Hej,

Vi har ett klarlackat furutak i badrummet som vi vill måla vitt. Jag vet inte vad det är för lack, men det är lite blank så jag förmodar att det är någon typ av klarlack man använde 1976. Nu till frågan; tror ni att jag är tvungen att slipa alla panelerna eller kan man kanske pensla på målarsoda och låta verka några min och tvätta av. Kan detta räcka för att "matta ned" ytan ???
Vilken typ av färg skall jag sedan välja? olje, vattenbaserad? Taket är i badrummet, så det är våtutrymme. Tackar på förhand!
 
Risk finns för bruna genomslag i vattenbaserad färg (särskilt om någon rökt i rummet). Kvistlack kan också ge konstiga effekter. Grunda med vattenbaserad färg. Syns genomslag, lägg ett spärrande skikt oljebaserad grundfärg (Grepp grund från Beckers, t.ex.).
Sodatvätta och sandpappra innan målning.
 
OK, tack för infon Benno.
Ska till färghandeln i eftermiddag!
 
Jag sitter med ett stort (ca 35 kvm) och snett (takhöjd 2,40 till 3,40m) lackat furutak som jag vill måla vitt.

Att tvätta med soda verkar ok, men jag bävar inför att sandpappra det hela. Förstod jag rätt om man inte ska använda kvistlack?

Är det inte lika bra att köra med oljebaserat direkt?

Eller hur gör jag för att få bra resultat med armar och rygg i behåll?
 
Sätt ny panel över den gamla vettja? Då kan man måla panelen på backen först innan uppsättning. Det blir dyrare men om man är rädd om ryggen så.....
 
cottonfield00, det ÄR jobbigt att måla om takpanel. Sandpappringen är mer av att matta ner ytan och jämna av eventuella ojämnheter i lackytan. Är det väldigt stora ytor kan man ev. sprutmåla. Det har jag visserligen bara sett på TV, så jag vet inget om struktur osv.

Oljebaserat direkt går utmärkt om man står ut med ångorna, som blir omfattande vid så pass stora ytor. Rejäl vädring och kolfiltermask rekommenderas i så fall.

Med oljebaserad färg fungerar kvistlack utan problem.
 
Hehe, ja att det skulle vara jobbigt betvivlar jag inte...

Hur mycket tid tror ni man behöver för att få det klart, klarar man det på en förlängd helg? Jag tänkte hyra en ställning att stå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.