Vi köpte ett handfat på Silvan idag som verkar vara VÄLDIGT basic.....allt som fanns i paketen var en pelare i porslin och själva handfatet. Det finns ingen beskrivning, ingenting att fästa det i väggen med....inget att fästa delarna med varandra. Det är heller ingen såndär metallgrunka i botten, utan bara ett hål. (Jag menar alltså inte proppen, utan silen.) Det finns väl inte med i avloppsrördelen heller? Ska man behöva köpa avloppsrör, sil OCH fästanordning till ett handfat? Vi trodde det såldes komplett men utan avloppsrör och blandare. :surprised:
 
tyvärr så finns det många varianter att köpa handfat på. många säljs utan konsoler o avloppspaket. bottensil finns att köpa löst. Dock brukar det bli ganska dyrt att köpa allt för sig... hoppas du fick ett bra pris på handfatet.
 
Lyftventilen ingår väl oftast i blandaren som här http://www.fmmattsson.com/index2.html
och jag är inte säker på att konsoler eller bult följer med i paketen.
Läser man på Ifö:s pelare så står det
Golvpelare till Ifö Cera bulttvättställ 2362 (kan inte monteras dikt mot vägg ihop med bulttvättställ) och 2372 samt till Ifö Cera konsoltvättställ 2322 och 2332. Färg: vit.


 
Hmm, kör tillbaka med paketet till butiken eller ring dom och hör om det ska vara så.. lite underligta hade jag tyckt om jag kommit hem och det inte ens fanns nån beskrivning eller ett papper där det står vad man köpt och så...
Du kanske fått just en sån paket dom har plockat saker ifrån som saknats på nått annat ställe.
 
Benny_o_Lina skrev:
Hmm, kör tillbaka med paketet till butiken eller ring dom och hör om det ska vara så.. lite underligta hade jag tyckt om jag kommit hem och det inte ens fanns nån beskrivning eller ett papper där det står vad man köpt och så...
Du kanske fått just en sån paket dom har plockat saker ifrån som saknats på nått annat ställe.
Det var i det skick jag fick mitt Gustavsbergshandfat (köpt på Hornbach), så det är nog inte så ovanligt. Lyftventilen följer blandaren, som sagt, och konsollerna köptes separat.
 
Jag menar att inte att lyftventilen ska följa med handfatet. Vi har köpt en blandare utan lyftventil för att vi inte tycker att vi behöver en sån, men i så fall borde det väl följa med nånting som ska sitta i hålet i handfatet, just nu är det ju bara ett hål i porslinet liksom.

Vi ska åka tillbaka med det idag. Det värsta är inte att det inte är komplett, för det är ju inte min sak att bestämma vad som ska ingå, men nog kunde man väl få någon sorts info om vad som ingår och inte? Hur ska man kunna veta allt INNAN man köper något första gången?

Det var som när vi köpte säng på IKEA för många år sedan. När vi kom hem och skruvade ihop den såg vi att det stod i beskrivningen att man skulle skruva fast mittbalken. Det fanns ju ingen mittbalk....så vi ringde till IKEA. Den skulle köpas separat. Aha...men då MÅSTE man inte ha den då sa vi. Jo, det måste man.
Varför är den då inte med i paketet??? Bara att åka tillbaka igen och köpa balken. Tur att man har nära till IKEA.

I fortsättningen tror jag vi ska ställa oss utanför kassorna och öppna alla kartonger, skruva ihop saker och se vad som saknas. Då slipper man åtminstone slösa en extra kväll på att åka tillbaka till affären och leka detektiv.....

Tack för era svar i alla fall!
 
Ingenting man köper nuförtiden är komplett..
 
förmodar att det är den nya given från lågprisvaruhusen, med tvättställ utan konsoller.
Men eftersom det är vanligt idag att tvättställen placeras på ett skåp med kanske annan fästanordning, så kan man även tjäna lite på att sälja ett par konsoller. Men jag tror det finns lika många typer tvättställ där konsoller medföljer, som utan.
 
saturnus skrev:
förmodar att det är den nya given från lågprisvaruhusen, med tvättställ utan konsoller.
Men eftersom det är vanligt idag att tvättställen placeras på ett skåp med kanske annan fästanordning, så kan man även tjäna lite på att sälja ett par konsoller. Men jag tror det finns lika många typer tvättställ där konsoller medföljer, som utan.
Man kan ju se det så här också. Om du köper ett tvättställ med konsoller och sil, men inte behöver dessa delar för att du skall montera tvättstället i skåp och har en blandare med lyftventil -- då har du ju betalat för konsoller och sil som du inte behöver. :)
 
Fast det tvättstället vi köpte var ju med ett snyggt ben också.....sånt köper man väl inte om man ska sätta det i ett skåp? Okej om det inte följer med väggfästen (eftersom det säkert skiljer vilka sorts väggar man har), men nog borde det följa med nåt att sätta fast dem i varandra i alla fall......

"Nej det finns inget heljus som följer med den här bilen för du kanske bara ska köra i dagsljus."
;D
 
O`key Snigel, det finns en rad nya produkter på marknaden som säljs av varuhusen som har sitt ursprung i andra länder, och där handlar man kanske produkterna på ett annat sätt än vad vi är vana vid. Jag håller med dig, att handlar man ett tvättfat med pelare i kartong så skall naturligtvis uppsättningsdetaljer finnas med. Blandare och ventil/sil brukar ingå i blandarsetet, som nämnts.
De tvättställ med pelare jag kommit i kontakt med, har tvättstället suttit på konsoler, pelaren är lös och skjutes in under tvättstället och passar med sin urgröpning i tvättstället och faller inte ut. Ibland får man lossa skruvarna -tvättfat-konsoll och lyfta tvättfatet lite för att få in pelaren.
 
Tack saturnus! Vi får kolla med Silvan idag vad som behövs, men det var ju bra att du sa att man kan skjuta in pelaren i efterhand, vi trodde att man ska skruva fast den på nåt vis och hade inte en tanke på att den skulle stå "lös" undertill.

Man kanske ska försöka köpa svenskt i fortsättningen. Men då begränsas vä urvalet, och priserna stiger ju säkert en del.

Tack vet jag IKEA:s paket...där fins det bruksanvisningar som oftast går att läsa även om man är IQ daggmask. ;D
 
Silvan har i sin reklam att deras personal själva fixar hemma!  :-?
Det är konstigt, att de inte ser en chans till merförsäljning när du köper ett handfat utan tillbehör. Man kan ju tex fråga kunden om den behöver konsoller och blandare mm

Men vi råkade ut för något liknande när vi köpte en gräsklippare, liggande i en kartong. INGEN OLJA I MOTORN. Som tur var satt det en liten dekal på motorn, men vi fick ta en extra runda till macken för att fixa olja. Där kunde Silvan också fått några kronor extra om de hade frågat i kassan om vi behövde olja till maskinen. För de har olja i sortimentet!
 
Igår var vi tillbaka till Silvan och fick hjälp med att leta fram det som saknades. Fick köpa ett rakt avloppsrör och skulle dessutom ha fästen till väggen och en "sil" eller vad det nu kallas. Tyvärr fanns varken fästen eller sil, så vi fick köra till en annan byggmarknad. Där sa de att de inte rekommenderade att sätta upp ett handfat när man har gipsväggar. Hade ju inte vi tänkt på. Så nu får vi hoppas att det är reglar på bra ställen där vi ska sätta upp det! :surprised:
I och med att avloppsröret ska vara rakt nu och det var böjt förut passar det inte ner i golvet, men nog kan man väl sätta på en "böj" längst ner och styra ner den i det gamla hålet s.a.s?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.