När vi renoverade köket för ett ett par år sedan sa många att betongskivorna är bakteriehärder..
Renoverat kök med vita skåp, glasdörrar och betongbänkskivor med råa opolerade sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi valde en lite "ruff" stil, släta, blanka ytskikt som avställningsytor och sidorna lite råa och opolerade, tyckte att det passade oss bäst.
 
  • Gilla
fangalid och 1 till
  • Laddar…
För att det inte ska bli en "smittokälla" eller bakteriehärder i maten använder vi oss av en gammal och helt fantastisk produkt:

Skärbräda i trä med skivat bröd, kniv och glasburk med aprikosmarmelad på en betongbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi använder oss alltid av skärbrädor, bakbord mm oavsett vilken bänkskiva vi har haft.
Valet av betong var att vi rent estetisk ville göra ett prov hur man kan, om man har kunskap, bygga ett bra budgetköp.
Bra i den benämningen att det skall vara funktionellt i första hand, samt inte ge avkall på allt det estetiska.
 
Bra att veta att aprikosmarmelad hjälper mot bakteriehärdar.

Skämt åsido. Varför skulle betong vara en värre bakteriehärd än något annat? Någon gång för länge sedan har jag läst att bakterier överlever mycket längre på en skärbräda av plast än en av trä. När fukten suger in i trät blir ytan för torr för att bakterierna skall överleva. Plasten däremot tar mycket längre tid att bli torr. Något motsvarande borde väl gälla för betong?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vissa lösningar verkade inte IKEA ha klurat ut, som ett torn med micro,ugn och diskmaskin under.
Förstår att det var svårt att tillverka något för olika bredder, kanske de löst det nu, annars blir det att platsbygga in allt.
Kök med inbyggda vitvaror i ett torn inklusive mikrovågsugn och ugn, och en vit skafferidörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev lite tid som gick åt att bygga tornet, mesta tiden tog att lösa vatten/avlopp och placering av el.
Om nu snigla eller KoW ser skafferidörren, prickarna är på era skärmar inte på skafferidörren, klart att jag kvistlackade den, annars skulle jag inte ge det rådet till andra. ;)
 
Redigerat:
Gammaldags kök med vedspis, kakel och vedtrave, och en sprucken betonghörnskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våran enda värmekälla i köket, dock inte den enda spisen..Fattas lite fogning runt bakugnen annars är den delen klar.

Kök med sprucken hörnskiva på induktionsspis, fläkt och vita kakelväggar med dekorativ tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnskivan till induktionsspisarna sprack trots armering och en tjocklek på ca 64mm, den sprack för att vi var bara två som försökte lägga dit den, lite för tung, nu tycker jag att det är vackert med sprickan, säger jag för att slippa gjuta en ny, vet visserligen att det är omöjligt att påverka min älskling.
Vad jag är ute efter är att de som läser tråden skall skriva att det är jättesnyggt med sprickan,då har jag något bakom mig när det kommer på tal att: - när ska vi göra om skivan.... Vi är ibland ental/ singularis..
 
Redigerat:
Höll nästan på att glömma av det sista i köket:
Den ena frysen och kylskåpet hamnade i ett skrymsle innan skafferiet, det borde vara allt från vårat kök.
Öppen dörr till ett köksskrymsle med en kyl/frys synlig, täckt gardin, och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar en bild av min eldragning, jag är självlärd, så att säga, vet inte om allt sitter där det ska?
Hoppas att någon av våra eminenta ellärda kan komplettera med något..
Rörig hemmagjord eldragning under en hylla med många oanslutna kablar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något som inte sitter där det skall?
Det känns lite oroligt när det fräser nära skåpet, kan det vara en av katterna?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Vilket fint och genomtänkt kök ni har. :)

Angående sprickan i betongskivan - lite oharmoniskt kan jag tycka, så jag håller nog med din fru där. Går det inte att laga den med något utan att behöva göra om hela skivan?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hmm, ett av problemen jag har är att jag lite för ofta är dum i övre delen av kroppen, här sitter det nya.
Föregående bild var hur det såg ut när vi flyttade in.
Ett nyinstallerat elskåp med flera säkringsradar öppet på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag återkommer med andra rum och lösningar, gamla hus kräver tyvärr lite platslösningar som inte alltid följer dagens riktlinjer, men vill man bevara gamla delar gör man helt enkelt avkall på något annat.
 
Avemo skrev:
Bra att veta att aprikosmarmelad hjälper mot bakteriehärdar.

Skämt åsido. Varför skulle betong vara en värre bakteriehärd än något annat? Någon gång för länge sedan har jag läst att bakterier överlever mycket längre på en skärbräda av plast än en av trä. När fukten suger in i trät blir ytan för torr för att bakterierna skall överleva. Plasten däremot tar mycket längre tid att bli torr. Något motsvarande borde väl gälla för betong?
Helt rätt! Vi har sedan förseglat betongen med linolja i minst 7 inoljningar, sedan gör jag en inoljning om året, det är inte tidskrävande nästan bara roligt.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Vilket fint och genomtänkt kök ni har. :)

Angående sprickan i betongskivan - lite oharmoniskt kan jag tycka, så jag håller nog med din fru där. Går det inte att laga den med något utan att behöva göra om hela skivan?
Tack!
Jo det går att laga men jag provade på en annan betongplatta som jag spräckte med vilje, det blev faktiskt otroligt dåligt, till och med sämre än att ha spricken kvar. Jag är fullt medveten att jag kommer att gjuta om hörnskivan, har inte tid just nu, det är svamptider!:D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Pagno skrev:
...
Föregående bild var hur det såg ut när vi flyttade in.
...
Vad lättad jag blev när jag läste detta!

För jag tyckte jag såg ett litet kvisthål alldeles till vänster om den gamla elcentralen :)
 
  • Gilla
Carreyfan och 3 till
  • Laddar…
harry73
Det är jättesnyggt med sprickan! (y)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Skitsnygg spricka o klagar någon finns det alltid silvertejp! :D
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Skitsnygg spricka o klagar någon finns det alltid silvertejp! :D
Just sådana här förslag är precis vad jag vill ha, det värmer mitt hjärta, skall genst prova med en bit tejp.
En kollega tyckte att om man fyller hålet med nocktätningsmassa så retar man sig inte på sprickan i alla fall, han har också rätt!
Kanske värt att prova och se om min käraste blir glad åt lagningen, det är bara att läsa vad Marlen tyckte, kvinnor har inte samma fantastiska innovativa lösningar som vi män har, nu kan jag iaf hävda att minst en tycker att det ser snyggt ut med sprickan, dock känns det som att vi är i minoritet.
Tack återigen för ett bra förslag Thomas!(y)

Känns som om det är dags för en tur till byggmarknaden och inhandla lite nya säckar med betong.
Ah! Tack Harry, det avgjorde saken, ingen inhandling idag, nu är vi i majoritet igen, ja jösses, nu kan jag fortsätta med det jag gillar bäst, följa vad som händer på byggahus!
 
Redigerat:
  • Gilla
Carreyfan och 4 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Bra att veta att aprikosmarmelad hjälper mot bakteriehärdar.

Skämt åsido. Varför skulle betong vara en värre bakteriehärd än något annat? Någon gång för länge sedan har jag läst att bakterier överlever mycket längre på en skärbräda av plast än en av trä. När fukten suger in i trät blir ytan för torr för att bakterierna skall överleva. Plasten däremot tar mycket längre tid att bli torr. Något motsvarande borde väl gälla för betong?
Problemet med betong, som jag har märkt på de skivor jag gjöt, är att de får små porer som kan bli grogrunder till mindre odlingar, därav använder jag mig av linoljan med långt intervall, det finns många andra alternativ för behandling av ytskiktet:
Vattenglas, valde vi bort av att det ger en alldeles för fin yta, vi ville ha det råa i betongen.
Betongolja hade fungerat men inte lika bra som linoljan, sedan vet jag inget om hur farlig betongoljan är, kanske inte alls, vet inget om den, linolja fick jag tips av en som arbetar med konstverk i betong, linoljan binder dammpartiklarna och tätar mindre porer i betongen.
De som tycker att de är opraktiska så kan jag säga att delvis håller jag med, de är hårda, speciellt i hörnen, inget för småbarn, de ger avtryck i huvudhöjd och påfrestningar på trumhinnorna. Våran minsta sprang in i ett hörn första veckan, han är den enda förutom jag som också varit in och vänt en gång i samma hörn.
Rent hygieniskt finns det bara ett riktigt bra alternativ till köksbänkar, det är rostfritt, samtliga andra, sten (bergarter), laminat, betong, trä, komposit, plast har sina för och nackdelar.
Den bristande gemensamma faktorn är att varje specifikt underlag måste skötas, tvättas och underhållas på det sätt som är avsett för just det man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.