Hej!

Jag bor i ett radhus byggt 1952. I badrummet i källarplanet luktar det mögel från avloppet. Badrummet är renoverat för ca 5-10 år sedan med kakel och klinkers och ser mycket fräscht ut. Inga svarta missfärgningar. Själva avloppet under badkaret är dock orginal. Det är väldigt stort och ytan är mycket skrovlig. Himla knasigt att de inte bytte ut det när de tidigare ägaren gjorde om! Från avloppet luktar det alltså mögel. Vi har provat att göra rent med klorin en massa gånger. Lukten försvinner i några dagar och sen kommer den ofelbart tillbaka. Vattenlpåset verkar okej så det är inte avlopp det luktar. Nu har jag även testat mögeltvätt, men inte det heller verkar fungera. Är det någon som har en idé på vad man kan göra?

/Ulla
 
Avlopp brukar ju lukta avlopp. Var sitter möglet? Om du tvättar med klorin 1 gång så borde det ha försvunnit. Jag föreslår att försöka komma på alternativa lösningar. Jag har faktiskt aldrig varit med om att ett avlopp som används luktar mögel.
 
kolla om rensproppen sitter där den ska.
om det är ett gjutjärnsavlopp så skall det inte vara något hål i väggen mot röret.

rensproppen rostar fast och måste huggas bort av rörisen när han ska rensa röret.
om förut sagda filur glömmer eller skiter i att sätta tebax en propp så luktar det unket i huset.

det finns proppar i plast som ersättning
 
lastkaj:
Möglet syns inte, men det luktar mögel och inte avlopp.

norrlandshus_sthlm:
Renspropp? Hur ser en sån ut? Under plastsilen som sitter överst finns det inget jag skulle kalla renspropp. Halva avloppet döljs av en utbukt som fungerar som vattenlås. Under vattenytan kan man känna att det är en öppning. I vattnet var det tidigare stora svarta hårda klumpar som upptog nästan hela utrymmet. De har jag tagit bort då det rann rätt sakta när de var ivägen. Vad kan det ha varit för något?

/Ulla
 
Nu har jag sökt på google efter renspropp, så nu vet jag hur en sån ser ut. Och jo den sitter kvar. Dock rätt fastrostad.

/Ulla
 
hårda svarta klumpar i avlopp ...vad kan det vara ???

usch ...vill du inte veta förmodligen.

är det ett fast badkar med kakel frampå???
 
Nix badkaret står löst med vanlig avtagbar front. Bara att lyfta bort.

/Ulla
 
gurglar det i handfatet när du spolar i toan???
 
Nix det gurglar inte.
 
jag tycker du ska prova att högtryckspola avloppet.

ta bort rensproppen hyr en avloppsspolare och renspola avloppet.

det låter som vattnet inte försvinner på andra sidan vattenlåset. allt gojs som ligger kvar i röret blandas med det friska vattnet i vattenlåset.

resultatet blir att vattenlåset möglar

glöm inte att skaffa en ny renspropp :D

 
Okej! Jag ska prova med det!

Tack för hjälpen!

/Ulla
 
Var försiktig när du tar bort rensproppen dock! Om det har rostat ordentligt och man har sönder det (järnet kan lätt spricka) så kan det vara bra att ha avloppskitt och en ny rens-propp. Se till att göra det när en byggmarknad är öppen så att du kan åka och köpa grejor om det skulle hända.
 
Även om det finns mögel i rören så är mögellukten stängt med vattenlås och kan inte bubbla upp hur fritt som helst :-/. Stillastående vattengegga kan lukta sump men knappast mögel, tycker jag. Jag skulle ändå leta först efter trä i badrummet. Mögel uppstår när det finns fukt+luft +organisk material (oftast trä). En badkarhylla eller liknande väggkonstruktion som är byggd av träreglar och gipsskivor och kaklat ovanpå? Kanske en av väggarna vid badkaret är byggd enl. övan? Kanske lukten kommer in genom ventilationskanal när det är dålig drag?
Lycka till med proppen!
gaia
 
  • Gilla
helmaa
  • Laddar…
tror inte det skadar att rensa lite ... trots allt så behövs det nog med tanke på jagvetintevaddetkanvaraklumparna :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.