KristinaRT
Hej alla
Jag behöver lite hjälp från någon som kan lite mer om juridik än jag, för att formulera ett avtal där ägarna till en fastighet tar på sig att åtgärda eventuella sättningar i vår plattsättning som beror på att ägarna till denna fastighet tar bort kantstenar i tomtgräns.
Vi har ett oberoende vittne som kan intyga att fastighetsägarna tar på sig ansvaret, men jag vill gärna ha det skriftligt också.


Lite bakgrund
Vi satte plattor på vår framsida för ca 3 år sedan. Bredvid plattsättningen finns grannarnas asfalterade uppfart utanför garaget, som avgränsas av en rad kantstenar (betongsten med ingjuten sjösten, ca 30 cm höga). När vi gjorde plattsättningen och hade framsidan uppgrävd ville vi ersätta dessa betongplattor med nya, men grannarna ville inte eftersom de var rädda att bärlagret skulle ge sig och asfalten gå sönder eller börja luta. Vi accepterade detta (stenarna står växelvis på deras sida tomtgräns och växelvis på vår, majoriteten av stenarna står på vår sida, men man vill ju vara en god granne och ha en dialog med de som bor bredvid....) och bestämde att kantstenarna skulle vara kvar och vi gjorde underarbetet etc baserat på att stenarna står kvar - vi har lagt bärlager på vår sida, paddat etc.

Nu ska grannarna asfaltera om uppfarten och plötsligt vill grannen inte längre har kvar kantstenarna, som sticker upp ca 6 cm längst ner på uppfarten och 1-2 cm längst upp mot garaget.
Vi vill självklart inte att vår stenläggning ska skadas, eller på något sätt påverkas, vilket vi hävdar kan ske om man tar bort kantstenarna. Även om man fyller i med fyllnadsmassor och packar finns en självklar risk att materialet sätter sig och att våra plattor börjar luta.
Grannen tror inte det kommer hända och avläggaren säger att det är praktiskt möjligt att ta bort plattorna utan att skada vår stensättning men kan inte garantera att det inte blir sättningar.

Mitt besked till grannen var att vi kan gå med på att de tar bort plattorna OM de tar på sig att åtgärda/återställa evt sättningar i vår stensättning, om det uppkommer inom något år, eftersom det i så fall beror på att kantstenarna tagits bort (om stensättningen är jämn och fin efter flera år lär ju evt nytillkomna problem bero på borttagningen av kantstenarna). Jag formulerade det mycket tydligt (muntligt) till grannen, och påtalade för anläggaren att han härmed är ett oberoende vittne på att grannen XX har tagit på sig att åtgärda/återställa evt sättningar i vår plattsättning som uppkommer inom 2 år.
Men jag gillar tydlighet och vill ha detta på papper, så hur ska jag skriva för att det ska vara juridiskt OK men inte 10 sidor svårförståelig text :)

Jag anser att det är en skada om en eller flera plattor börjar vippa/röra sig (de ligger helt fast nu), eller om en hel rad plattor börjar luta så det bildas "kanter" som står upp (mer än någon mm), eftersom vi då inte kan använda plattsättningen som uppställningsplats för bilar utan att skada/knäcka plattor.

Några goda råd? Jag vill gå över till grannen med detta idag, medan vi båda har detta i färskt minne....
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Jag tror att det kan vara väldigt svårt att formulera ett sådant avtal så det blir vattentätt åt båda håll. Det finns ju två tolkningsproblem här. Antingen är avtalet värdelöst, för att det altför vagt beskriver vilken skada som skall ersättas, tolkningstvist senare om det verkligen uppstått en skada osv.

Eller så blir skrivningen så hård att du kan komma inom två år och tvinga grannen att lägga om hela din stenläggning, trots att det egentligen inte blivit någon skada. En så hård skrivning skulle jag som granne inte gå med på.

Om vi tänker oss ett avtalslöst läge. Då är grannen ansvarig om en skada uppstår på din stenläggning, och som beror på arbete han gör på sin sida. Problemet ligger då i att bevisa att skadan dels uppstått överhuvudtaget, dels att visa sambandet.

Om ni nu skriver ett avtal där han tar på sig skador som visar sig inom två år, då har du löst en del av bevisfrågan, jämfört med avtalslöst. Men det kan fortfarande vara svårt att definiera vad en skada är. En sten sjunker 5mm i ena kanten, är det nytt, eller har den lutat hela tiden osv.

Och om grannen senare tar på sig att fixa några plattor som sjunkit, HUR skall det åtgärdas, antag att grannen själv eller en plattsättare pallar under lite i ena kanten, ser bra ut, men så spricker plattan när du kommer med din nya SUV, beror det på att arbetet var dåligt, eller på att du skaffat en tyngre bil osv.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Passa på och lägg en kantsten själv och ta makten över vad som hander.
En djupt grävd och paddad grund för kantstenen ock tillkapade betongplattor så blir det snyggt och säkert och du kan aldrig behöva skylla på grannen och ni kommer inte vara oroliga någon av er om du gör ditt arbete samtidigt.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
KristinaRT
Workingclasshero skrev:
Passa på och lägg en kantsten själv och ta makten över vad som hander.
En djupt grävd och paddad grund för kantstenen ock tillkapade betongplattor så blir det snyggt och säkert och du kan aldrig behöva skylla på grannen och ni kommer inte vara oroliga någon av er om du gör ditt arbete samtidigt.
Tyvärr inget alternativ...
 
harry73
Ni får göra en förbesiktning och efter en vintersäsong göra en efterbesiktning

Jag skulle i alla fall inte gå med på att grannen tar bort kantsten. Det kan inte vara så att de fanns kvar för att det passade honom då och att de ska tas bort nu för att det passar honom bättre nu.

Jag skulle därför kräva att han inte gör åverkan på din sida tomtgränsen. Men även då med förbesiktning innan han börjar med arbetet på granntomten
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
KristinaRT
harry73 skrev:
Jag skulle därför kräva att han inte gör åverkan på din sida tomtgränsen.
Detta har vi krävt, och förutsätter efterlevs.

Grannen är inte omöjlig och egentligen ganska trevlig, men har en lite annorlunda attityd till vissa saker och en av dessa är detta med tomtgränser och hur man hanterar frågor som rör dem....

Jag vill inte tro att de inte skulle göra rätt för sig om vår plattsättning blir påverkad, men jag vet också hur lätt det kan uppstå konflikter och vill därför ha någon form av skriftlig försäkran.

Jag vet att det är svårt att få en "lagom" nivå på det, men jag vill samtidigt understryka allvaret i deras begäran eftersom det som du skriver - det var grannen som önskade att stenarna skulle vara kvar men nu när det passar vill grannen ha bort dem. Deras "kortsiktighet" kan få konsekvenser och då ska inte vi tvingas fixa något som de har ställt till med.
 
D
Du behöver inte göra något egentligen (du kan spela in ert muntliga avtal) och grannen har inget ansvar att skriva under, däremot bör du anlita en besiktningsman som dokumentera hur allt ser ut nu innan. Därefter stämmer du grannen om inte eventuella skador åtgärdas till ursprungligt skick.
 
Jag vet inte om det svåra är att skriva någon text som man förstår grundtanken med. Det svåra är att bevisa att ev sättningar beror på grannens arbete. Eller att det inte gör det.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Du bör ju också tänka igenom vad som händer om grannen flyttar/avlider efter 3 månader så det är en ny ägare när sättningarna visar sig efter ett år.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag vet inte om det svåra är att skriva någon text som man förstår grundtanken med. Det svåra är att bevisa att ev sättningar beror på grannens arbete. Eller att det inte gör det.
Om det går att bevisa, så behöver man inte ha något avtal. Grannen är ansvarig för att inte påverka något på andra sidan tomtgränsen.

Utan om det skall skrivas ett papper som det är ngn. vits med, så måste det vara något i stil med att grannen accepterar att se alla sättningar som uppstår inom ex. 2 år som effekter av arbetet. Men då återstår frågan hur man visar att en sättning faktiskt har uppstått överhuvdutaget. Finns ju risk att ena parten pekar på en lutande platta, och andra parten "det lilla, är väl inget att bråka om" eller ngt liknande.
 
Ta många bilder innan, under och efter arbetet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Min tanke: om du låter de skriva ett sådant avtal, och det blir problem med kanten om 3 år, då slipper de hjälpa dig, det har de ju svart på vitt på.
 
Neka som de gjorde när du ville ta bort dom, så slipper du skriva nått
 
Vem tillhör stenarna? Du skriver att majoriteten står på er sida?
 
Det enklaste vore ju att entrepenören får lägga om så mycket av dina plattor han tycker är nödvändigt för att garantera att plattorna närmast geänsen inte rör på sig. Kan inte kosta så mycket.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.