Jag har installerat ventilation i mitt hus från - 86.
De är dragna på en kallis ovanpå takstolar och filtisolering, räcker det med att sprutisolera med ekoisolering som tydligen ska andas rätt bra. Risken för kondens kan väl inte vara speciellt stor om man drar på ett bra lager med isolering?

Har nämligen planerat att göra det på söndag och hyr maskinen på lördag så vill veta om det jag gör blir korrekt.

Tankar?
 
Funderade också hur mycket man kan räkna går åt om ett paket är 0,5m2.
 
Är det till och frånluft du menar, eller är det av och uteluft?

Av och uteluft ska du ha minst 30mm lamellmatta på.

Beror ju lite på vad du har för aggregat också.
Men på Till och frånluft brukar vi lägga värmematta på. Kan tyvärr inte svara på om lösull håller för kondensutveckling eller inte.
 
Precis, alla vent rör. Det räcker inte med att linda mineralull runt av och uteluft? Läste någonstans att någon isolerat med lösull. Om jag drar på ett tjockt lager finns väl ingen risk för kondens då temperaturen runt och i röret är detsamma?
 
Jonatan Valfridsson skrev:
Precis, alla vent rör. Det räcker inte med att linda mineralull runt av och uteluft? Läste någonstans att någon isolerat med lösull. Om jag drar på ett tjockt lager finns väl ingen risk för kondens då temperaturen runt och i röret är detsamma?
Av och uteluft är det lamellmatta som gäller. Det går ju köra vanlig nätmatta med plast runt om som diffspärr annars.

För kondensens skull vet jag inte hur lösullen står sig. Men för bara värmeisolering vet jag att lösullen räcker.
Är du säker på att det var mot kondensen dom la på lösull?
Hur många meter handlar det om?
Det är ju nästan 10kvm på en rulle lamell, plus lite tejp och najtråd.
Tänkte om det ens lönar sig att köpa massa lösull ist för att isolera ordentligt. :)
 
Rören är redan lagda mot takstolarna, lättast vore att bara spruta ett tjockt lager lösull. Är inte ekoull bland de bästa? En 20cm lager borde väl isolera väldigt bra? Det är ett ftx system.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jonatan Valfridsson skrev:
Rören är redan lagda mot takstolarna, lättast vore att bara spruta ett tjockt lager lösull. Är inte ekoull bland de bästa? En 20cm lager borde väl isolera väldigt bra? Det är ett ftx system.
Håller inte på med lösull nånting tyvärr, så kan inte svara på det.
Kör bara rör och ventilationsisolering.

Det isolerar säkerligen bra, men frågan är om det håller kondensen borta.
Jag hade nog inte chansat. Lägger du lamelmatta och tejpar skarvarna så är du 100% på att det inte blir kondens.
Ring och fråga dom som tillverkar lösullen vettja. :)

Var hos en kund för några veckor sen, som hade fått kondens på sina överluftare från toaletterna.
Båda toaletterna blev vattenskadade, så han fick riva ut taket och allt och sen göra om allting.
Detta hände ju inte över en natt direkt, utan det tog lång tid.
Och det var pga av isoleringen det blev kondens.
 
Jag gjorde som du tänker.
Huset är byggt 2010, och ventilatilsrören, som ligger i "kattvindarna" var taffligt isolerade.
Jag satte upp bräder på stödbenen och sedan kom
http://www.sjomarkens.se/?gclid=Cj0...S3UqMBr-DmgsbEq4nVK8yVMXEJNb3a-kVsaArPG8P8HAQ
och fyllde på med 50 cm isolering (samtidigt som vi isolerade vindsbjälklaget i stallet).

Det blev kanonbra!
På Vår ventilationsritning var det specat 8 cm mineralull, men detta måste ha blivit många gånger bättre.
Kondensisolering är onödig, då ventilationsluften alltid är varmare än luften på vinden.
Har för övrigt FTX, så det är en hel del rör :)
 
Tack för svaret just det jag tänkte också men ville få bekräftat. Har köpt mig 11 kubik som borde bli ca 40cm över rören. Köpte ekovilla som tydligen ska ha en riktigt bra värmeisolering. Vet du hur det är med av och in luft. Borde väl räcka med att ta en isolerfilt och dra med ståltråd runt?
 
Jonatan Valfridsson skrev:
Tack för svaret just det jag tänkte också men ville få bekräftat. Har köpt mig 11 kubik som borde bli ca 40cm över rören. Köpte ekovilla som tydligen ska ha en riktigt bra värmeisolering. Vet du hur det är med av och in luft. Borde väl räcka med att ta en isolerfilt och dra med ståltråd runt?
Det ska vara difftätt. Alufolie eller plast och sen tejpa alla skarvar. Annars har isoleringen ingen funktion.
Isolerfilt vad är det för typ av isolering?
 
Touchofred skrev:
Det ska vara difftätt. Alufolie eller plast och sen tejpa alla skarvar. Annars har isoleringen ingen funktion.
...
Varför ska det vara "difftätt" menar du?
 
KnockOnWood skrev:
Varför ska det vara "difftätt" menar du?
För kondensen skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.