Entusiasmen av en ny RO150 drabbade det gamla teakbordet av bara farten...:p dessvärre gick något fel i nästa moment. Hittade en träolja som använts till trall mm men när jag la på den blev det bara kladdigt. Strök på 4-5 varv för att mätta och när jag skulle ta bort överflödig olja med trasa får jag inte riktigt bort det utan ytan är lätt klibbig. Vad gick fel? Åtgärda?
 
Hm. Till teak måste man ha en tunnflytande olja (tex teakolja). Teaken suger inte trätralloljan. Prova om det går bort med lacknafta.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
AXS
Går det att skrapa av oljan? En degskrapa kan funka om du är försiktig. Sen är förslaget med lacknafta eller annat lösningsmedel bra. T-röd kanske?

Kanske teakoljan löser upp tralloljan om du inte har något annat lösningsmedel.
 
  • Gilla
High_Fidelity
  • Laddar…
Det finns en jättebra (men kladdig metod) att ta bort olja från teak och återställa den i nyskick. Denna fungerar utmärkt på riktigt gammal olja och skit, och bör fungera lika bra på ny olja (dock har jag aldrig provat det).

Metoden är billig och relativt skonsam mot teaken. Här finns en förklaring av upphovspersonen själv.

Jag har använt denna metod på teakdetaljer i båten, ett par solstolar, vår ytterdörr (som såg förj*vlig ut!) och en hel del andra grejer. Solstolarna är inte i teak, men det funkade kanon ändå.

När du fått bordet trärent igen använder du någon produkt som innehåller kinesisk tungolja, alltså olja utvunnet ur tungträdet. Denna olja har mycket små molekyler och tränger därför lättare in i träts fibrer. I övrigt läggs den på som vanligt: ett flödigt lager som får dra in en stund, hur länge beror på temperatur och luftfuktighet, sen torkas överflödet bort. Låt härda ett dygn och upprepa sedan processen. Två lager räcker gott och väl.

Kinesisk tungolja kan du köpa på närmaste byggvaruhus, jag har använt Herdins kinesisk träolja, köpt på K-Rauta, med gott resultat.
 
  • Gilla
High_Fidelity och 1 till
  • Laddar…
Sluta krångla, borde gå att våtslipa.

Sen när du lägger på oljan igen så MÅSTE du eftertorka inom 10min.
 
  • Gilla
ayk
  • Laddar…
...svårt att våtslipa något som är klibbigt...
 
Jag hade försökt undvika rent lösningsmedel. Teak är ett fett träslag rikt på naturliga oljor som rimligtvis även dem löses upp av lösningsmedel. Degskrapa eller färgskrapa låter bättre, du måste ändå slipa om bordet sen innan du oljar om det om det inte ska bli ett fläckigt slutresultat.
Jag oljar teak med linolja spädd med terpentin, våtslipar du sen blir det en härlig matt lyster. Oljan du använde var förmodligen gammal och blev därför klibbig nästan på direkten.
Teak är underbart - men dyrt! Lycka till!
 
  • Gilla
High_Fidelity och 1 till
  • Laddar…
Tack, det blir ett försök med metoden Paxman länkade till.
 
Du kommer inte bli besviken! (y) Har du några frågor är det bara att hojta till så ska jag försöka svara utifrån mina erfarenheter.

Ta gärna lite bilder så vi får se hur arbetet framskridit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.