Har en källare som behöver några inneväggar.
Detta är vad jag har att utgå ifrån
Ritning av källarplan med markerade rum inklusive renoverad tvättstuga och planerade väggar för nya rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är rummet nere till höger som jag tänker på.
Tvättstugan är det enda rum som är renoverat än så länge

Rummet nere till vänster är tänkt att bli ett allt i ett rum. Gästrum, hobbyrum lekrum. Detta rum är ca 4x4m

I rummet till höger funderar jag på att få plats med ett litet kontor, badrum och förråd. Alternativt endast förråd och stort badrum. Skippar jag kontoret får jag plats med ett badkar, men jag är osäker på hur mycket ett badkar hade används.

Mitt första utkast.
Gul linje är en befintlig vägg som ganska enkelt skulle kunna rivas.
Arkitektritning över en källarvåning med markerade föreslagna väggar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rum med gul+blå vägg är alltså förråd.
Rum med burspråk är kontor
 
Har du vatten och avlopp i det utrymmet idag?

Om inte, så hade jag nog föreslagit att du använt det rummet du tänkt som alltiallo till bad/kontor och haft rummet med burspråk som alliallo istället :)
 
Ni ser ut att ha en snarlik källare som vår. Är det en tvättgryta som är inritad i övre vänstra hörnet? Vår stod kvar när vi köpte huset. Jag gissar 20-, eller 30-tal?

Min bästa rekommendation är att rita upp förslaget i ett 3d-program. Först då får iaf jag en bra känsla för hur det blir. Kan rekommendera www.sweethome3d.com. Det är det enklaste jag stött på hittills, och gratis. Jag håller så smått på att lära mig sketchup också, och det är en magnitud svårare. När vi skulle göra badrummet på övervåningen gick vi nog igenom över 10 alternativ innan vi hittade rätt, och för källaren är vi nog uppe i över 20 vid det här laget.

Är ni låsta vid väggarna som delar upp i fyra kvandranter? En av den lär vara hjärtvägg, men är båda det? För oss öppnades fler alternativ när vi rev en sådan vägg. Den väggen var en plankvägg som var byggd innan plattan gjöts. M.a.o. så stod den direkt på marken. Genom att riva den kan vi dessutom täta plattan där.
 
Vatten och avlopp har jag både i tvättstugan och rummet diagonalt till detta.

Japp, tvättgryta. Den var dock inte kvar när vi tog över huset byggt 32

Jag är inte så sugen på att riva de befintliga gamla väggarna.

Jo, rita upp är en bra idé. Tack för tipset på ritprogram.

Tänkte att det kanske var någon som hade gjort något liknande, men burspråket gör det kanske lite unikt.

Jag försöker hitta tiden till att rita upp det i 3d
 
Trappan, den har första trappsteget vid dörren va? Alltså, när du går ner för trappan så kommer du ner precis vid dörren ut och inte vid källarfönstret?
 
Jarlsgård skrev:
Trappan, den har första trappsteget vid dörren va? Alltså, när du går ner för trappan så kommer du ner precis vid dörren ut och inte vid källarfönstret?
Nej, pilen går uppåt, som du ser på den andra trappan, dvs pilspetsen visar mot högsta trappsteget.
 
För att kommentera det faktiska förslaget: Jag tycker det ser trångt ut. Prova att rita in en dusch/toalett, skrivbord+skrivbordsstol, och se hur det ser ut. Sedan tappar du en del utrymme närmast murstocken. Där blir det i princip bara en liten minikorridor. Det blir lätt så när man har en murstock mitt i huset. Vi har brottats med samma problematik.

Jag tror det är svårt att få ut mer än två rum av det nedre högra rummet, så jag skulle nog övervägt att ha kontoret i det nedre vänstra ist.
 
Jarlsgård skrev:
Trappan, den har första trappsteget vid dörren va? Alltså, när du går ner för trappan så kommer du ner precis vid dörren ut och inte vid källarfönstret?
Som Anna_H skriver så kommer man alltså inte ner vid ytterdörren.
 
bakterie skrev:
För att kommentera det faktiska förslaget: Jag tycker det ser trångt ut. Prova att rita in en dusch/toalett, skrivbord+skrivbordsstol, och se hur det ser ut. Sedan tappar du en del utrymme närmast murstocken. Där blir det i princip bara en liten minikorridor. Det blir lätt så när man har en murstock mitt i huset. Vi har brottats med samma problematik.

Jag tror det är svårt att få ut mer än två rum av det nedre högra rummet, så jag skulle nog övervägt att ha kontoret i det nedre vänstra ist.
Ja, du kan ha rätt. Men jag tänkte att om man inte kräver ett spa-badrum, så kan det vara ganska trångt.

I trapphuset vid murstock står värmepanna och vv-beredaren.

I det förändrade rummet, så kommer ju dörren direkt in till det andra rummet, så jag vet inte om jag tror att det kommer hinna bli någon korridor-känsla där. Om jag väljer att göra två rum istället för tre, så måste jag ju ändå skapa access till det andra rummet.
 
Jag ser nu att ritningen inte riktigt stämmer. T.ex dörren till tvättstugan är betydligt högre upp.

Det kommer ta ett tag innan jag får tid att rita upp det i 3d, men all input fram tills dess är välkommen.

Anledningen till förrådet är att på väggen sitter en shunt till golvvärmen i hallen, men också såklart att vi behöver förrådsutrymme
 
Hade du kunnat rita in var de olika avloppen finns någonstans? Samt vart närmsta vatten är:)
 
Jarlsgård skrev:
Hade du kunnat rita in var de olika avloppen finns någonstans? Samt vart närmsta vatten är:)
Det finns en gammal gjutjärnsgolvbrunn mitt i rummet som jag har tänkt vara förråd. Den ska knackas bort och jag kan då passa på att koppla på nytt avlopp på den och i princip placera det var som helst i förändringsrummet.

Förrutom det finns det bara avlopp i tvättstugan.

Vatten finns vid den gula väggen och kan dras i nya inneväggar eller i golvet om så skulle behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.