Jag har ett gäng gamla sågar av olika storlekar. Jag tror de fungerar bäst som prydnader. Har de nått värde om man skulle sälja dem?
Två gamla rostiga handsågar med trähandtag ligger mot en vägg under en träkäpp upphängd med rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror (utan att veta) att den har ganska litet värde. De snickare som föredrar den här modellen gör ofta sina egna. Det kan också vara svårt att hitta blad med passande längd …
 
Jag tror oxo att de är ekonomiskt värdelösa för en snickare men har kanske ett värde som heminredning.
 
Marknadsvärdet ligger väl mellan 10 och 50 kronor styck.

Det finns fortfarande enstaka personer som använder de där sågarna men i det stora hela har de ersatts av fogsvansar och ryggsågar......men om du vill går de säkert att använda.
Bladet är vässbart så man vässer och skränker precis som en ryggsåg. Då bladet är slutvässt tar man loss det och sätter dit ett nytt. Nya blad lär gå att få tag på men de är minst sagt svåra att hitta. Om längden inte passar så kapar man av det nya bladet till rätt längd.
 
Fel, fel, fel. nja inte helt fel. Men ekonomiskt värde har dom inte om man inte säljer det som chabby chic.
Blad kan man köpa från flera nätbutiker. Vist längden kan kanske vara problem. Men det finns många olika längder att köpa. Det går även utmärkt att putsa upp bladet och fila och skränka själv.

Användandet av sågen då hur är det med det när vi i dag har typ fogsvans. Fast egentligen ligger ryggsågen närmare som jämförelse. Fördelen gentemot ryggsågen som har ett begränsat sågdjup är att man kan vrida bladet och då få obegränsat sågdjup så man tex kan klyva en planka.

Ställningssåg som dom heter är väldigt bra såg att såga med. Man har fin kontroll på sågen det är väldigt lätt att såga lodrätt tex om man vill såga tappar. mycket lättare att såga lodrätt med än en ryggsåg eller fogsvans. Efter som vikten sitter högt upp så känner man direkt om den lutar åt något håll.

Den är väll inte så lämpad för byggnads snickeri då dom oftast har finare tänder. Utan mara en finsnickeri såg möbelsnickeri.

Grym såg helt enkelt.
 
  • Gilla
Helen Christensson och 1 till
  • Laddar…
Jasså......kanske jag borde skaffa nytt blad till en av mina och börja använda den........
 
En del av dom gamla bladen är koniska dvs tunnare rygg än nere vid tand basen. Man behöver inte så mycket skränkning på tänderna. Och dom är definitivt värda att fixa i ordning
 
En modern variant hittar vi i denna typen av geringssåg. Snöret och vridpinnen har ersatts av dragstag och mutter, men konstruktionen är i princip densamma. (bortsett från ställningen)

Modern geringssåg med dragstag och mutter, gul klämma och svart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pär h skrev:
En del av dom gamla bladen är koniska dvs tunnare rygg än nere vid tand basen. Man behöver inte så mycket skränkning på tänderna. Och dom är definitivt värda att fixa i ordning
Mina blad är alla antingen så grovrostiga att de inte längre går att slipa blanka eller så fullkomligt slutvässta att det är bara ett lövsågsblad kvar. Det finns en gräns när man bara måste ge upp.....
 
heimlaga skrev:
Mina blad är alla antingen så grovrostiga att de inte längre går att slipa blanka eller så fullkomligt slutvässta att det är bara ett lövsågsblad kvar. Det finns en gräns när man bara måste ge upp.....
Jopp, när de går av vid filningen är de slut... Funkar fint att använda de tunnare bladen för figursågning, tänk handdriven bandsåg :)
 
De bredbladiga, kallade klyvsågar, och de smalbladiga, kallade figursågar, var standardutrustning i folkskolans träslöjdsalar långt in på 1950-talet. Kanske senare också men då hade jag lämnat folkskolan.
 
Det pär h skrev ovan; grymma sågar och det som traditionellt användes i skandinaviskt snickrande. Ett sätt att få tag på nya blad, bra och billigt, är att bryta av bandsågblad i lämplig längd och borra hål i varje ände. Då öppnar sig plötsligt en värld med oändlig tillgång på dimentioner och tpi. För finsnickeri som fogning för möbler kan sågblad för metall, 14 tpi 1/2" vara ett bra val. Att renovera mina sågar med nya blad är ett verkstadsprojekt som ligger högt på priolistan :)
Paul Sellers har några videos och bloggposter om detta om du vill ha information och inspiration.
 
Jag har funderat bygga en liknande såg, för vad annat göra med dessa gamla bandsågsblad som gått av?
 
Då kanske denna artikeln kan vara till inspiration…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.