Är nog lite skral tillgång på US-24-250 just nu :(.
Proshop som vi handlar våra prylar på relativt ofta har den restad tom 14 september
 
Tänk er för innan ni köper en dyr PoE switch med många portar. De är inte avsedda för hemmabruk, så de har fläktar! Jag har en fläktlös TP-Link TL-SG1008P, men den har förstås bara 4 PoE-portar (8 Gigabit-portar totalt). TP-Link har även en billigare med 100Mbit-portar.
Separata PoE-inserters är också ett alternativ.
 
24 och 48 portarna väsnas en hel del, men US-8-150W är fläktlös.
 
Marive skrev:
24 och 48 portarna väsnas en hel del, men US-8-150W är fläktlös.
Konstigt nog har de angett ljudnivån till 34 dBa. De kanske kände sig tvungna att faktisk göra en mätning, och 34 dBa var undre gränsen för mätsystemet?
 
Lite märkligt, men jag bytte ut en 24 mot en 8 på ena kontoret just för att 24:an väsnades för mycket. Så här skriver Ubi: "The fanless UniFi® Switch delivers quiet yet powerful performance with its 10 independent switching ports. Sharing a total of 150W PoE, eight Gigabit Ethernet ports offer 802.3af/at PoE+ or 24V passive PoE, and two SFP ports offer optical "

Models: US‑8‑150W
 
K
Ljudnivån är inga problem för mig, den skall in i ett dataskåp i teknikrummet i källaren, så där kan den få försöka överrösta en kanalfläkt och bergvärmepumpen när kompressorn drar igång :)

Ringde runt till olika distributörer, ena hade den inne och ville ha 4900+moms, kändes som ett listpris när webhallen vill ha 4400 inkl moms, nåja.. jag väntar in den och sparar in fraktkostnader etc. Så får jag lite tid att dra klart CAT nätet hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Ljudnivån är inga problem för mig, den skall in i ett dataskåp i teknikrummet i källaren, så där kan den få försöka överrösta en kanalfläkt och bergvärmepumpen när kompressorn drar igång :)
Ja, det är en poäng. Men b_hasses påpekande är ändå värt att ha i minnet. Jag har hört många datacenterswitchar/routrar som lätt skulle kunna överrösta både en kanalfläkt och en bergvärmepump. De designas nämligen traditionellt för att uppnå rätt kylning i ett redan för varmt rum, och eftersom de är 1U höga så får man bara plats med små ilsket tjutande maxvarvande fläktar. (Det är inte för inte som många har hörselskydd i datahallen)

Även fast jag har min 24p managed datacenter-gigabitswitch i ett separat rum så har jag ändå bytt ut fläkten till en lågvarvigare (dvs jag har "undervoltat" den). Eftersom kylningen inte är lika kritisk i min miljö och temperaturen är bättre än i ett datahall (worst case) så går den fortfarande sval och fin, men man slipper det värsta oljudet.
 
En helt annan fråga... Är det dumt att placera en ap i dotterns platsbyggda garderob vid fotändan av sängen. Efter garderoben är det en vägg som tv och chromecast står vid, plus mycket surf sker i detta rum. Jag antar ap har låg strålning när ingen surfar eller streamar film?
 
Kör den på max effekt hela tiden eller är det behovsstyrt? Är AC värre map strålning? Och jag vet att endel tycker strålningen är helt ofarlig, men ändå värt att reflektera över map placering...
 
Vetenskapen kring detta sias det ju om i oändlighet men det finns de som säger också att det är bättre det är närma så att alla enheter kring din dotter inte behöver stråla på Max effekt för att höras av APen.
 
Jo, justerar den effekten så är placeringen optimal, jag antar att den även inte sänder en massa när man inte tex streamar... Min tanke med mitt hemmanät är ju att allt utom mobila devices ska vara koplat med kabel och inte WiFi. Men tyvärr har inte chromecast någon nätverkskontakt, bara WiFi, och vi kör hyggligt mycket Netflix, streamat eller till surfplatta, men oftast så sitter då en eller båda barnen framför TV eller surfplatta. Ett par kvällar / vecka så används chromecast medan dottern sover - annars är det mest jag som surfar framför TVn, men det kan ju bara inte handla om mycket data...
 
På väg lite OT nu men det skall finnas EM adapter för att köra chromecast med kabel :)
 
JohanLun skrev:
Jo, justerar den effekten så är placeringen optimal, jag antar att den även inte sänder en massa när man inte tex streamar... Min tanke med mitt hemmanät är ju att allt utom mobila devices ska vara koplat med kabel och inte WiFi. Men tyvärr har inte chromecast någon nätverkskontakt, bara WiFi, och vi kör hyggligt mycket Netflix, streamat eller till surfplatta, men oftast så sitter då en eller båda barnen framför TV eller surfplatta. Ett par kvällar / vecka så används chromecast medan dottern sover - annars är det mest jag som surfar framför TVn, men det kan ju bara inte handla om mycket data...
Klart det finns! https://store.google.com/product/ethernet_adapter_for_chromecast
 
Sammy_j skrev:
På väg lite OT nu men det skall finnas EM adapter för att köra chromecast med kabel :)
Japp. Jag har en sådan. Fungerar alldeles utmärkt (min gamla hade dålig täckning precis på sidan/bakom av min gamla accesspunkt). De har satt ethernetporten i adaptern som sagt, den kommunicerar via USB till Chromecasten. Bara att beställa på Google-store, så skickar de hem den. 169:- skickat och klart.

OK, inte först på den bollen! ;)
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Tack, nu blev det OT, men jag har just beställt sådan adapter... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.