OM vi jämför detta med fallet från slutet av förra veckan med stenskivan till köket, så verkar ju ARN här gå åt precis motsatt håll. Jag har precis beställt glaspartier och jag var ytterst noga med att titta igenom ritningarna och dubbelkolla/trippelkolla allt innan beställningen gjordes. Man kan aldrig lita på att de mått som anges är de som gäller i praktiken, exempelvis så kan man ha ett mått på glaspartiet och ett annat hålmått som krävs för att kunna justera in det.

Dessutom, vad är konsekvensen av detta? Att man måste stoppa in listen och sedan kan använda det. Här har vi något som möjligen kan ha en smärre estetisk påverkan, medan i fallet i förra veckan så har det ju en mycket större påverkan på funktionen.

Nej, ARN har misslyckats även i detta fallet.

Dessutom på ett ytterst inkonsekvent sätt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vad handlar det om?
Det låter ju som att det gäller några millimeter, kanske ett par centimeter.

Är det något att bråka om?
 
D
Är det inte standard att man anger hålmåttet? Inte kan jag gå och beställa en 21x10 dörr och sedan säga att det är dörrbladets storlek. Dessutom stod det ju att listens storlek inte var angiven, hur menar ARN då att man kan tolka det som att man skulle ange måtten exkl. listen?
 
DIY_freak skrev:
Är det inte standard att man anger hålmåttet? Inte kan jag gå och beställa en 21x10 dörr och sedan säga att det är dörrbladets storlek. Dessutom stod det ju att listens storlek inte var angiven, hur menar ARN då att man kan tolka det som att man skulle ange måtten exkl. listen?
Det är standard, men allt som ofta så är det inte något som gemene man vet. Eftersom en "svensson" inte beställer dörrar och fönster så ofta.

Och jag vet att det ofta missuppfattas, nästan lika ofta som hängningen på dörrar och fönster ställer till problem.
 
oobum skrev:
Det är standard, men allt som ofta så är det inte något som gemene man vet. Eftersom en "svensson" inte beställer dörrar och fönster så ofta.

Och jag vet att det ofta missuppfattas, nästan lika ofta som hängningen på dörrar och fönster ställer till problem.
Så du menar att folk inte klarar av att beställa en rätthängd dörr? Ja, det är ju något för ARN att ta tag i också... ...SUCK!
 
pacman42 skrev:
Så du menar att folk inte klarar av att beställa en rätthängd dörr? Ja, det är ju något för ARN att ta tag i också... ...SUCK!
Trots ritningar med underskrift och fan och hans moster så kommer kunden tillbaka "Jag visste inte".
 
O
Det fanns tydligen vissa oklarheter i broshyren. Ska man låta folk mäta själva så måste man vara övertydlig. Man måste utgå från kunden är korkad och dum ihuvudet när man ger instruktioner.
 
Om hålet till ett fast willab garden parti är 900x200mm så är partiet ca 890 på bredden.
På höjden är det ca 25mm lägre om jag minns rätt. Om man köper ett komplett uterum så följer det med en list ca 20x20mm som man väljer att sätta i botten eller i toppen. Beroende på om man vill att falsen på partiet skall gå ner över betongplattan om man har en sådan. Eller så sätter man listen i botten om man har ett golv på utsidan som går jämns med golvet invändigt. Har man ett golv på utsidan som går jämns med golvet på insidan eller det kanske är samma golv invändigt som utvändigt så måste man sätta listen i botten för att kunna sätta det fasta partiet pga att falsen tar i golvet annars.
 
Frågan, som jag ser det, är om vem som har ansvar för att informationen är begriplig?

Den som skriver den eller den som läser den?

För ett företag som säljer byggprylar på nätet framstår det som att de av visst egenintresse att vara tydliga i överkant.
 
Senior skrev:
Frågan, som jag ser det, är om vem som har ansvar för att informationen är begriplig?

Den som skriver den eller den som läser den?

För ett företag som säljer byggprylar på nätet framstår det som att de av visst egenintresse att vara tydliga i överkant.
Jag har tittat på deras produkter och tycker inte att informationen var bristfällig alls. Allt är väl dokumenterat om man bara läser dokumenten, att fatta beslut på en summarisk beskrivning håller ju inte. Då är det den som inte läst in sig tillräckligt som är ansvarig.

Det är som att köpa bil utan att undersöka vilka egenskaper den har. Det vore ju försmädligt att komma hem med en SUV som inte får plats i garaget, men det kan ju inte vara säljarens ansvar att se till att du förstått vilken storlek bilen har...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.