Hej alla!
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att tyda exakt vad vissa brister i ett besiktningsprotokoll innebär. Det är säljarnas som gjort besiktningen och vi har självklart som avsikt att göra en egen om vi går visare med huset. Förstår inte riktigt problemen med taket och exakt vad det innebär i kostnader mm. Att våtrummen behöver renoveras inser vi, men hur rättas problemen med grunden till?
Som ni märker behöver vi massa hjälp!

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Texten syns bättre om man trycker på bilderna.
 
Ingen som har någon input?
 
Hej! Vi hade idag besiktning på ett hus vi lagt bud på. Anticimex Växjö hade vi. Fick ett liknande 17 sidor långt besiktningsprotokoll... Tråkigt att höra det är fel på ett hus man vill köpa.

I första hand hade jag föreslagit att ringa besiktningsmannen. De gör kostnadfri genomgång per telefon, eller så kan man få boka en tid i fastigheten och gå igenom på plats mot en mindre kostnad har jag förtått det som.

Samma som ni är det problem med krypgrunden. BM (besiktningsmannen) förklarade det som att i vårt fall var där fukt över kvoten, men det som räddat att det inte blivit mycket skador var att det var dåligt isolerat golv. Värme har gått ner och sett till att det torkar lite. Han förklarade att den enda "lösningen" är att riva upp allt, ta ut all sten, lägga plast på marken för att separera från träkonstruktionen, och sedan sätta in en fläkt. Dock gär folk sällan det. En quick-fix är att byta träunderlaget som är skadat, fixa orsaken till fukten (i vårt fall oisolerade inloppsrör och avstängningskranen som ironiskt nog var fuktig) och sedan täta golvet i bäsa mån.

Taket hade vi med. Mossan gräver sig in i takpannornas porösa yta. När det blir kallt rinner vatten in i sprickorna. Fryser det, ja, då spricker pannorna. Och då är takpappen oskyddad. Även hos oss är det ett snille som lagt takpannorna så de vilar mot det platta taket med bara papp på den plattare delen av taket. Takfotsläkt är som en metallrutchkana som sitter under nedersta takpannan, och kanar vidare vattnet en bit ner. I vårt fall är det så illa så de rekommenderar att kontakta fackman för offert av nytt papptak. Dock verkar betongpannorna hela på vårt hus.

Ränndalsplåten behöver bytas. Det är plåten mellan det "höga" taket, och där det andra taket börjar. Den ska leda bort vattnet, om det är hål i den, ja då rinner det ner i pappen.

Om ni funderar på att göra en egen besiktning, ska ni använda en annan besiktningsfirma?
 
I stort sett så tycker jag inte här var några jätteallvarliga saker. Den anmärkning som jag tycker är mest oroväckande är ränndalsplåten, men det är rätt otydligt vad "otätheter" betyder i det här fallet.

Tätskiktet i grovköket, med gammal matta som släppt bör också läggas in högt i underhållsplanen, men troligen inget som måste åtgärdas bums.

Man skall komma ihåg att det finns många dyra saker som kan komma att behöva åtgärdas inom 5 -10 år, vissa mer akut än så.

Taket verkar vara nära sin livslängd i största allmänhet, räkna med takbyte, kan troligen skjutas lite om ränndalen fixas, man kan överväga att spola bort mossan, skall man låta en firma göra det så är det tveksamt om det är lönt.

takbyte 150 - 300 000 beroende på omständigheter.

Fönstren, troligen inget akut. Det är rätt defensivt att ange 20 år som livslängd, ofta håller de i 30 - 50 år.

När ett byte blir aktuellt, räkna med 10 - 20 000 per fönster.

Om jag fattade rätt så värms huset med elpanna, och en del direktel. elpannan bör man troligen byta ut mot värmepump, bergvärmepump eller luft/vatten värmepump.

Räkna med 100 - 150 000, kan troligen betala sig på 3 - 7 år.

Det hade givetvis varit bättre om hela krypgrunden varit åtkomlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.