På tomten har vi en korkalm som dog förra året pga insektsangrepp. Jag trodde att trädet skulle vara ganska sprött men vid fällning visade sig att trät är i bra skick och därtill ganska hårt faktiskt.

Finns det nackdelar med att ta virke från döda träd för att slöjda/snickra med? Tänker mest på om det är tuffare mot eggverktyg osv.

//Ronnie
 
Alla träd är döda när de väl blivit plankor..

Nej, ingen skillnad i trät i sig, om det stått och torkat finna det klart risk för spänningar så lite försiktighet vid uppsågningen är inte fel (fast kan alltid finnas spänningar iofs).

Se bara till så att det som dödade ditt träd inte följer med in och äter upp ditt virkesförråd
:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Allt beror på trädslag.
Jag har ingen aning om vad en alm är utom att jag har läst att det finns ett sådant träslag där nere i söder.

Rent spontant skulle jag säga att eftersom virket har torkat med barken på så är det stor risk för röta i någon form. Ofta torröta som gör virket sprött.
Om du inte hittar någonting sådant är det bara att snickra!

Gran och björk och rönn ruttnar i allmänhet innan de hinner torka. Dessutom hårdnar kvistarna i torrgranar så de går hårt åt alla verktyg. Tall ruttnar också här i vårt fuktiga kustklimat men längre inåt land och norrut där klimatet är torrare så brukar det vara fint virke i gamla torrtallar. En torkar före den ruttnar så torra enar brukar vara användbara.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tror att virket får mycket mer sprickor om det får torka osågat eftersom det då inte kan ändra dimension för att kompensera för att trä krymper olika mycket i olika riktningar. Tyvärr blir det ofta små sprickor som inte syns förrän det hyvlas och bearbetas.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Stort tack för bra info! Då ska jag nog ta vara på stammen trots allt och se vad det kan bli av den.

Tack igen!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.