Häromdagen var jag förbi en affär i Hästveda som heter Wiktors. Ibland när jag har vägarna förbi Hästveda kör jag inom bara för att gå och kolla lite i affären. Känna lite nostalgi kanske man kan säga. Den har så länge jag kan minnas sett i stort sett likadan ut, med varorna på samma ställe som de alltid varit. Det är en gammal hederlig järnaffär som har det mesta man behöver och förmodligen lite till. Det är bitvis trångt mellan hyllorna och lågt i tak.
Det roliga är att man kan finna saker som i många andra affärer inte finns kvar. Antingen på grund av att de sålt slut, eller för att de har plockats bort på grund av att de är "ute", eller omoderna. Men på Wiktors slänger man nog inget, och det är det som är lite charmigt. Gammalt blandas med nytt bland hyllorna. Var annars kan man köpa ett gammalt Jofa-tält för 195 riksdaler, eller Jofa fotbollsbenskydd eller kanske gamla spik styckevis?
Jag tog lite bilder i smyg bara för att visa en gammal polare att det såg ungefär ut som när vi var yngre och åkte dit för att handla fiskeprylar. För det var dit man for om man skulle ha bra fiskeprylar!
Tyvärr drabbas även Wiktors av den hårdnande konkurrensen från bland annat nätet, men de har fortfarande en del fiskeprylar kvar.
Men den gamla känslan av att komma in i en järnaffär där man kan fixa allt finns kvar.
Jag tror att de firat hundra år för något år sedan och att det är "pågarna" som driver den vidare.
För övrigt finns det en liknande järnaffär i Broby, Lindvalls Järn, som är lite likadan. Jag vet att de har en ENORM köpmansdisk som går över nästan hela väggen, som de ännu använder.
Kanske någon finner nöje i att kolla så jag lägger upp några bilder här för skoj skull.



Retro vit cykelhjälm med färgglada streck på kartong med bild av cyklister, Atlas Touring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En cykelhjälm av kanske inte den senaste modellen?

Förpackningar med cykelblinkers Cyclite i en gammal järnaffär, prislapp på 149:00 Wiktors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En "stingpinne" eller varselpinne. Lägg märke till bockastyrena längre in.

En låda fylld med olika svarta låsbrickor med priset 50 öre per styck på Wiktors järnaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låsbrickor.

Låsbrickor i svart med en gul prislapp märkt "Wiktors .50" som symboliserar nostalgi i en traditionell järnaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blott 50 öre styck.

Förpackning med teleknappar Dialine 2000 för IP-telefoni, visar retrotelefon och knappsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar denna till IP-telefoni?

Gammal förpackning av Bilsom hörselproppar med instruktioner för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack och lov var det länge sedan jag använde sådana här hörselproppar. Ibland fick man ha pincett när man petat för långt in.

Förpackade lödkolvar och lödtenn på hylla i järnaffär, med prislappar visande "Wiktors 40.50" och "Extrapris 25.00".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förpackad flaskadapter från Primus Svenska AB hängande på en pegboard i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korg med gulaktiga och blåa gamla filhandtag till salu, bredvid en röd Jofa-produkt i en klassisk järnaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Filhandtag modell äldre.

Förpackning av borrbitsslipare på hylla i järnaffär, prislapp på 79 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd verktygslåda med flera våtdräktsknivhandtag i en gammal järnaffär, pris 5 kronor styck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mattkniv. Inte mitt förstaval.

Röd gammal "Stav" mattkniv med texten "Universal Made in G.D.R" på ett gult träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Made in G.D.R

Tre orangea hinkar med spikar och skruvar, etiketterade "Hobby - Spikbleck" på en järnaffärshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oklart vad spiken kostade per styck, men behöver man bara två stycken så. ;)

Gamla Jofa hockeyklubbor och skyfflar på en vägg med perforerad panel i en traditionell järnaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jofa går alltid hem.

Trähockeyspelare av olika modeller upphängda på en orange pegboardvägg i en butik, nära en duschmunstycke förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal Jofa hockeyklubba med prislapp på Wiktors, nostalgisk sportutrustning på trähylle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Billigt eller dyrt?

Gammal förpackning för ett Jofa Vagabond tält med extraprisetikett, placerad i en affärshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För den nostalgiska camparen, Jofa Vagabond.

Vintage Turima pälsfiberjacka upphängd i en butik med skylt som markerar priset 90 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äkta pälsfiberjackor från Turima.

Nya Jofa 3000 fotbollsbenskydd i förpackning på hylla, prislapp 189 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa benskydden från Jofa har säkert många spelat i?

Uppackade fotbollsbenskydd från Uhlsport i butikshylla med prislapp på 159 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller dessa? Det doftar 80-tal.

Hyldor med olika modeller av skidbindningar och prydnader i en traditionell järnaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skidbindningar av olika modeller. (Ursäkta skärpan.)

Gammalt pingisset med röda paddlar, boll och nät, prislapp 39:- från Wiktors affär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undrar vilken spinn på bollen man får med dessa racken?

Barnstrumpor på hylla med prislapp "3 för 100 SEK" i affär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla verktyg på en trähylla inklusive en fil, ett handtag och en hammare, alla med prislappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver du ett handtag ställer Wiktors upp!

Närbild på en gammal låsbricka med etikett, pris 50 öre, på Wiktors Järnaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bild på en gul förpackning av Bilsom hörselproppar med illustrerade instruktioner för användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd låda med retro varselpinnar eller "stingpinnar" för cykel, prissatt till 5 kronor styck i en järnaffär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackad JOFA Vagabond tält med prislapp och produktbeskrivning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
altaxis och 3 till
  • Laddar…
B
Handlade du något då?

En av anledningarna till att det går tungt kanske är för att de försöker kränga saker som ingen vill ha, kanske en anledning till att den gamla cykelhjälmen ligger där... Är nog inte gratis att köpa in och lagra saker.
 
Kan tillägga att Lindvalls järn i Broby bakom sin köpmannadisk har en brant trappa ner till en källare som är full med prylar. Länge sen jag var där nu, men farsan handlar där titt som tätt eftersom de nästan alltid löser lite udda önskemål.
 
K
Kul att de finns kvar. Vi hade en sommarstuga vid tydingesjön och det var till Wiktors man åkte för fiskekort och fiskegrejer.

De kan inte ha stora krav på vinst när det ser ut så.
Är det pensionärer som driver det eller har yngre tagit över?
 
Charmigt. Fast någon borde upplysa dem om att cykelhjälmar precis som bilbarnstolar har en datumstämpel, frigoliten blir skör med åren...
 
Det där ser ju faktiskt mer ut som en loppis än en affär.

Frågan är om det fungerar. Det gamla skräpet kanske lockar dit kunder med den nostalgiska känsla det skapar, så att affären faktiskt får lite omsättning.
 
Jag hade en sån cykelhjälm som barn (fast en grön)! Det var tidigt 90-tal, så den där har hängt med ett tag 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.