Hej


har till min fasa insett att det virket jag nyligen införskaffat kan vara odugligt att använda för att bygga några möbler jag har i åtanke pga att möbeltillverkning kräver ett superspeciellt torkat virke=((( Går det att förvara virket jag har införskaffat i garderoben eller under sängen i några mån och sen går det bra??? Går det kanske att använda direkt??? Virket består i huvudsak av reglar jag köpt vid ett byggvaruhus... Har tänkt bygga några bänkar med någon påbyggnad... totalt ointresserad av det kosmetiska gisslet som sprucket virke kan innebära men däremot mkt intresserad för stabiliteten och hållfastheten ... går det att bygga bänkarna utan att deras stabilitet och hållfasthet påverkas vid eventuell sprickbildning???

Mvh d
 
Konstruktionsvirke har en förmåga att vrida sig när det torkar. Tråkigt att tillverka en byrå som ser ut som en picasso-installation efter någon månad.
Kan du inte kontakta ett lokalt snickeri och köpa snickeritorrt och färdighyvlat istället?

Jag har använt vanliga reglar till snickeri, men det blir mycket svinn. Räkna med att du kan få ut 2-3x6-7 cm ur en 2"4", så nära hälften försvinner i krokighet. Man kan aldrig använda hela längden heller
 
Redigerat:
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Oki... det verkar som att det kan bli dumsnålt att avstå dyrare snickerivirke alltså...
 
Mera specifikt vad är bänkar med påbyggnad. Går det att bygga i skrivmaterial ?.

Allt gåt att bygga med nästan vad som helst. Det handlar om att demissionera rätt. Så vist går det med byggvirke. Att dom blir krokiga när dom torkar är väll ett problem. Men den stora biten med byggvirke är den dåliga kvalitén. Väldigt gles ådring. Mjukt virke. Men man kan hitta godbitar.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Tänker mer högre bänkar som mer ska funka som att förvara saker under... men också kunna klara vikten ifall jag väljer att ställa ett mindre vitrinskåp ovanpå... och klara några mindre hyllor...

Sen har jag svårt att förstå resten som skrevs... menas det att det går att bygga ifall jag lyckats hitta några brädor som råkar inneha vettiga egenskaper och deras dimension klarar belastning???
 
Givetvis.

Varje träd är en individ. Träd är av naturen vuxna så de är passar för olika ändamål. Till exempel kommer de bästa fönstervirket ofta från tallar med relativt platt topp och de bästa båtborden ofta från granar med slät brunaktig bark och små friska kvistar.
Dessutom har olika delar av trädet olika egenskaper.

Hittar man en planka med rätt egenskaper för sitt ändamål så kvittar den vad den såldes under för namn. Dagens storskaliga träförädlingsindustri befolkas av slarviga människor som varken bryr sig eller kan skilja bra virke från dåligt. Det lilla fåtal som både kan och bryr sig de har inte tid att sortera ordentligt eftersom produktionshastigheten är uppdriven till max.

Om du torkar dina plankor inomhus någon månad så blir de tillräckligt torra för möbelsnickeri. Om de torkar utan att vrida sig eller krokna och har någorlunda smala årsringar och små kvistar är de sannolikt av snickarvirkeskvalitet oberoende av vilket namn de såldes under.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Kan du bifoga en liten skiss hur du tänker?
Om tanken är att du ska göra stommar för hyllor med en toppskiva så räcker det alldeles utmärkt

Virket som pär använder och syftar på är extremt starkt, men en vanlig 2"2" klarar ju ändå en punktlast på över 100kg.
Ifall du bygger en bänk som du ska ställa ett Vitrinskåp på ser jag inget problem med att använda reglar, så länge du inte förvarar guldtackor eller blykakor i vitrinskåpet
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Jag har byggt bland annat en spjälsäng med byggvirke, jag lät det då torka under ett par månader och sedan rikthyvlade och planhyvlade. Sängen har klarat sig utan att virket slagit sig.
Dock får man ju plocka bort en hel del "dåligt" virke, alltså men mycket kvist.
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Alltså 4.5 regeln klarar 100 i punktbelastning??? Wow...
 
Tänker mer som att bänken ska kunna funka som tak ifall barnen leker under och därför känns hållfastheten mkt viktig... skissen finns endast i analog typ men tänkte kanske 19.5*4.5 reglar som stomme liksom...
 
Tänkte även att den dimensionen skulle vara på reglarna Aston skulle ligga ovanpå benen liksom... blev ni nå klokare? Alltså, tänker att jag låter virket stå några månader under sängen/i garderoben/och varmförrådet. Därefter försöker jag mig på att omsätta mina snickeriplaner.

Några andra tankar? Uppskattar verkligen era synpunkter!
 
Du kommer behöva en hyvel för att få virket rakt efter det slagit sig. En rikthyvel är ju att föredra men det går ju även för hand men det är betydligt svårare och tar mycket längre tid.
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
En rikthyvel kostar ju multum verkar det som=(
 
dokimazooo skrev:
En rikthyvel kostar ju multum verkar det som=(
Njae, en begagnad som duger kan du nog få för en tusenlapp eller 2. Egentligen behöver du en planhyvel också men det kan till nöds lösas med bordssågen istället.
 
  • Gilla
dokimazooo
  • Laddar…
Haha, då måste jag ha en bordssåg med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.