Hej,

Står inför inköp av en begagnad 20-fots container jag tänkt ställa upp på tomten att ha som förråd/byggcontainer.

1. Är det något särskilt man ska titta på en begagnad container. Hel och tät är förstås bra att den är. Hur är det med rost, ska man hålla sig borta från ytrostade eller är det oundvikligt om man köper begagnade som stått utomhus. Krävs någon typ av ursprungsbevis?

2.Vissa sägs vara isolerad, har det någon verklig effekt och är det ens motiverat att i dessa hålla värmen ovanför nollan under vintermånaderna?

3. Krävs det någon bygganmälan eller bygglov för att placera containern? Tanken är att använda containern som temporärt byggförråd inför kommande (ej ännu ansökt) utbyggnad. Eller faller en 20-fotare under de nya attfallsreglerna och kräver således ingen anmälan till kommunen? Skulle behöva ha den på plats 2-3 år.

4. Har tänkt placera containern långt in på tomten i en liten skogsdunge så att den inte störs av någon förbipasserande. Finns det andra tips på hur/var man ska placera den för att väcka så lite irritation som möjligt hos grannarna? Måla om den? Sätta upp panel på den?

5. Hur omplacerar man lättast containern på tomten? Har tänkt rulla den tomma containern på stockar/telefonstolpar med draghjälp från en traktorgrävare. Är det någon som kan bekräfta att den idéen fungerar i praktiken?
 
Kan bli kondens i en oisolerad container, har själv funderingar på att köpa ett begagnat lastbils skåp, de är oftatst isolerade.
//Jante
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Du kan gärna lukta lite i containern varm som kall , då dessa brukar kunna lukta skit rent ut sagt.;)
Containern väger ca 2000-3000kg tom och kan med fördel flyttas med gafflar från bredsidan.
Se till att ha förlängningsgafflar på fordonet och att det är tomt under flytt , har ni ingen maskin som sprider gafflarna brett så får ni vara försiktiga så den inte glider av i sidled och hjälp med att titta behövs.
Ett gaffelpar på var kortsida fungerar mycket bra också men kräver 2st vana förare och en någorlunda jämn tomt.
 
Micro skrev:
Du kan gärna lukta lite i containern varm som kall , då dessa brukar kunna lukta skit rent ut sagt.;)
Containern väger ca 2000-3000kg tom och kan med fördel flyttas med gafflar från bredsidan.
Se till att ha förlängningsgafflar på fordonet och att det är tomt under flytt , har ni ingen maskin som sprider gafflarna brett så får ni vara försiktiga så den inte glider av i sidled och hjälp med att titta behövs.
Ett gaffelpar på var kortsida fungerar mycket bra också men kräver 2st vana förare och en någorlunda jämn tomt.
Traktorgrävaren orkar dessvärre bara lyfta drygt ett ton i framskopan och har inte tillgång till några gafflar. Är det genomförbart att rulla containern på telefonstolpar?
 
  • Gilla
Mysrys
  • Laddar…
Har aldrig provat det sättet att flytta en container , men antar att du får problem att lyfta upp containern på stockarna och att svänga åt något håll.
Containern måste i alla fall stå rakt om du ska få upp dörrarna och dom måste vara stängda helt då du flyttar den.
Rent teoretiskt måste det ju fungera då man flyttade stenblock på det sättet för tusentals år sedan.
 
Men lägg först stockar under som räls. Stockarna under containern rullar nog dåligt på gräsmattan.
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
Kan bekräfta att det går att rulla en tom container på två stockar. Har lagt reglar mellan stock och gräs, samt mellan stock och container för att minska friktionen. Drar sedan hela lasset med ett spakblock. Det blir dock en del springande och lyftande för att hela tiden rulla fram stockarna under containern allteftersom den rör på sig. Ensam man och det har gått bra hittills, nu måste jag vrida lite på den och dra in den i terräng under ett par granar.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Det går även bra att köpa en oisolerad container, problemet som uppstår då är kondens vid väderomslag. Det går att köpa isolersatser till containrar. Det är 50mm frigolit med plywood på insidan som man bör måla.
Har du inte traktor som orkar, kolla med en kranbil i området, otroligt smidigt och han kan ställa ner den på cm där du vill ha den :)
 
Väcker denna tråden då jag undrar precis samma saker fast med lite tillägg.

1. kan man ställa containern rakt på gräsmattan eller är det lämpligt att grusa eller palla upp den med med något så den kommer en bit från marken?

2. är det värt att köpa en isolerad container eller vad kan det kosta att isolera en själv i efterhand?
vad används isåfall för material ?

Oisolerade 20 fotare hittar ja för mellan ca 7-11 tusen. medan isolerade ligger på ca 25 tusen.
kan väl knappast kosta 15 tusen att isolera en container själv ?
 
Jag skulle rekommendera att sätta några plintar i hörnen som man ser till att dem är i våg. Om containern vrider sig pga ojämt underlag går det inte att öppna eller stänga dörrarna.
 
Har kontakt med en som tar hem nya containers pm om ni vill ha namn
 
Jag har en 20 fotare nu när jag bygger garage och har ställt den på trädgårdsplattor, då marken sluttar så har jag 2 st plattor på höjden fram och 10 på höjden bak det blev väldigt stabilt. plattorna är 50x50x5cm
 
tack för svar!
ang isoleringen, va kan de kosta att göra själv? eller är de motiverat att köpa en färdigisolerad rent kostnadsmässigt?
 
beror väl på hur snyggt man vill ha det, köpa 50mm cellplast och limma upp kan inte kosta mer än nån 1000lapp max, plywood lika mycket kanske, hur dom fäster plywooden vet jag inte
 
Som granne till en ful sunkcontainer som används som garage kan jag tipsa om att klä in den. Någon dags arbete som kan skapa ett litet fint hus och samtidigt avsevärt minska risken att bli områdets återkommande samtalsämne bland grannarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.