I Jotuns system ska det inte vara grundfärg till Drygolin. Jag vet inte varför men det är inget nytt påhitt utan så har det varit mycket länge. Det kanske beror på exakt vilka oljor man blandat i färgen? Det fungerar uppenbarligen.
 
raindance skrev:
@Eld

Hur vet du att det beror på grundoljan? Kan det inte var fönsterfärgen som är dålig?
Det vet jag inte men en produkt som kallas olja men inte tycks innehålla någon olja utan bara vatten och fugicider tror jag inte på. Oljan ska ju dras in i och mätta uttorkat trä för att täckfärgen ska fästa men det sker inte med den. Jag tror vare sig på "oljan" eller färgen.

Jag nämnde inte det ovan men balkongräckets överliggare (45×95) som också hade målats med Bestå system var genomrutten efter fem år. Där var det kanske både snabbvuxet virke och dålig färg men den gick att bryta av med handkraft.
 
Jag ska måla balkongstolpar av limträ och har planerat att använda fönsterfärg. Men så började jag fundera på om inte båtfärger borde vara bra. Kanske kan det även vara den optimala fönsterfärgen? Tål vatten och slitage men det kanske är en prisfråga?
 
Redigerat:
Jag hittade detta inlägg av signaturen redwinefan:

"VOC-direktivet gäller ej båtfärger eller aerosoler, sprayfärger. Gäller i stort sett bara för produkter till byggnationer, hus, ej båtar.Stor del av de produkter vi har idag kommer att finnas i VOC-anpassade versioner, d v s med lägre halter av lösningsmedel(Lacknafta,Alifatnafta osv) så även grundfärger o lackfärger till snickerier. Några av marknadsledarna väljer dock att konvertera hela produktprogrammet redan till 20100101. Sen får vi se hur det slutar, Jotun har t ex återkallat all vattenburen grundolja till trä. Undrar varför ??? Jo sämre funktion. Vi får mer svårhanterade produkter med sämre prestanda på många håll sen kan man låtsas annat genom sin marknadsföring."
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
nemlan skrev:
Jotun snackar om en vattenburen grundolja, som fortfarande är alkydbaserad, och i många avseenden fungerar minst lika bra som en lösningsmedelsburen dito. Det enda jag opponerar mig emot är att den vattenburna har bättre intränging.
Enligt signaturen malarmaster så innehåller inte endast vattenburna färger akrylat utan det gäller även vattenburen grundolja. De är följaktligen inte vattentäta. Signaturen skiver:

"Vattenbaserad färg är inte heller tät mot vatten utifrån utan släpper in fukt men andas inte ut den igen.Det är därför färgfabrikanten rekommenderar en grundolja,Är grundoljan också vattenbaserad innehåller den också akrylat och då funkar inte det systemet.Det är ett stort feltänk från fabrikantens sida. "
 
Grundoljan är säkert till för att få någon slags inträngning av skydd i trät ö h t.
Målar man direkt med akrylat på trä blir det som ett skinn med mikrobiell tillväxt precis under.
Många förstörde hela fasade på det sättet på 70-talet.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Som jag förstår det så menar signaturen att det blir samma problem även om man använder system med täckfärg, grundfärg och grundolja om de är vattenburna. Detta eftersom alla vattenburna täckfärger, grundfärger och grundoljor även innehåller akrylat som inte är vattentät.
 
Eld skrev:
Det vet jag inte men en produkt som kallas olja men inte tycks innehålla någon olja utan bara vatten och fugicider tror jag inte på. Oljan ska ju dras in i och mätta uttorkat trä för att täckfärgen ska fästa men det sker inte med den. Jag tror vare sig på "oljan" eller färgen.

Jag nämnde inte det ovan men balkongräckets överliggare (45×95) som också hade målats med Bestå system var genomrutten efter fem år. Där var det kanske både snabbvuxet virke och dålig färg men den gick att bryta av med handkraft.
En liten fråga, sen när skall man måla en överliggare med akrylatfärg? Alcro bestå systemet har ju en ren och skär akrylatfärg som slutstrykningsfärg. För det är ju inte bestå fönstersystem du skriver om.
 
raindance skrev:
Jag ska måla balkongstolpar av limträ och har planerat att använda fönsterfärg.
Jag har utgått från att du ska måla fönster :x

Om jag minns rätt så är limträ inte superbra målningsunderlag, så säkerligen får du bättre vidhäftning med en lösningsmedelsburen alkydoljefärg... men med tanke på underhåll så skulle jag bara dra på en täcklasyr.

Vad säger målarmaster om limträ?
 
Jag ska måla fönster, vindskivor och balkongstolpar. Tyvärr har jag inte hittat något bra inlägg om målning av balkongstolpar. Däremot så rekommenderade Beckers och de färghandlare jag talat med fönsterfärg. Dock så rekommenderade Beckers vattenburna färger. Jag hade från början tänkt använda tryckimpregnerade balkongstolpar med kan inte hitta några som är 6 m långa. Problemet är att det blir ett altangolv under balkongen och balkongstolparna går ner under altangolvet. Frågan är om det kommer att gå att underhålla färgen under altangolvet när det är klart.
 
Under altanen kan du väl använda npgot i stil med Cuprinol träskydd eller tjära. Om du inte vill blanda din egen blymönja. 😈
 
raindance skrev:
...tryckimpregnerade balkongstolpar ... som är 6 m långa...
Nästan omöjligt att hitta längre än 5,40
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.