Hej,
Som alla vet är bygga på "prickad" mark nixat av kommunen. Men vi har i våran detaljplan "streckad" mark. Detta betyder enligt detaljplanen att man får bara bygga garage eller uthus på det. Denna streckade marken tar upp cirka 1/3 av tomten och alla andra tomter i detta villaområde vi bor i. Ingen av oss har dock sett detta förrän nu när jag undersökt det men det kan man ju inte använda som skäl. Men framförallt tar det upp den delen där vi nu har planerat att bygga ut med ett uterum som ska sitta fast i huset!

Enligt kommunens preliminära utvärdering av idén säger dom nej för att det är just streckad mark. Men om jag lämnar in en konkret bygglovsansökan och motiverar varför just jag skulle få tillåtelse till det så kan dom tänka om.
Jag får utan problem bygga ett stort fett dubbelgarage där om jag vill eller ett stort förråd eller t.o.m största möjliga attefallshus. Men att bygga ett uterum är dom skeptiska till.
Nu har jag och frugan funderat på alla andra sätt att göra det på men kommer köra på i.a.f och försöka få igenom det här bygglovet iallefall. Grannarna är helt med mig så dom kommer inte protestera. En annan granne har nyligen fått ok att bygga uterum trots att det gick emot detaljplanen men på en annan punkt (hans totala bo-area översteg den tillåtna) men som gick igenom tack vare att ingen granne protesterade. Rent byggteknisk är min motivation att jag inte kan göra detta någon annanstans på huset då höjden på uterummet gör att jag måste bygga om och sänka en hel altan på 64kvm och då inte är i plan med resten av huset (man får alltså ta ett steg ner när man går ut) samt att rasera ett helt utekök.

Så, mina frågor:
- har någon annan här erfarenhet av att driva igenom bygglovsansökan som från början nekades? Några råd?
- har någon annan här erfarenhet av att få igenom bygglov på "streckad" mark?
- har någon några råd på hur jag ska motivera detta mot kommunen? Jag har några anledningar själv men ju fler anledningar jag listar desto bättre känns det :)
 
Första frågan är ju om detta kan ses som en mindre avvikelse från detaljplanen. För om det inte kan räknas som mindre avvikelse så får kommunen inte bevilja bygget oavsett hur gärna de vill. Och oavsett hur viktigt det är för dig att få bygga just där. Till den bedömningen kommer även huruvida huset i övrigt följer detaljplanen, eller om det redan finns en avvikelse.

De fall jag har hört talas om att det beviljats bygge på prickmark, så har det gällt en mindre utbyggnad på prickmark, eller en utbyggnad som bara till liten del inkräktat på prickmark.

Det kan vara bra att försöka hitta den bakomliggande motiveringen till varför området har prickmark. Och försöka formulera sina skäl så att det framgår att byggplanerna är i linje med detaljplanens intentioner, även om det "råkar" inkräkta på en detalj.

I en plan som den här där man tydligen explicit tillåter garage på prickmark, så verkar det ju som prickningen finns där för att på något sätt får husen att hamna "rätt" på tomten. Det är ju vanligt att i detaljplaner speca att husen skall ligga på ex. 8m från gatan, varken mer eller mindre, man vill skapa en känsla av enhetlig "mur".

Försök anpassa motiveringen till sådana intentioner, om det är skälet till prickning. Andra skäl för prickning kan vara framtida ledningsdragningar, framtida breddning av väg osv.
 
Min granne drev för några år sedan igenom en utbyggnad i strid med handläggarens uppfattning. De ville bygga ett inglasat uterum, som kom 3,5m från gränsen mot oss.

Vi godkände planerna i grannehörandet före bygglov. Handläggaren avstyrkte (tror att de dessutom kom över max yta). Grannen drev det till byggnadsnämnden där det blev votering. Aliansens ledamöter tillstyrkte bygglovet, de rödgröna avstyrkte. Men det gick igenom.

Sedan när de precis hade fått sitt bygglov, kom grannen på att de ritat fel, så att det modulsystem de skulle använda inte riktigt fick plats, de behövde bygga ut ytterligare 25cm. Jag godkände rakt av, och till vår stora förvåning godkände handläggaren utökningen direkt utan något ytterligare strul (inte ens förnyat grannehörande)


Kan tillägga att för oss blev det en förbättring, de hade tidigare en rätt tråkig putsad gavel åt vårt håll, med en uteplats med ett risigt plank. Deras rätt stora uterum skapar en levande fasad, som är en klart bättre utsikt från vårt håll. Höjden är lagom så att den inte skymmer solen mer än byggnaden gjorde redan innan.
 
Som du själv är inne på så är det ju skillnad på prickad mark (där man inte får uppföra byggnader alls) och streckad mark (där man i din detaljplan får uppföra komplementbyggnader, men inte bostadshus).

Försök få fram VAD det är som är anledningen till streckmarken, vad är det kommunen ville uppnå med den.
Kan stå i planhandlingarna eller framgå av eventuella tjänsteutlåtanden etc. inför planens antagande. Om man vet anledningen är det lättare att hitta rätt argument till varför ett uterum skulle vara OK.
 
jag läser som en kratta, missade helt det där med streckad, inte prickad. Vet inte hur stor skillnad det kan göra.
 
hempularen skrev:
jag läser som en kratta, missade helt det där med streckad, inte prickad. Vet inte hur stor skillnad det kan göra.
Det borde vara lättare att få bygga på streckad mark än på prickad. Men risken är som sagt att bygglovshandläggaren tycker att ett uterum är en del av bostaden (om man kanske kallar det "växthus med direktaccess från bostadshuset" kanske det går, vad vet jag?

Sen har du ju alltid möjligheten att bygga det som en attefallstillbyggnad (fast då max 15 kvm), då kan man ju strunta blankt i alla detaljplanebestämmelser!
 
Kolla med kommunen om det stämmer att det ska vara streckad mark, vi fick lov att bygga ut på prickad mark eftersom kommunen inte hade en aaaaaning om varför det var prickat där. :D
 
O
bäckåbölja skrev:
Kolla med kommunen om det stämmer att det ska vara streckad mark, vi fick lov att bygga ut på prickad mark eftersom kommunen inte hade en aaaaaning om varför det var prickat där. :D
Då hade ni tur att ingen överklagade beslutet! För även om dp är konstig så måste den följas!
 
O
hempularen skrev:
Min granne drev för några år sedan igenom en utbyggnad i strid med handläggarens uppfattning. De ville bygga ett inglasat uterum, som kom 3,5m från gränsen mot oss.

Vi godkände planerna i grannehörandet före bygglov. Handläggaren avstyrkte (tror att de dessutom kom över max yta). Grannen drev det till byggnadsnämnden där det blev votering. Aliansens ledamöter tillstyrkte bygglovet, de rödgröna avstyrkte. Men det gick igenom.

Sedan när de precis hade fått sitt bygglov, kom grannen på att de ritat fel, så att det modulsystem de skulle använda inte riktigt fick plats, de behövde bygga ut ytterligare 25cm. Jag godkände rakt av, och till vår stora förvåning godkände handläggaren utökningen direkt utan något ytterligare strul (inte ens förnyat grannehörande)


Kan tillägga att för oss blev det en förbättring, de hade tidigare en rätt tråkig putsad gavel åt vårt håll, med en uteplats med ett risigt plank. Deras rätt stora uterum skapar en levande fasad, som är en klart bättre utsikt från vårt håll. Höjden är lagom så att den inte skymmer solen mer än byggnaden gjorde redan innan.
Även om ett bygglov går igenom i nämnden så kan det överklagas
 
K
Planen att bygga ett växthus mot huset borde fungera annars.

Vi har streckmark 4-6 meter runt vår tomt och flera grannar har byggt vidhängande garage och förråd på denna
 
Odjuret skrev:
Då hade ni tur att ingen överklagade beslutet! För även om dp är konstig så måste den följas!
Jag tror de ändrade detaljplanen för hela området, eftersom ingen ändå visste riktigt varför det var prickat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.