Maskinkostnad och arbetskostnad borde vara mycket stor andel av offertens 53000kr. Bjud hem alla vänner och gräv kabeldiket tillsammans och bjud på mat och dryck. Eller betala x tusen till någon föreningskassa som finns i området mot att du får hjälp med grävning. Lägg ner koppartråden och rör för framtida fiber när den möjligheten kommer.
Prova mobilt bredband i väntan på fiber.
 
En uppdatering av mitt inlägg.

Jag har fått en ny offert på 8500kr efter att jag ringde och diskuterade rimligheten i den första offerten.
Jag hyrde en minigrävare en dag och grävde själv vilket kostade mig 1070kr samt lade ned slangen som jag fick från dem. Nu väntar jag bara på att teknikern skall komma och dra in tråden och koppla in den i plinten och huset.
 
Det låter ju betydligt rimligare.

Hoppas du var smart nog att lägga ner en kanalisation för framtida fiber när du ändå grävde upp marken :).
 
Har förberett för framtida fiber :)
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Och nu fick jag erbjudande om att koppla in fiber för 19000kr precis när koppartråden är installerad :x
 
M
GIX skrev:
Och nu fick jag erbjudande om att koppla in fiber för 19000kr precis när koppartråden är installerad :x
Haha - måttligt skrattretande :-D
 
GIX skrev:
Och nu fick jag erbjudande om att koppla in fiber för 19000kr precis när koppartråden är installerad :x
Är det från samma företag så bör du få rabatt, drog det fram koppar förutsätter jag att de drar fram för fiber samtidigt eller åtminste förlägger rör så dom inte behöver gräva upp gatan igen.
 
GIX skrev:
Och nu fick jag erbjudande om att koppla in fiber för 19000kr precis när koppartråden är installerad :x
Om ett halvår kommer du att skratta åt det här, som det heter. Bra att du förberedde för fiber :).

Var glad att du inte tog det första erbjudandet.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag grävde för el och vatten vintern 2009/2010, och la samtidigt ner kopparledning för telefon.
Ca 120 meter tvärs över tomten.
Fiber fanns inte på kartan då, så vi lade tyvärr inte ner något rör för det.
Anslutningen till Telias/Skanovas nät, så vi kunde få telefon och ADSL, kostade då 7000 kr.
Helt ok tycker jag.

Får se om det någonsin blir fiber här i glesbygden.
Svenska Stadsnät och IP-Only verkar ligga i krig med varandra.
 
M
KnockOnWood skrev:
Jag grävde för el och vatten vintern 2009/2010, och la samtidigt ner kopparledning för telefon.
Ca 120 meter tvärs över tomten.
Fiber fanns inte på kartan då, så vi lade tyvärr inte ner något rör för det.
Anslutningen till Telias/Skanovas nät, så vi kunde få telefon och ADSL, kostade då 7000 kr.
Helt ok tycker jag.

Får se om det någonsin blir fiber här i glesbygden.
Svenska Stadsnät och IP-Only verkar ligga i krig med varandra.
Men om det blir tal om fiber så får man ju i vissa fall dra ur kopparkabeln och använda det röret :)
 
Jag är givetvis glad för att vi får fiber och att det kom nu när vi precis kopplat in koppartråd är det bara att skratta åt :p
 
Marcussjogren skrev:
Men om det blir tal om fiber så får man ju i vissa fall dra ur kopparkabeln och använda det röret :)
När vi la kopparen var det inte tal om rör.
Kabeln ligger direkt i marken, ovanför vattenröret och elkabeln.
Så det blir till att gräva igen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.