Jag vet, jag är inte ensam om denna tråd men jag har letat info här på BH utan resultat.

Vi ska göra om en 22kvm stor friggebod till relax med badtunna och en litet "köksdel". Kruxet är att boden är helt oisolerad, vilket skapar en del jobb, i know!😆 Jag har ingen lust att riva panelen för vindpapp osv, utan vill helt enkelt göra det krångligt för mig själv!😎

Lite info:

Rotat golv & tak 22x120
Golvåsar 45x145
Väggar 45x95
Panel 22x145
Papptak, plåtar..osv

Min idé väggar.

Läkt för att skapa Luftspalt.
Asfaltsboard (annat alt. Finns det isolering med färdig vindpapp på?)
Isolering
Plastfolie
Plyfa

Funkar, bättre krångligt förslag?👍😉

Golvet vet jag att det måste upp men hur gör vi med taket? Nån mcgyver lösning för att få isoleringen att ligga kvar?

Skjut gärna högt från alla håll å kanter!😎
 
Redigerat:
Badtunnan kommer utanför antar jag? Blir det någon form av våtutrymme inne, dusch eller liknande?

I alla fall, sprutad polyuretan är helt klart en lösning. Den är diffusionstät och tål vatten, så passar utmärkt om det är fuktigt etc. fäster direkt på underlaget och sluter helt tätt mot reglar takstolar etc. Mycket bra isoleringsvärde, lambda, på runt 0,023.
 
thomasx skrev:
Badtunnan kommer utanför antar jag? Blir det någon form av våtutrymme inne, dusch eller liknande?

I alla fall, sprutad polyuretan är helt klart en lösning. Den är diffusionstät och tål vatten, så passar utmärkt om det är fuktigt etc. fäster direkt på underlaget och sluter helt tätt mot reglar takstolar etc. Mycket bra isoleringsvärde, lambda, på runt 0,023.
Tunnan är tänkt stå inne så kommer måste montera badrumsventiler i väggarna. Typ pax eller liknande.

Efter jag isolerat färdigt så ska jag sätta upp fibo skivor, och då kan jag skippa tätskikt på väggar. Golvet blir det matta på. Ingen dusch utan en vägg med bänkskiva, å skåp.. likt ett mindre kök med vinkyl och ett kylskåp för ölen!😎

OK, vad kostar det med polyuretan kontra isolera vanligt mellan reglar!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.