Hej på er.
Kort version: på visning av 70tals hus med betongplatta och platt papptak, vad ska vi kolla extra efter?

Lång version: Vi är på väg att påbörja nytt kapitel i vårt liv, flytt tillannan stad. Huset är sålt och vi mellanbor i hyresrätt (oj va bekvämt boende). Innan bodde vi i 30tals tegelhus 1 1/2 plan med källare. Det huset kändes väldigt gediget och lättförståeligt. Stabilt hus helt enkelt. Källaren var tvättstuga, snickeri och allmän oöm förvaring.

Orten (Bjärred) vi troligen flyttar till består dock mestadels av 60 och 70 talshus med betongplatta, många med låglutande papptak. En hustyp jag länge varit skeptisk till. Mest pga att jag vill ha källare eller ordentlig vind. Och platta tak känns sådär. Samma sak med betongplatta från 60/70-talet.

Men har jag fel? Vad ska vi spana extra efter vid visningarna? Och hur kontrollerar man om det är problem med plattan?

Tex detta: http://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/skane/lomma/bjarred-alfredshall/svalvagen-51/
 
Hej!

Håller på o letar mitt första hus så är lite nybörjare själv men har läst på mycket om 70-tals husen med betongplatta (finns i princip inget annat där vi vill bo). Som du kanske vet är problemet med många 70-tals hus på betongplatta att det inte finns någon isolering under plattan. Det måste inte betyda att man får fuktproblem men risken är stor som jag förstår det.

Det bästa är om det finns ett besiktningsprotokoll att kika på, där anger ibland besiktningsmannen om de tror att huset har underliggande isolering. De mäter även ofta fukten i syllarna som ligger mot plattan. Man kan också ta kontakt med kommunen för att få fram papper/ritningar på huset som kan säga om huset har underliggande isolering eller ej. Det är ju dock inte 100% säkert att det stämmer.. så helt säker kan man ju aldrig vara.

Det man kan göra på visningen är väl försöka känna om några av de typiska tecknen på fuktskador finns, dvs lukt osv.

När det gäller taket kan jag inte så mycket, men spontant känner jag själv att jag skulle undvika den konstruktionen. Känns som vattnet inte skulle rinna av lika lätt & att ett sånt tak har större risk för läckage. Men som sagt, det är bara min spontana känsla.

Finns en del info i tråden jag skapade https://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/281960-ska-pa-visning-funderingar.html

Lycka till!
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.