur utomhus.
Mvh P-A
 
Jag tyckte först det stod KOW över köksdörren! ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
-RB- skrev:
Vilken spricka? ;)

Om ni (singularis) inte gillar nocktätningsmassan kan jag istället skicka upp silikonkungen till Dalarna. Det är en byggare i stan som älskar silikon och sin patronspruta mer än något annat. Det går att spruta silikon överallt har jag hört.
På tal om silikon och fog vid listning, jag har lovat vissa på forumet att spela in en instruktionsfilm hur man "täljer" lister, sätter foder på gammalt vis, hur man gjorde förr när ingen fogmassa användes. Skickar en bild hur mina hålkälslister i köket är sågade, filmen kommer någon annan gång. Närbild av ojämnt sågade hörnlistar med en liten glipa, ovanför en vägg med mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden tagen snett Närbild av ojämnt sågade hörnlistar med en liten glipa, ovanför en vägg med mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
underifrån så man ser att den ena är kapad 90grader och den andra 45grader inte 45 på båda alltså.
Snedvy underifrån av omlottkapade lister i ett hörn, en kapad i 90 grader och en i 45 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna närbild har jag petat isär listerna lite för att visa att snittet är långt ifrån perfekt, bara snabbkapat inget finlir.
Samma hörn fast lite justerat.
Närbild av handtäljade hålkälslister i ett hörn, med en glipa mellan snitt vid 90 och 45 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte många som ser den lilla glipan även fast det inte är målat ännu, vissa skarvar kommer läggas igen enbart med färg för att få bort skuggorna, den här delen sitter ovanför vitrindelen och mitt i blickfånget men jag kommer ändå inte att sätta täckskivor, alla gör vi olika.
Mvh P-A
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Problemet med betong, som jag har märkt på de skivor jag gjöt, är att de får små porer som kan bli grogrunder till mindre odlingar, därav använder jag mig av linoljan med långt intervall...
Men fungerar inte linolja som rena gödningen för de där små "odlingarna"?
Har för mig att man bland annat föder upp grisar på linfrökakor.

//PelleGnäll
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
henq skrev:
Måste varit han som bodde i vårt hus tidigare. T o m vissa tavlor var silikonade fast på väggen!
Jag tror knappt att han har varit utanför Skåne med tanke på hur snäva tankegångar han har.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men fungerar inte linolja som rena gödningen för de där små "odlingarna"?
Har för mig att man bland annat föder upp grisar på linfrökakor.

//PelleGnäll
Om oljan göder odlingen vet jag inte, jag använder oljan för att få ett hårdare ytskikt som är avtorkningsbart.
Samt att i Dalarna har vi virke som man kan göra skärbrädor av, i dina hemtrakter finns väl bara strandråg och drivved!
//Surgubben

Vet faktiskt inte Pelle om det är bra eller dåligt för bakterierna, skall googla lite om det....
Mvh "Jag";)
 
Jag har annars en byggkille som tätar allt med fogskum. Det blir ju också en lite rå och bra yta.

Han anser dessutom att det mesta kan monteras med bara skum, t ex dörrkarmar och fönsterkarmar.
 
Sprickan ger ju karaktär! Helt klart skall den vara kvar, annars är det ju bara en vanlig tråkig skiva..... även om den sitter i ett sagolikt fint kök!
 
Bygger i betong skrev:
Jag har annars en byggkille som tätar allt med fogskum. Det blir ju också en lite rå och bra yta.

Han anser dessutom att det mesta kan monteras med bara skum, t ex dörrkarmar och fönsterkarmar.
Kanske värt att skumma en form istället för att gjuta, lite innovativt och unika skivor.
Faktum är att fönster som bara skummas förekommer ganska ofta, då används ett skum som inte expanderar så mycket.
Och nej, jag förstod dig rätt, du menade inte att jag skall skumma en betongskiva, men kul tanke om någon kommer på ett bra och enkelt sätt att laga betongprodukter så att det ser riktigt bra ut.
 
Dalbotös skrev:
Sprickan ger ju karaktär! Helt klart skall den vara kvar, annars är det ju bara en vanlig tråkig skiva..... även om den sitter i ett sagolikt fint kök!
Tack, min bror tycker på fullt allvar samma som du, utan sprickan så är det bara ett vanligt kök, problemet är att den sitter så till att ibland smular den ner, som om inte ungarna och jag gör det, men den smular ner lite hårdare bitar som lätt repar golvet... mera än nödvändigt.
Problemet är inte att gjuta en ny skiva, problemet är att få den nya att inte gå sönder den också.
Skivorna gjuts så att säga upp och ner, den delen som ligger mot formplyfan blir den delen som sedan kommer att ligga uppåt. Sedan väger den lite väl mycket. En kollega som gjuter vanliga plattor tycker att jag ska gjuta den i flera sektioner. En plåtslagare jag arbetat med tycker att jag kan klä in delen framför hällen med någon plåt, det kan också gå, buden är många.
 
Man måste väl vara på plats för att helt avgöra, men utifrån bilden kan jag inte tycka att sprickan stor så mycket. Ja mer än känslan för perfektion då, men den skall ju brytas ibland ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.