Odjuret skrev:
Jag är lite elak, men jag förutsätter att överklagandet kom in i tid. Att börja bygga innan bygglovet har vunnit laga kraft, tycker jag är lite väl våghalsigt i allmänhet och riktigt för mycket våghalsigt om det strider mot DP i synnerhet.
Här brukas det skicka ut brev till berörda grannar om något strider mot DP och man ska inkomma med synpunkter inom 3 veckor, det är då innan ens bygglovet beviljas just för att undvika sånt senare.
Skickar man inte in inom 3 veckor så står det väldigt tydligt att det anses som att man accepterat.

Frågan är ju hur långt TS kommit, när jag byggde så tog det iaf nästan 2 veckor för att få till det tekniska samrådet för att kunna få startbeskedet, tror vi hade 1-2 dagar kvar av klagotiden när vi satte skopan i backen och då jagade vi kommunen ganska bra för att få den farten på det.
 
Som jag har förstått det så är bygglovet godkänt också. Den enda grund grannen kan stå på är ifall bygglovsavdelningen har tagit beslut om avvikelse över deras mandat, dvs att det skulle tagits upp i byggnadsnämnden.
Om ärendet kommer upp där istället och bygglovet får nedslag så skulle jag driva frågan mot bygglovsavdelningen.
Om det är en avvikelse mot detaljplanen så får väl de lösa det genom att redigera detaljplanen.
De kan ju inte ta sig den lagliga rätten att dela ut bygglov för att sedan klassa det som svartbygge vid slutbesiktning
 
Pumba skrev:
Här brukas det skicka ut brev till berörda grannar om något strider mot DP och man ska inkomma med synpunkter inom 3 veckor, det är då innan ens bygglovet beviljas just för att undvika sånt senare.
Skickar man inte in inom 3 veckor så står det väldigt tydligt att det anses som att man accepterat.

Frågan är ju hur långt TS kommit, när jag byggde så tog det iaf nästan 2 veckor för att få till det tekniska samrådet för att kunna få startbeskedet, tror vi hade 1-2 dagar kvar av klagotiden när vi satte skopan i backen och då jagade vi kommunen ganska bra för att få den farten på det.
Om de skickar ut det innan lovet är beviljat så gör de fel. Man måste skilja på grannehörande som skall göras innan ett beslut fattas, och underättelse om beviljat bygglov som skall skickas ut när lovet är beviljat.

Innan bygglovet är beviljat så finns det inget beslut att överklaga. När nya PBL infördes för några år sedan infördes att myndigheten måste underrätta om alla bygglovsbeslut. Iom. det så kan beslutet vinna laga kraft.

Tidigare så gällde precis som nu att ett bygglov kan överklagas inom 3 veckor efter att man blivit informerad om att bygglovet besutats. Tidigare var det fullt möjligt att komma 9 år efteråt och hävda att jag upptäckte just att grannen byggde ut med bygglov, nu överklagar jag. Så lovet vann i princip aldrig laga kraft.

Med de nya reglerna anses alla berörda vara informerade inom 3 veckor, och därefter vinner lovet laga kraft. Men det gäller alltså att informera om att lovte har beviljats.

Om man nöjer sig med grannehörande som skall ske innan lovet beviljas, då kan ju den granne som har synpunkter inte veta om lovet beviljades trots hans synpunkter, därmed viktigt att informationen går ut om det fattade beslutet.
 
O
Det finns domar som har upphävt beviljade bygglov för att kommunen missat att informera de närmaste. Troligtvis gäller det grannehörandet... Pinsamt nog minns jag inte om det var grannehörande eller bygglov, troligtvis grannehörandet. Så det är väldigt viktigt.
 
Ja, men startbeskedet ska inte ges innan grannehörandet är gjort
Om bygglov beviljas och man får startbesked ska allt vara grönt. Om ts har fått dessa sen stoppas bygget av överklagan, då bedriver kommun sin handläggning på helt fel sätt.

Startbeskedet är ju en bekräftelse att allt är ok, och det är bara att köra.

Ts problem ska lösas av kommunen, de har klantat sig och har ingen rätt att backa på det som det skickat skriftligt till ts.

Om det mot förmodan skulle skita sig så hoppas jag att det kommer en artikel på byggahus om "privatperson stämmer kommun på miljonbelopp."
 
O
Fjojtmehmet skrev:
Som jag har förstått det så är bygglovet godkänt också. Den enda grund grannen kan stå på är ifall bygglovsavdelningen har tagit beslut om avvikelse över deras mandat, dvs att det skulle tagits upp i byggnadsnämnden.
Om ärendet kommer upp där istället och bygglovet får nedslag så skulle jag driva frågan mot bygglovsavdelningen.
Om det är en avvikelse mot detaljplanen så får väl de lösa det genom att redigera detaljplanen.
De kan ju inte ta sig den lagliga rätten att dela ut bygglov för att sedan klassa det som svartbygge vid slutbesiktning
Man kan överklaga samtliga bygglov, även om de inte strider mot dp. Detta skall göras inom 3 veckor efter att beslutet togs.
Grannehörandet kommer innan beslut tas. Huruvida kommunen väljer att lyssna på grannarna eller inte är en annan sak. Om kommunen väljer att godkänna ett bygglov trots att det strider mot dp så kan alltså nästa instans riva upp beslutet.
Om bygglovet vinner lagakraft, dvs ingen överklagar beslutet så kan inte kommunen neka eventuellt slutbesked bara för att de vill. Slutbesked kan nekas om det upptäcks att bygget inte alls följer bygglovet... har jag för mig...
Men kommunen kan inte villkora slutbesked.
 
O
Fjojtmehmet skrev:
Ja, men startbeskedet ska inte ges innan grannehörandet är gjort
Om bygglov beviljas och man får startbesked ska allt vara grönt. Om ts har fått dessa sen stoppas bygget av överklagan, då bedriver kommun sin handläggning på helt fel sätt.

Startbeskedet är ju en bekräftelse att allt är ok, och det är bara att köra.

Ts problem ska lösas av kommunen, de har klantat sig och har ingen rätt att backa på det som det skickat skriftligt till ts.

Om det mot förmodan skulle skita sig så hoppas jag att det kommer en artikel på byggahus om "privatperson stämmer kommun på miljonbelopp."
Nu blandar du ihop saker och ting... grannehörandet sker före beslut om bygglov ges. Grannehörandet har inget med överklagan att göra.
Om kommunen godkänner ett bygglov så kan det överklagas. Startbesked kan ges även om inte beslutet vunnit lagakraft. Så om du börjar bygga innan bygglovet vunnit laga kraft så får du skylla dig själv... :) Kommunen anser att bygglovet är okej, de har ju godkänt det. Då är de inte så konstigt att de kan ge startbesked. Det är svårt att stämma kommunen för att du börjar bygga innan beslutet vunnit laga kraft. Det är inte kommunens ansvar.
Men läs gärna på om vad som gäller själv. Så kommer du att förstå hur det hela fungerar. Sen kan man tycka vad man vill. Men som tur är så går det att överklaga kommunens beslut.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
För privatpersoner är det nog rätt ovanligt att man börjar bygga inom 3 veckor från beviljat bygglov. Som någon skrev brukar det ju ta två veckor att få till ett samrådsmöte. Man har alltså två osäkra viktiga datum att ta hänsyn till: när bygglovet beviljas och när startbeskedet ges. När man bokar upp entreprenörer har man väl lite marginal för att båda dessa datum kan dra ut på tiden några veckor.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
I vissa fall kan det gå att hålla kommunen för ansvarig för skadan som skett då de gett bygglov och startbesked som sen i efterhand blivit ogiltigförklarat.
Det är om det har skett formfel eller några andra allvarliga brister i själva hanteringen av ärendet som det ev. är möjligt.
Inte på grund av att bedömningen i sakfrågan värderas annorlunda vid ett överklagande.
 
Mikael_L
Räknenisse skrev:
Det är om det har skett formfel eller några andra allvarliga brister i själva hanteringen av ärendet som det ev. är möjligt.
Inte på grund av att bedömningen i sakfrågan värderas annorlunda vid ett överklagande.
Jag är inte så bra bevandrad att jag riktigt vågade ge mig in på att nämna när det går och inte går.
Men jag skrev åtminstone att det bara gäller ibland. :)
 
Vad menar ni med att ett bygglov vunnit laga kraft? Har det inte fått det när det är godkänt, eller skall det ngt mer till?
 
Om ett bygglov beviljas dvs kommunen ger bygglov till ett visst projekt finns det alltid en frist inom vilken bygglovet kan överklagas. Under den tiden är lovet inte helt säkert, det har inte vunnit laga kraft. När tidsfristen för överklagandet har gått ut och ingen har överklagat så har bygglovet vunnit laga kraft och anses då som fullt gällande.
Om någon överklagat sitter bygglovet löst. Det vinner laga kraft först när saken är slutgiltigt avgjort i högre instans och alla tidsfrister för överklagande har gått ut.
 
O
Larsa skrev:
Vad menar ni med att ett bygglov vunnit laga kraft? Har det inte fått det när det är godkänt, eller skall det ngt mer till?
När kommunen fattar ett beslut om bygglov så går det att överklaga. Tiden är 3 veckor från att man tagit del av bygglovet. Om någon väljer att överklaga bygglovet så kommer det att prövas av högre instans vilket innebär att man inte vet vad som händer.
Bara för att kommunen godkänner bygget så är det inte säkert att det är korrekt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Nu blandar du ihop saker och ting... grannehörandet sker före beslut om bygglov ges. Grannehörandet har inget med överklagan att göra.
Om kommunen godkänner ett bygglov så kan det överklagas. Startbesked kan ges även om inte beslutet vunnit lagakraft. Så om du börjar bygga innan bygglovet vunnit laga kraft så får du skylla dig själv... :) Kommunen anser att bygglovet är okej, de har ju godkänt det. Då är de inte så konstigt att de kan ge startbesked. Det är svårt att stämma kommunen för att du börjar bygga innan beslutet vunnit laga kraft. Det är inte kommunens ansvar.
Men läs gärna på om vad som gäller själv. Så kommer du att förstå hur det hela fungerar. Sen kan man tycka vad man vill. Men som tur är så går det att överklaga kommunens beslut.
Det låter makalöst korkat alltihop måste jag säga.. Jag har inte sökt bygglov än så jag har inte så bra koll på detta. Skönt att få höra av d3m som kan detta :)
 
Om det ska vara mening att saker kan överklagas så måste ju domstolen kunna ändra beslutet.
En rättssäkerhetsfråga att kunna få prövat om beslutet verkligen var rätt.

Därför det finns en tidsfrist, om det inte överklagas tills dess vinner det laga kraft. Alltså blir omöjligt att rubba senare.
Det bör man alltid vara medveten om med alla myndighetsbeslut att processen har två faser.
Först när beslutet kommer så har du lov att göra det som står där. Sedan när det vinner laga kraft så vet du att det kommer bestå utan ifrågasättande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.