Har någon här erfarenhet av att motorisera enklare markiser t.ex. denna http://www.jula.se/fonstermarkis-791212 med en generisk markismotor t.ex. denna http://www.conrad.se/Heicko-ER1060-20.htm?websale8=conrad-swe&pi=1081358&ci=SHOP_AREA_17201_0801011

Vad är det man ska kolla på vad det gäller diametrar och fästen? Hur vet man vad som kommer fungera med rimlig insats och vad som aldrig kommer gå att få ihop? Har något kanske tips om litet bilder från ett sådan bygge som man kan utgå från?

Tack på förhand.

/Ola
 
Hej Ola, jag har markisen du visar via länk i ditt inlägg.
Testade eller hittade du en motor som fungerade till den?

Tacksam för svar hursom då jag inte ännu hittat någon motor som passar.
 
bumpar tråden då jag också är nyfiken på detta!
 
Lägg inte ner pengar på att fixa till den skitmarkisen från Jula, det kostar ju tre gånger nypriset sen står ni där med en motor och sämsta markisen.
 
jag trixade med sådant för något år sedan. I mitt fall gällde det en markis som redan var motoriserad men där elmotorn pajjade. Dock såldes inte den typ av elmotor längre och att ersätta med en annan elmotor gick åt skogen då elmotorn skulle dockas i olika infästningar i markisröret som visade sig vara lite olika beroende på tillverkare av elmotorn. Det hela slutade med att jag fick byta ut hela markisen till ny markis med tillhörande elmotor.
 
självklart är det säkert mycket bättre att köpa en superdupermarkis från markismästarna för 30k styck, men om man nu råkar ha "skitmarkiser" och är nöjd med dom, är det någon som har eftermonterat motor på "skitmarkiser" (rusta/jula)?

mvh
da9911
 
  • Gilla
OlaF och 1 till
  • Laddar…
Någon som lyckats eftermontera markismotor?
 
J JohanOeberg skrev:
Någon som lyckats eftermontera markismotor?
har du lyckats än?
 
D dvandiejk skrev:
har du lyckats än?
Nej. Försökte inte ens. Projekt: 'Inte helvetesvarmt' är lagt på is... Misstänker dessutom att jag måste hs bygglov á 15 000 SEK så bara det håller emot. Det jag var närmast att fixa va Hastas batteri+solcells matade vertikalmarkiser. Igen elmatning utan bara sätta upp. Men maxbredden va 160 och vi har 2m breda fönster... damnit!
 
J JohanOeberg skrev:
Nej. Försökte inte ens. Projekt: 'Inte helvetesvarmt' är lagt på is... Misstänker dessutom att jag måste hs bygglov á 15 000 SEK så bara det håller emot. Det jag var närmast att fixa va Hastas batteri+solcells matade vertikalmarkiser. Igen elmatning utan bara sätta upp. Men maxbredden va 160 och vi har 2m breda fönster... damnit!
amen då vet jag =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.