Vi skall bygga till vårt 1 1/2-planshus med tegelfasad. Tillbyggnaden blir endast i ett plan och en del av tegelfasaden (plan 1) kommer då att bli innervägg. Frågan är vad som händer i luftspalten då?

Vår arkitet menar att det finns en risk att fukt tränger genom tegelfasadens övre del vid slagregn och att denna fukt då kan rinna ner i luftspalten och skapa ett problem i den nedre delen. Han har förslag på två olika lösningar men säger sig inte själv vara expert på området och därför oförmögen att förorda den ena eller andra. Hur skall då jag som helt okunning inom bygg kunnat välja??

Den ena lösningen skall vara att öppna fasaden, tegelsten för tegelsten, ovanför tillbyggnadens tak och sticka in plåtar för avrinning. Vår byggare tycker dock detta är vansinne och ser inte hur han praktiskt skall kunna genomföra detta. Det andra alternativet är att behandla den del av fasaden som blir kvar utomhus med något som stoppar inträngning av fukt i teglet.

Det jag funderar över, som inte ens diskuterats, är vad händer när varm luft från luftspaltens nedre del i innerväggen möter den kalla luften i spaltens övre del som är yttervägg??

Vi kan väl ändå inte vara de första i bygghistorien som bygger till ett hus med tegelfasad? Finns det inte någon vedertaget bra lösning på vårt problem och borde det inte ligga inom uppdraget för vår arkitekt (som även gör konstruktionsritningarna) att presentera en bra lösning för oss?

Vad är det vi skall vara oroliga för egentligen med vår luftspalt och hur skall vi hantera detta??
Jag är djupt tacksam för alla råd och ideér.
 
Det där är nog mycket riktigt ett knepigt problem. I vårt hus har vi liknande lösning. Hus med trästomme och fasadtegel, en och en halvplan plus källargrund byggt 61 med tillbyggnad på torpargrund i ett plan med pulpettak och liggande träpanel byggt 71. Fuktproblem i väggen mellan det nya och det gamla samt i torpargrunden. Dålig lukt pga. förtvålade mattlim på övervåningen och massor av spjälkande tegel.

Skulle tro att dessa problem kan tänkas uppkommit på det viset som er konsult beskriver. Vi har ganska nyligen köpt huset och kommer att riva tillbyggnaden då det luktar mögel i den. Så går det om man inte får det rätt så ett tips är nog att konsultera någon som verkligen kan det där.
 
Hej!
Går i samma funderingar, har en 6m hög x 18 m lång tegelfasad. Mot den tänkte jag mig en utbyggnad som kommer ta upp 5 m högt och endast 6 m långt. Blir därmed en del innevägg samt en del yttervägg kvar. Bör man plocka ner den del som blir innevägg för att inte få kondens? Hur löste ni det?
 
C
Fick ni något svar på frågorna. Har också samma bekymmer.
 
Jag lade ner mitt projekt tillfälligt, köpte sommarstuga istället... Men kan ändå delge vad de två oberoende av varandra byggingenjörer och byggare sade som jag hade inkopplade. Samma svar, se till att bryta in ordentligt och skapa kall o varm zon. Inga problem enligt dem. Men, det finns alltid en viss risk, dels för sättningar men även läckage.
 
C
Intressant. Det innebär att man isåfall kan ha kvar tegelväggen som innervägg. Alltså tar temporärt bort några skift med tegel där taket ansluter mot huset och gör en inbrytning där?
Stort tack för svaret !
Nu ska jag bara hitta en byggingenjör i mina trakter som kan tala om för mina byggare vad som skall göras och hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.