Säkert dum och okunnig fråga men det bjuder jag på....

Jag är spekulant på ett hus byggt -55 med hel källare som aldrig blivit omdränerad. Hade tanken att dränera och isolera och så där så småningom, men vad som försvårar de planerna är att huset har en tillbyggnad på platta som täcker halva ena långsidan. Jag gissar att enda sättet är att riva bort tillbyggnad och platta för att komma åt källarmuren, men i min drömvärld finns det någon magimetod som gör att man slipper det. Tillbyggnaden är ungefär det bästa med hela huset...

Om min drömvärld bara är en dröm; hur oseriöst och idiotiskt tycker ni det är att bara dränera och isolera drygt 3/4 av en källare?
 
S
Det kan fungera perfekt och det kan bli skit, det är omöjligt att svara på. Vi har ett garage vidbyggt på ena kortsidan så huset är bara dränerat på långsidorna, en kortsida och en bit av den andra kortsidan. Det var fuktigt i den biten som var odränerad när jag rev en plastmatta, har slipat bort tätskikt och sen klinkers så att vägg/golv kan andas, det verkar fungera nu iaf. Men fuktbelastningen är helt klart högre där.
 
Kan man trycka avlopp så kan man säkerligen trycka dränering också. Men det lär inte bli billigt. Kontakta en firma som trycker avlopp och undersök vad de kan göra.
 
S
pacman42 skrev:
Kan man trycka avlopp så kan man säkerligen trycka dränering också. Men det lär inte bli billigt. Kontakta en firma som trycker avlopp och undersök vad de kan göra.
Dränering är ju inte bara ett rör :O
 
Samma problem här med vårt vidbyggda garage vid dränering 2015. Fick avsluta Ignucell skivorna med en sluttande grävning längs källarväggen mot garagets platta. Vi provade att gräva vid plattan, men insåg att sanden under garagets platta var typ "rullsand" som rasade ut oerhört lätt.

Det är ju viktigast att få bra dränerat på djupet, vi tappade c 1,5 m vid sulan mot garaget på bägge sidor, kopplade bara på den nya dräneringsslangen på de gamla slangarnafrån 1975 och spolade dessa väl. Lade åldersbeständig plast från plattan längs den sluttande delen ned mot sulan för att få regnvatten att rinna bort mot den del som är nydränerad.

Lyckligtvis är rummen innanför tvättstuga och ett förrådsrum och där var inga skador på invändig puts trots 40 år gammalt hus som aldrig dränerats om.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
SueCia skrev:
Dränering är ju inte bara ett rör :O
Väl medveten om det, men ett nytt dränerande rör kommer att dra till sig en del fukt, särskilt om det är av lite grövre kaliber. Bättre än inget i alla fall!

Förresten så borde det gå att dränera runt utbyggnaden också. Frågan är bara varifrån ev. fukt kommer. Underifrån eller ovanifrån? Kommer den underifrån så hjälper inte dränering runt utbyggnaden, kommer den från ovan (eller sidan) så skulle dränering runt om hjälpa en del.

Jag hade på mitt hus problem med lite fukt i garagedelen (suterräng) och där räckte det med att jag gjorde en ytdränering så att fukten inte kom ned i marken. Resten av huset var bra dränerat, men just garagedelen gjordes inte med samma teknik utan där hade man bara icke dränerande frigolit och asfalt, medan själva huset har isodrän. Garaget gjordes inte av husfirman då det inte ingick i själva husköpet, han som köpte huset gjorde nog detta själv och han hade tummen mitt i handen...

Att det räckte med ytdränering i mitt fall beror på att all fukt kom uppifrån, garaget och huset) är ursprängt ur beret så det kommer ingentinge från sidan eller underifrån).
 
Tack för bra input! Slänger in en okunnig fråga till när jag ändå är i gång: Om man nu prompt måste få till ett hyfsat torrt rum just där man inte har kunnat dränera (det är någon annan än jag som prompt vill det... ;-)), kan det inte vara ett alternativ att regla upp en vägg, säg ett par decimeter från källarmuren, isolera den från värme och fukt och sedan ta hand om fukten i mellanrummet mha fläkt eller avfuktare?
 
Skr skrev:
Tack för bra input! Slänger in en okunnig fråga till när jag ändå är i gång: Om man nu prompt måste få till ett hyfsat torrt rum just där man inte har kunnat dränera (det är någon annan än jag som prompt vill det... ;-)), kan det inte vara ett alternativ att regla upp en vägg, säg ett par decimeter från källarmuren, isolera den från värme och fukt och sedan ta hand om fukten i mellanrummet mha fläkt eller avfuktare?
Att torka ut det är ju möjligt, men lösningen brukar vara att lägga platonmatta och ventilera utrymmet istället. Jag skulle definitivt välja en lösning som gör att inte trät har kontakt med fukten på något sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.