Hej, ska hjälpa en kollega att koppla på en wc-stol. Röret är dock för kort för att nå upp.

Ska byta ventil i samma veva. Men vad rekommenderar ni för lösning på problemet?

Skulle kunna köpa en övergångsnippel och skarva på, men blir det att se sulligt ut?

IMG_0953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att köpa en nippel är väl det som ligger närmast tillhands.
Annars får du stänga av vattnet centralt och göra om inkopplingen till röret (T-kopplingen) och där anpassa rörlängden

/K
 
Om du ändå ska byta vattenventilen så hade jag satt den nya ventilen under böjen (närmare rörstammen alltså) och sedan kört med slang upp till toaletten. Exempelvis en såhär http://m.clasohlson.com/se/Slang-Pex/30-7355
 
Alltså, flytta den nya ventilen närmare stora röret, sen övergångsnippel (för att få en utvändig gänga) och sen sån böjbar?
 
Krilleman
En klassiker då detta inträffar är att helt enkelt montera den nya ventilen direkt i den gamla!
 
  • Gilla
Öfremora
  • Laddar…
Precis! Om du inte redan köpt en ny ventil så finns det modeller med utvändig gänga, så slipper du övergångsnippeln :)
 
Någon med ögonmått som kan se vad det är för dimension på röret? 10?
 
Krilleman
Jag skulle gissa på 8mm
 
Borde funka. OM det verkligen är 8mm, men annars är det nog 10mm, så det går utan förminskningen.

Tänk på att till de kopplingarna skall du inte ha varken lin eller gängtejp. Där är ju tejp på den nuvarande gängan på toan.
 
Tack! Tror det är 8, kändes väldigt jazzigt. Nejdå, ingen tejp, det är från försöket innan jag kom in i bilden :D
 
Återkoppling! Så här löste jag det. Men är det ok att slangen böjs så här mycket?

Flexibel anslutningsslang starkt böjd under handfat kopplad till vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Utan att på något vis kunna ämnet kan jag i alla fall bidra med att när jag kopplade in liknande slangar för någon vecka sedan stod det på dem att man skulle undvika chikaner och istället försöka få till en loop med minst 6 cm i diameter.
 
  • Gilla
Öfremora
  • Laddar…
jag har sett värre. Besök närmaste pizzeria och du kommer se de mest märkliga installationer på toaletter och annat. Jag vet inte varför men de verkar ha nån kultur som innebär att bagaren renoverar toaletterna på nätterna när de inte bakar pizzor.
 
På toaletten (IFÖ 6860) jag nyligen köpte kan man dra ut en bit slang ur spolbehållaren. Kanske 3-4cm?

Ett bra exempel på en smart och bra produkt tycker jag. Tack IFÖ :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.