Två frågor:

1. Hur fäster man en list i en takskarv i bastun utan att spikar syns?

2. Se bild. Är vår skarv allseles för illa?


Ojämn och synlig takskarv med träpaneler i en bastu och en exponerad trälist där panelerna möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sån där skarv går ju inte att göra osynlig direkt så jag tycker det bästa är att göra den så att det blir en tydlig markering.
Alt 1: Gör en 40 - 50 mm bred list i samma material som taket. Skjut fast den med dyckertpistol. Det ger ju ganska diskreta märken. Tål man inte märken efter dyckertarna så kan man spika med vanlig dyckert, försänka med spikdrivare och sedan smeta en filler mad matchande färg i hålen.
Alt 2: Lasera listen i en mörkt grå färg, nästan svart, det kan bli riktigt snyggt. Fäst med dyckertpistol, märkena kommer inte att synas.
 
Vi satte på ett smalt foder (ca 5 cm?) istället för en list, sånt man har runt fönster och dörrar inne. Snickarn tyckte det var en konstig idé, men konstaterade sedan förvånat att det ju blev riktigt bra och mycket enklare än alla varianter på lister. Annars kan man också sätta två smala golvlister mot varandra.
 
Ungefär som jag föreslog då? Bild?
 
Ny vit taklist mot målad bastupanel i taket av ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listen är ny, taket är gammal bastupanel som är målad med ett lager spärrgrund och ett lager matt takfärg. Fråga mig inte varför man bygger ett vardagsrum nästan helt i bastupanel, med de låga långväggarna i pizzeriastuckatur ... och inte varför det tog mig 15 år att måla om skiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.