Hej!

Jag är nu pappaledig med en liten ettåring som precis börjat gå. :wow:

Planlösningen där jag bor är ungefär som nedan, och inritat är även hur mitt rörelsemönster i lägenheten ser ut från det att jag kliver upp på morgonen tills det att jag går och lägger mig på kvällen.

Hur är det möjligt att man kunde lägga de tre rummen som man rör sig mellan mest (vardagsrum/kök/toa) i var sin ände av lägenheten, och där man dessutom måste passera HALLEN som är lägenhetens stökigaste rum (med väskor, kläder, skor, påsar och annat bröte i vägen), VARENDA GÅNG man rör sig mellan dessa ytor?????

Vem var det egentligen som kom på den här planlösningen och vem är den gjord för?? Inte barnfamiljen iaf! Som jag förstår det ser varenda 60-talshus ut såhär?? Utbildades det inte arkitekter på den här tiden eller hur kan det komma sig att ingen kom på tanken att köra vardagsrum och kök i ett förrän långt mycket senare?

Tack på förhand!

N0TgcQ.jpg
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P
Hahaha. Känner igen det. Men titta på många nybyggda hus idag där trappan till övervåningen börjar i och vid ytterdörren. Lika vansinnigt det också. Det var något som vi såg till att inte ha!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vem fan bor i lägenhet? Köp en villa!

:p
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Ett typiskt fall av dolt fel.

Anmäl genast :D
 
  • Gilla
Öfremora och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Vem fan bor i lägenhet? Köp en villa!

:p
Vi är på gång!

Sen är ju "matplatsen" liksom undangömd längst in i köket som dessutom är så trång att det inte ens går att äta där om man vill ha med sig barnstolen eller en eventuell "babysitter" eller vad dem kallas.

Själva köket och också totalt kass eftersom man hela tiden är precis i vägen för sin sambo som ska in och hämta/lämna barnmat/matkassar eller vad det nu må vara.

På min farfars fars tid hade dem tjänstefolk, och det är väl det enda passande läget som den här planlösningen kan fungera. Upp med dörren till köket och stäng in en piga där som får stå ENSAM och laga mat. Antar att arkitekterna som ritade dessa hus var ungefär från den tiden då tjänstefolk fortfarande fanns i vars hem?
 
Är det inte meningen att man ska vara ett kollektiv av vuxna personer bara som har var sitt sovrum ??
Ingen plats för små barn och att alla äter ute på McDonalds , köket är väl bara till för att hålla drycken kyld.;)
 
Citerar
"På min farfars fars tid hade dem tjänstefolk, och det är väl det enda passande läget som den här planlösningen kan fungera. Upp med dörren till köket och stäng in en piga där som får stå ENSAM och laga mat. Antar att arkitekterna som ritade dessa hus var ungefär från den tiden då tjänstefolk fortfarande fanns i vars hem?" Slutcitat.

På din farfars fars tid hade medelsvensson max ett rum och kök om de hyrde lägenhet ! Sen 4 till 6 ungar också! Dass nere på innergården som stank as.
Så det kunde varit värre ;)

Gissar att hyreshuset som du bor i är byggt på 50 eller 60tal? Då var tanken billiga bostäder som folk hade råd med.
Billiga ritningar, massproducerade hyreshus.
 
dibb skrev:
Gissar att hyreshuset som du bor i är byggt på 50 eller 60tal? Då var tanken billiga bostäder som folk hade råd med.
Billiga ritningar, massproducerade hyreshus.
Såklart var tanken att det skulle vara både billigt och massproducerat. Men varför var dem tvungna att göra så dåliga planlösningar? Det blir väl inte billigare för att man lägger vardagsrummet och köket i var sin ände av lägenheten så att man varenda gång måste snubbla över skor och bråte i den pyttelilla hallen? Eller fick man en enkrona varje gång det hände? För i så fall hade det inte tagit lång tid att bli miljonär :)

Hur levde man egentligen på 60-talet? Om man satt hemma med en unge, hängde man i köket hela dagarna då eller satt man mest i vardagsrummet?
 
Man levde inte på 60-talet, så som vi lever idag.

I vårat hus är det en smal gång in till köket, med lågt i tak, och köket ligger en bra bit in från entrén. Helgalet idag, men helrätt vid sekelskiftet runt 1900 i ett sådant hus som vi har ;)
 
S
Jag inbillar mig att man var ute bra mycket mer än vad vi är idag.
 
Sovrum 3 är inte matrum då? det har ju två ingångar och inga inbyggda garderober. Jag är inte heller så förtjust i planlösningar där man fullständigt separerar vardagsrum från kök. I min värld så är öppna eller halvöppna planlösningar att föredrag. Dock tror jag att arkitekten säkert hade goda anledningar till att rita lägenheten på detta sätt. Paralellköket är tex väldigt lättjobbat för en ensam kock (på 60talet kanske det var frugan).
 
BirgitS
På 60-talet planerade man köken för en hemmafru, eller möjligen en deltidsarbetande kvinna, som skötte hushållet själv. Köket sågs som kvinnans arbetsplats. De män som var vuxna på 60-talet hade inte haft hemkunskap i skolan utan det var först i början av 60-talet när den 9-åriga grundskolan infördes som skolan blev könsneutral i det avseendet.

Efter middag, disk och läggning av småbarn satte man sig i vardagsrummet för att koppla av från dagens arbete och då ville man inte vara i köket. Nu har ju du en 4-rummare men de flesta barnfamiljer bodde i 2- eller 3-rummare på 60-talet och då användes vardagsrummet ofta som föräldrasovrum, vilket gjorde det olämpligt att ha köket i samma rum.

Jag var barn på 60-talet och hade jag lämnat en väska på golvet i hallen skulle jag omedelbart ha blivit tillsagd att ta in den på mitt rum. Det låg inget på golvet i hallen utan skor var uppställda på skohyllor och jackor hängde på krokar eller hatthylla. Vardagsrummet användes inte under dagen utan då var man i sovrummen eller i köket (eller ute förstås).
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Att din hall är stökig kan inte arkitekten lastas för!;)

Det mesta andra förklaras av hur man organiserade hushållet under hemmafruidealets era.
Och vardagsrummet skulle vara skiljt från köket för att ljud, lukt och annat som påminde om arbetet där inte skulle märkas.

Jag hör till dem som tycker det är önskvärt att kunna stänga en dörr om köket när man vill det. Men förstår att jag är en utrotningshotad dinosaurie...

Tycker det låter som dina önskemål främst hade tillgodosetts av en rymligare lägenhet oavsett hur den var organiserad.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.