Tjenixen.

Jag fick precis hem 4st pvc fönster som jag köpte ifrån Tyskland.
När jag började inspektera dem så märkte jag att det inte fanns något bra sätt att fästa fönsterblecket i.

Vid närmare eftersökning på det så märkte jag att det var rätt vanligt förekommande.

Det jag funderar på nu är ifall det hade varit möjligt att fräsa in det spåret i plasten?
Jag har utrustningen till det, så jag fräser hellre än att behöva beställa specialbleck.

Frågan är bara ifall jag förstör fönstret, eller om det bara är att köra på.
Jag tänker då att jag fräser ett spår som är 1,5mm brett och som sitter ca 14mm upp ifrån botten av fönstret.
På så vis kan jag använda ett vanligt standardbleck. Och sedan skruva blecket som vanligt in i plasten.

Vad tror ni om denna idén?
 
Jag hade inte fräst i fönstret. Finns det plats i fönsterhålet så hade jag hellre fäst en bräda i fönstret undertill ca 10-15mm hög. Brädan skall vara 10mm mindre på djupet än karmdjupet på fönstret. Sen kan du skruva blecket i brädan när fönstret är installerat.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Tack för svar.

Måste mäta lite ifall det finns plats.
Har dock för mig att hålen i stommen är riktigt tighta :/

Annars så visade byggmax i en beskrivning hur de tyckte man skulle göra.
Jag gillar dock inte grejen med att blecket inte sitter fast i fönstret.
Instruktionsbilder för montering av PVC-fönster med textbeskrivning om tätning och fönsterbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram som visar korrekt montage av fönsterbleck under fönsterkarmen med fokus på lutning och vattentätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mentafönster har PVC fönster med spår i, tror det kostar 100:- extra
Men jag hade ett äldre utan spår och ringde dom och fick rådet att såga ett själv, tog sänksågen med skena och sågade ett spår på en klingbredd och typ 5mm djupt, tryck i monteringslim / byggsilikon eller liknade att täta med i spåret innan du sätter i blecket
 
Varför fräsa spår? Det finns ju ett spår som man skjuter in blecket underifrån. Sen borrar man och fäster med popnit. Visserligen kan man inte använda standardplåtar från byggvaruhusen utan får låta plåtis bocka till dem. Det blir inte dyrare och du får i regel bättre kvalitet på plåt.
 
Känns ändå som en relativt smidig lösning att fräsa, vilket gör att man ändå kan använda standardbleck
Vilket blir smidigare att montera när fönstret väl är på plats
Lättare att byta ifall något skulle hända
 
Såg nu att Byggmax rekommenderar standardbleck som man klipper bort det sista "viket" på.

Men om man fräser i fönstret, är det inte risk att man går igenom till det befintliga spåret?
 
  • Gilla
johannesgr
  • Laddar…
Satte in pvcfönster i stugan.
Tänkte inte alls på det där men beställde bleck hos plåtslagare som jag tröck under fönstret och fäste i gavlarna.
Nör jag sett youtubefilmer osv hus man gör så verkar det vara det vanliga, blecket ska sitta i ett spår under fönstret
 
Tänk nu på att det finns dräneringshål underfönstret så blecket måste se till att vattnet leds ut via blecket där.
 
Är konstruktionen med bleck under karmen underhållsfri eller är det samma intervall man byter fönster?
 
Det är nog bara att inse att den Svenska normala montering av fönsterbleck är skrämmande, i alla andra typer av konstruktion, så vill vi ha överlappande montering, t.ex takpannor, den undre går upp under den ovanför, yttre fönsterfoder som går ner över fönstret, men inte underblecket, det sticker vi in framifrån.

Tyskarna är bättre där, och Byggmax har en bra guide på hur man löser det, dock så får man skära/klippa av hela den vågrätta läppen på standard bleck, inte bara det yttersta. för att få upp det i skåran. alternativ falsa ner läppen :)

Denna bild visar tydligt varför det är bättre med undermontering :)
Teknisk illustration som jämför undermontering av fönsterbleck för PVC och träfönster, betonar vattenavrinningens effektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar fortfarande om det kan vara så att man i gamla tider var tvungen att underhålla fönsterblecket på något sätt och det därmed måste vara demonterbart, eller om man monterar det en gång och det håller huset ut utan behandling? Men plast och galvad plåtbeklädd plast kanske håller lika länge?
 
Erik_1972 skrev:
Det är nog bara att inse att den Svenska normala montering av fönsterbleck är skrämmande, i alla andra typer av konstruktion, så vill vi ha överlappande montering, t.ex takpannor, den undre går upp under den ovanför, yttre fönsterfoder som går ner över fönstret, men inte underblecket, det sticker vi in framifrån.

T guide på hur man löser det, dock så får man skära/klippa av hela den vågrätta läppen på standard bleck, inte bara det yttersta. för att få upp det i skåran. alternativ falsa ner läppen :)

Denna bild visar tydligt varför det är bättre med undermontering :)
[bild]
Hade du varit lite mer påläst och kunnig i ämnet hade du insett att principskissen är gammal. Inget modernt fönster idag har bleckmontering på det sättet.
Jo möjligtvis kulturfönster/Allmogefönster.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Okej Verktygsgurun, förklara då varför det är den enda design du kan köpa i vanlig handel ?, varför skall ett spår fräsas om inte det är för att man vill montera de normalt förekommande blecken, som här är avbildade vid skissen Träfönster, ser fram emot att du utbildar mig, när du är såååå påläst i ämnet.
 
JohanLun skrev:
Jag undrar fortfarande om det kan vara så att man i gamla tider var tvungen att underhålla fönsterblecket på något sätt och det därmed måste vara demonterbart, eller om man monterar det en gång och det håller huset ut utan behandling? Men plast och galvad plåtbeklädd plast kanske håller lika länge?
Tveksamt att varken plåt eller plast håller 50 år, och i gamla tider hade man en bräda, inte bleck ens. Det är nog så att man får hålla sakerna rena på påväxt och skräp och målad bleck, måla om färgen flagar av, eller byta helt.

Jag förstår att det nog blir mer jobb om man sticker upp blecken underifrån, och håller det uppe med skum insprutat inifrån huset. för att få av det gamla är inte problemet, men hur får man dit det nya snyggt. jag har löst det vid att sätta vanliga bleck, men låta dom sluta 5mm inne under fönstret Kinin fått gjort i hennes tråd här på forumet https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/162456-efter-byte-till-pvc-fonster-hjalp.html men bara undre blecket, sen har jag satt träfoder som slutar 5 mm från att stå i blecket. när det blir dags att byta bleck, så är det bleck och foder jag får byta, det är allt, ja och lite silikonfog, skall byta ett fönster imorgon om vädret inte är för jävligt, så kan jag fota varje del och lägga upp så du ser hur jag menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.