Hej,

Låt säga att man har en plan tomt utan sankmark eller annat som kan krångla till det. Hur mycket kan det då kosta med schaktning, grund + arbete för ett hjältevadshus modell Nygård? Är medveten om att det inte går att ge någon exakt uppgift baserad på endast den informationen, men ungefär?

/ Elin
 
Du behöver komma med mer fakta för ens ett ungefärligt pris. Är tomten ute på vischan eller ligger det någorlunda nära en centralort. Är det krypgrund eller platta på mark? Ska du ha värmeslingor i plattan? m.m.

Själva schaktningen tar cirka en dag på en enkel tomt, därefter behövs massa grus för dränering m.m. Du kan också behöva hjälp att lägga ut gruset av en grävare. Den biten kanske kostar 30000-50000kr om du inte råkar ut för svårigheter. En krypgrund kanske kostar mellan 30000-65000 beroende på hur avancerad form grunden ska ha och förutsättningarna. Platta på mark är dyrare. Dock ska du komma ihåg att du behöver ett bjälklag på krypgrund, det behövs inte på platta, och det kostar också.

Detta är väldigt ungefärliga siffror!!!! ??? Det bästa är naturligtvis att begära in offerter från ett par olika entreprenörer.
 
Lastkaj,

Saken är den att vi inte har hittat rätt tomt än, men vi vill ändå kunna få en bild (om än otroligt osäker) av hur mycket som tillkommer för grunden, dvs om det rör sig om 50, 100, 200 eller 300 tkr... ???

Vi är riktiga gröngölingar så vi har inte bestämt oss än för om vi vill ha krypgrund/torpargrund eller platta på mark. När vi har rört oss på begagnatmarknaden (för hus) så har vi hela tiden fått höra att "platta på mark är skit". Har tekniken förbättrats avsevärt eller är krypgrund fortfarande att föredra?


/ Elin
 
Bob_the_builder
Ja, tekniken har förbättrats avsevärt. De flesta bedömare anser nog att platta på mark numera är bättre än en uteluftsventilerad krypgrund (som jag tror är Hjältevadshus standardgrund).
 
Jag var på ett seminarium anordnat av NCC:s byggforskare. De var helt emot krypgrund med dagens moderna uppvärmningssystem och bra byggda hus. Förr i tiden fungerade det när hela huset ventilerades av att de var otäta samt att det var ett ständigt "drag" i huset av en varm murstock. Idag fungerar det inte riktigt bra. Dock är det något historien får utvisa om kanske 50 år. Fast redan idag är det en del problem med dessa huskonstruktioner.

När det gäller platta på mark gäller det att skilja på isolerad och icke isolerad. Det ska vara isolerad för att det ska fungera bra. Dock plattas isolering till efter ett antal år (kanske 50år???) och då tappar den isoleringsförmåga. Oisolerad platta hade jag inte valt. Det finns också en begränsad livslängd på ingjutna vattenslingor för värme i plattan - de håller inte för alltid.

Personligen hade jag valt isolerad platta på mark med bra dränering. Jag hade även valt ingjutna värmeslingor. Det ger en bra inomhuskomfort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.