Hej!

Vi har flera sprickor i taklisterna i vårt 1 år gamla hus.
Om man väljer att göra en tvåårsbesiktning (vad kan den kosta förresten?), åtgärdas dessa av målarna då? Eller får man stå för en ommålning själv trots att det blir medtaget på ett protokoll?

Mvh
 
Var det nån sorts garanti?
Annars har väll huset rört på sig, intr mycket att göra åt?
 
TheGame skrev:
Var det nån sorts garanti?
Annars har väll huset rört på sig, intr mycket att göra åt?
Nope, ingen garanti på just det och klart är att huset rör sig. Det jag undrar är om det ändå går under målarnas plånbok eller min?
 
Hur menar du "ingen garanti"?
 
hempularen skrev:
Hur menar du "ingen garanti"?
Jag menar att det är ingen garanti på just "dina lister kommer aldrig att spricka". Det är det jag undrar är om det tas med på protokollet på en tvåårsbesiktning, åtgärdas det då utan kostnad för mig?
 
Tyvärr är väl det där med sprickor i ett levande material nått som är standard, tror det blir svårt att ställa målarna till svars för det och byggaren lär bara hänvisa till att det är ett levande material.
 
  • Gilla
Albin Hedström
  • Laddar…
Flera husföretag åtgärdar sprickor på tvåårsbesiktningen utan kostnad för kunden.
 
RoBo skrev:
Flera husföretag åtgärdar sprickor på tvåårsbesiktningen utan kostnad för kunden.
Beror nog mycket på hur man köpt huset, vi köpte målartjänsten av en firma då husleverantören inte kunde erbjuda målning, då blev det igen som tog på sig det.
 
Åtgärd av sprickor i färg, fog, tapet mm ska ingå efter konstaterande vid tvåårsbesiktning. Jag vet att målarna är tokförbannade på att de åker på att göra detta utan ersättning. Det är ju inte deras fel att huset rör sig ... Men så är läget. En målare som lägger offert på en entreprenad bör ta med dessa åtgärder vid prissättningen, men få gör det.

Saker som kommer tas upp vid tvåårsbesiktningen är sådana saker/fel som uppstått efter slutbesiktningen. Fel som konstaterades vid slutbesiktningen kommer inte tas med, inte heller fel som rimligtvis fanns redan vid slutbesiktningen men inte upptäcktes eller togs upp av andra skäl.

En tvåårsbesiktning ligger i prisklassen 7 000 - 10 000 kr, så många väljer att inte genomföra den. Om du känner dig säker på huset och inte hittar några uppenbara fel utöver kosmetiska kan det vara bättre att komma överens direkt med berörda hantverkare om åtgärd. Bättre kanske att betala en målare ett par tusen kronor för åtgärd än att betala en besiktningsman pengarna så att denne kan tvinga målaren att göra det utan ersättning.

Med detta sagt har jag vid två tillfällen själv anlitat besiktningsman för tvåårsbesiktning, och denne har alltid hittat mer än vad jag hade sett. De åtgärder som till slut krävdes översteg vida ersättningen för besiktningen.
 
Bart skrev:
Åtgärd av sprickor i färg, fog, tapet mm ska ingå efter konstaterande vid tvåårsbesiktning. Jag vet att målarna är tokförbannade på att de åker på att göra detta utan ersättning. Det är ju inte deras fel att huset rör sig ... Men så är läget. En målare som lägger offert på en entreprenad bör ta med dessa åtgärder vid prissättningen, men få gör det.

Saker som kommer tas upp vid tvåårsbesiktningen är sådana saker/fel som uppstått efter slutbesiktningen. Fel som konstaterades vid slutbesiktningen kommer inte tas med, inte heller fel som rimligtvis fanns redan vid slutbesiktningen men inte upptäcktes eller togs upp av andra skäl.

En tvåårsbesiktning ligger i prisklassen 7 000 - 10 000 kr, så många väljer att inte genomföra den. Om du känner dig säker på huset och inte hittar några uppenbara fel utöver kosmetiska kan det vara bättre att komma överens direkt med berörda hantverkare om åtgärd. Bättre kanske att betala en målare ett par tusen kronor för åtgärd än att betala en besiktningsman pengarna så att denne kan tvinga målaren att göra det utan ersättning.

Med detta sagt har jag vid två tillfällen själv anlitat besiktningsman för tvåårsbesiktning, och denne har alltid hittat mer än vad jag hade sett. De åtgärder som till slut krävdes översteg vida ersättningen för besiktningen.
Tack för ditt svar! Hur vet man att det ska ingå? Pratar man med en besiktningsman eller? För i kontraktet står inget. Ett "vanligt" kontrakt ABS09, eller vad det heter.

Jag har inte upptäckt mycket förutom listerna. Det mest "alarmerande" är väl kakelplattor som "lyft sig" och en platta som låter ihålig under. Jag försöker komma i kontakt med byggledaren, men han svarar inte på telefon såklart...
 
Vid ny- och tillbyggnation ingår en tvåårig garanti enligt konsumenttjänstlagen.
Se bara till att besiktningen sker innan tvåårsstrecket nåtts samt att alla berörda parter kallats.
 
För att förtydliga.
Garantin finns där, enligt lag. Dock är det ju svårt att diva igenom rent praktiskt om entreprenören inte går att få tag på.
Kontakta en besiktningsman, denne kommer tala om vad denne behöver för att kunna genomföra besiktningen och kalla alla berörda parter.
 
Bart skrev:
För att förtydliga.
Garantin finns där, enligt lag. Dock är det ju svårt att diva igenom rent praktiskt om entreprenören inte går att få tag på.
Kontakta en besiktningsman, denne kommer tala om vad denne behöver för att kunna genomföra besiktningen och kalla alla berörda parter.
Jag pratade med byggledaren om tvåårsbesiktning tidigare i vår och då sa han att besiktningsmannen endast noterar det men att jag ändå får stå för kostnaden för en ommålning sen. Därav min fråga. Snubben har varit lite... vårdslös med sanningen några gånger.
 
Det heter ju egentligen garantibesiktning. Anledningen till att det kallas tvåårsbesiktning är just för att garantin gäller två år efter slutbesiktning och att man därför håller en besiktning innan två år gått för att konstatera fel som ska åtgärdas enligt garantin.
 
P Pumba skrev:
Tyvärr är väl det där med sprickor i ett levande material nått som är standard, tror det blir svårt att ställa målarna till svars för det och byggaren lär bara hänvisa till att det är ett levande material.
Jag bor i mitt tredje hus nu med två års besiktning. Samtliga firmor har fogat om till mig, där det behövts utan några konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.