Man lär sig alltid något nytt här inne. Att jag trodde det var ok att bogsera med röd triangel var för att där jag bor sätter bönderna en röd triangel bakom vad som helst som kan rulla (T.ex. gamla släp som inte besiktigats på åratal) och sen verkar det ok att dra dem med traktorn.
 
lbgu skrev:
Man lär sig alltid något nytt här inne. Att jag trodde det var ok att bogsera med röd triangel var för att där jag bor sätter bönderna en röd triangel bakom vad som helst som kan rulla (T.ex. gamla släp som inte besiktigats på åratal) och sen verkar det ok att dra dem med traktorn.
Det har att göra med att det just är en traktor som de drar med. ” Traktor är ett motordrivet fordon med minst två hjulaxlar, som är inrättat för att dra andra fordon eller arbetsredskap och ska vara utrustad med kopplingsanordning.”

Bonden får inte dra samma sak efter en personbil eller en lastbil, utan det måste vara traktorregistrerat.
 
Bönder och dras släp är en historia för sig ;-)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Ja, men då är det ju OK att bogsera avställda bilar med traktorer. Problem solved :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
slacker skrev:
Skulle dom parkera "Normalt" Dvs, inte rakt över gatan från min infart skulle detta vara ett icke problem... Alltid haft en större bil i jobbet och problemet har definitivt eskalerat sedan nya parkeringsreglerna infördes.
Vår granne tvärs över gatan hade samma problem som du. De har en parkering vid gatan där de nu har försökt klämma in tre bilar där förra ägaren hade 1. Det blev trångt och vår gata är inte tillräckligt bred för att parkera på mer än en sida (min sida) så när någon parkerade framför deras infart så fick de krångla väldigt mycket för att komma ut.

De ringde på P-vakter flera gånger, men fick förklarat för sig att det var fullt lagligt att parkera på andra sidan gatan av framför en infart. Man kan inte ta hänsyn till att det finns olika bilar och att man kan vilja packa in olika många bilar på infarterna. De förklarade även att det inte är olagligt att parkera så man sticker fram framför någons parkering (på samma sida alltså), bara man kunde ta sig in om än med visst krångel. De gick även igenom vilken sida man skulle parkera på om det bara fanns plats för en och de sa att om en bil avviker från hur andra har parkerat så är det den de kommer att lappa, oavsett att de inte vet vilken som kom dit först.

De rekommenderade att jag och grannen kontaktade trafikkontoret (eller vad det nu var) i kommunen och vad om att få P-förbud på denna snutt. Grannen hade redan kontaktat dem utan framgång, men när vi båda som berördes ansökte om P-förbud, så gick det väldigt snabbt att få igenom det.
 
Släpfordon = fordon utformat för att dras av annat motordrivet fordon.
Bogsera = dra annat motordrivet fordon (som är gjort för att kunna köra själv)
Dvs. olika regler för att dra släp eller bogsera

Verkar bara vara bildragna släpvagnar som behöver besiktigas.http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/ För övrigt besiktigas ju inte ens traktorn själv.

Sen finns det en del saker som är efterfordon och varken behöver registreras eller besiktigas oavsett vem som drar, och mycket som bönderna hänger på traktorn kvalar nog in där. Bl.a. vissa ofjädrade vagnar. Men då får man köra max 30km/tim. http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

(sen kan det ju också vara så att inte allt som dina grannbönder gör kanske är helt lagligt i alla detaljer:surprised:)
 
lbgu skrev:
Ja, men då är det ju OK att bogsera avställda bilar med traktorer. Problem solved :)
Jag tror faktiskt inte det.
Eftersom den avställda bilen inte har lov att rulla på vägen alls (utom just för att komma till bilprovningen då)

Men det går ju att hiva upp den på en kärra. Då utgör den last och trafikerar inte vägen själv.
 
lbgu skrev:
Jo, men att ha det till orsak att kriminalisera användandet av folks infarter för att vända bilar känns orimligt. Den skada (påkörda staket m.m.) som detta ändå fåtal orsakar är redan olagligt idag så ytterligare lagstiftning behövs inte.
Men är det verkligen ett stort problem?
Vad är problemet egentligen är det att det blir skador eller att någon backar in baken mindre än en meter förbi grindstolpen i huvudtaget?
Ibland är enda alternativet om man inte gör så att vända i vändzon som kan ligga 150-200 meter bort eller köra samma sträcka och vända runt kvarteret som blir ännu längre.
Vill man inte att någon ska backa in så kan man ju alltid sätta upp något.
 
Fairlane skrev:
Jag håller i princip med, även om 24 eller 48 timmar inte hjälper mig mycket när jag inte kommer in med släp på den egna tomten.

Området bredvid är ett lägenhetsområde, relativt nybyggt, där man måste hyra parkering för att ha någonstans att stå. Det ger effekten att de parkerar på andra sidan gatan, i villakvarteretm där det är gratis. Sen blir det P-förbud på gatorna närmast lägenhetsområdet och problemet flyttar vidare. Det är ungefär detta som hänt i TS fall.

Jag hade gärna låtit det vara tillåtet att parkera på gatan utanför, vilket hade varit bra för gäster (boende kan parkera på egna tomten). Tyvärr förutsätter det att folk tänker lite när de parkerar, men det gör de som bekant inte.
Jag förstår vad du menar, hade granne i villaområdet tvärgatan bredvid, de klarade inte riktigt av att andra parkerade på deras gata, de ansåg det lite som deras område om man inte bodde i husen på gatan.
Stod och ordade lite med dem om allt mellan himmel och gjord och vi kom in på inbrott i tex bilar på gatan och då även parkering att det ibland står gamla bilar och att det även är mycket bilar på gatan, frågade då vilken som var min bil och jag pekade på den, fick då direkt tillbaka.
"Men har inte ni parkeringsplats?" var på jag svarade "Nej men det går säkert att hyra om man vill, men det skulle jag aldrig göra då det är bortkastade pengar, dessutom begränsat med platser bättre att låta dem som har svårt att gå möjligheten till att hyra en plats".
Jag fick sura ögat tillbaka.

Problemet är att de ser gatan som deras, trots att de parkerar sina 3 bilar, + maskiner och båtar på tomten och dessutom har flera platser över.
Det bottnar nog lite i att de har bott i huset i 40 år och när de köpte kåken så var barmark bredvid, området har nu växt och det har tillkommit både radhus och lägenheter och annan service och antalet bilar ökar.

Man får nog ge och ta där lite kompromissa helt enkelt.
Ska man långtidsparkera en bil så kanske man inte behöver göra det precis bredvid eller utanför avfarten, oftast finns det andra möjligheter.
Lika som att man inte kan utgå att varje tomt ska in med släp eller lastbil och inte kan parkera pga man måste lämna 3 billängder åt varje håll eller framför varje dag, då kan man aldrig utnyttja gatan.
Lika väl som att man inte kan räkna med full svängradie när man ska ut eller in bara för att det är bekvämast.

Ett exempel på ökad parkering, en villatomt styckades av och hus byggdes, det finns bara plats för en bil, det ledde till ytterligare bilar på gatan pga nya boende, dock tror jag inte de gråter så mycket över det utan ler nog hela vägen till banken.

Långtidsparkering eller övergivna bilar försvinenr alltid när det blir datumparkering så det rensar sig lite självt.
 
Andy78 skrev:
Lika som att man inte kan utgå att varje tomt ska in med släp eller lastbil och inte kan parkera pga man måste lämna 3 billängder åt varje håll eller framför varje dag, då kan man aldrig utnyttja gatan.
Detta är tyckande från dig, som juridiskt saknar stöd i trafikförordningen.

Jag tycker det enda rimliga är att man ser till att ha plats för de fordon man har + någon gäst om man har sådana. Den uppfattningen saknar dock också stöd i trafikförordningen och lokala trafikföreskrifter (för då skulle det vara p-förbud överallt).
 
MathiasS skrev:
Detta är tyckande från dig, som juridiskt saknar stöd i trafikförordningen.

Jag tycker det enda rimliga är att man ser till att ha plats för de fordon man har + någon gäst om man har sådana. Den uppfattningen saknar dock också stöd i trafikförordningen och lokala trafikföreskrifter (för då skulle det vara p-förbud överallt).
Hur vet du att mitt tyckande saknar stöd i trafikförordningen?
Att man får parkera på dessa billängder räcker inte det som stöd eftersom det inte är parkeringsförbud där.
Det är helt rimligt att man parkerar som man vill på sin egna tomt, på gatan får man nog räkna med att andra parkerar.
 
Sitt lugnt i båten. Stockholms kommun planerar för fullt att avgiftsbelägga all gatuparkering i sin iver att "få bort bilismen". Vi behöver tyvärr ta till dynamit för att få till en parkering på vår bergstomt.
 
Andy78 skrev:
Hur vet du att mitt tyckande saknar stöd i trafikförordningen?
Att man får parkera på dessa billängder räcker inte det som stöd eftersom det inte är parkeringsförbud där.
Det är helt rimligt att man parkerar som man vill på sin egna tomt, på gatan får man nog räkna med att andra parkerar.
För att jag har läst trafikförordningen och pratat med dom som tillämpar den.

Lagen tar inte hänsyn till vad det är för fordon som skall och ut från min upppfart, därför saknar ditt tyckande stöd i lagen (du får förstås fortfarande tycka så, det säger jag inget om). Det man däremot KAN tycka om det är vad som ska räknas som "väsentligt försvåra" - det kommer i praktiken vara upp till p-vakten på plats att avgöra. Tycker den personen att min infart väsentligt försvåras så kommer bilen ifråga att bogseras bort och det oavsett vad det är för fordon jag vill in eller ut med.
 
imported_Benno skrev:
Sitt lugnt i båten. Stockholms kommun planerar för fullt att avgiftsbelägga all gatuparkering i sin iver att "få bort bilismen". Vi behöver tyvärr ta till dynamit för att få till en parkering på vår bergstomt.
Tyvärr dröjer det innan det når hit. Man gör det av helt fel skäl men det skulle kunna hjälpa min sak, dock kommer det ta flera år innan dom reglerna implementeras här.
 
Vad tycker ni i det här fallet räknas det in i "väsentligt försvåra in utfart" ? Trafikkontoret nekat till p-förbud gatans bredd anses tillräcklig.
En smal gata med parkerade bilar på båda sidor och byggställningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilar parkerade längs en smal gata, potentiellt blockerande utfart med träd och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.