Vi gjorde en badrumsrenovering i vårt sommarhus i Roslagen i vintras. Rörmokaren drog om ledningarna under huset med såna här rör som går inuti vad som ser ut som en plastslang med räfflad yta. Rören hänger i metallstag från golvet (som är tak i källarutrymmet) för att få rätt fall till tömningskranarna för vintertömningen.
Tidigare låg det kopparrör med plasthölje direkt på berget och nödtorftigt uppallade för fall mot lägsta punkten.

Vi har nu noterat att det skramlar ordentligt nere inunder huset när vi stänger vattenblandaren i diskbänken (engreppsblandare) och när vacuumtoaletten slår av sitt spolvatten (två gånger per spolning).
WC:n har magnetventiler för att styra vattnet.

Antagligen beror dessa ljud på att det uppkommer en tryckstöt i rören när man tvärstänger vattnet och det gör att rören skakar till och skramlar mot den här slangen som de ligger i.
Om man stänger disk- eller tvättvatten långsamt i stället för tvärt hörs inget. Men det gör ju inga i vår familj i alla fall. Och toaletten stänger ju med styrda ventiler.

Vad kan man göra åt detta? Det är ganska irriterande har vi insett under sommaren...
 
Det bästa är ju att fästa rören ordentligt.
 
Jag vet inte vad det är för sorts rör, de verkar vara av plast i alla fall. Inga kopparrör. Sattes upp av rörfirman som gjorde badrumsrenoveringen.

Men de är inlagda i en sorts plastslang liknande den som syns på några ställen i dokumentet (sid 12-14-15-16).
Sen är rören upphängda i metallstänger med klämmor i ändarna. C:a 50 cm långa och på ett par meters avstånd emellan.
Jag har hört att det skramlar mellan vattenrör och plasthölje när man stänger vattnet. Om jag försöker hålla fast röret med handen på ett ställe hjälper det inte. Låter ändå.
Jag antar att ytterskalet är tänkt att leda undan eventuellt läckage om röret skulle spricka så att det inte kommer in i väggar och trossbotten, men i detta fall är alla rören inne i källaren med en bergyta som "golv" så det verkar vara överkurs i detta fall.
Kan jag helt enkelt skala bort ytterslangen så att det inte längre finns något att skramla mot?
Fast det kanske är svårt att göra, det handlar om sisådär 5-6 meter rör (x 2) inne i krypgrunden.

I vart fall så verkar huvudsakliga montaget av rören i dokumentet göras utan detta ytterrör...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.