Vi har fått bygglov och startbesked och påbörjat bygget av vårt hus men nu har grannen överklagat på vår överyta (10%). Vilka kan konsekvenserna bli om vi förlorar bygglovet när bygget är klart? Måste vi riva hela huset eller räcker det att vi river motsvarande överytan? Kan man få böter och få behålla överytan? Andra konsekvenser?
 
O
Ni skulle nog bli tvugna att riva. Du måste då lämna in ett nytt bygglov. Jag har aldrig hört talas om någon som klarat sig undan med bara böter. Det låter inte som en bra lösning!
Jag skulle stoppat bygget tills överklagan är klar. Att påbörja ett bygge som till viss del strider mot dp innan bygglovet vunnit laga kraft är riskabelt! Jag skulle garanterat inte börjat!

Så se till att stoppa bygget, innan kostnaden skjuter ivög
 
Redigerat:
Men om TS fått både bygglov och startbesked så kan är det ju inget fel, grannens överklagan är för sen skulle jag säga, men jag kan inte reglerna men visst borde det vara så? Man får väl inte startbesked förrän överklaganstiden är över annars kan man ju aldrig bygga!
 
K
Har beslutat vunnit laga kraft kan man inte överklaga. Hur fick du veta att det är överklagat?
 
Det är fullt möjligt för kommunen att ge starttillstånd redan innan bygglovet har vunnit laga kraft. Startbeskedet är ett myndighetsbeslut, som troligen även det går att överklaga. Man kan ex. tänka sig att kontrollplanen innehåller punkter av intresse för grannar som ex. skyddanordningar mot grannnens tomt osv. Då kan man tänka sig att grannen med viss rätt vill kräva större skyddsåtgärder.

Som sagt. OM bygglovet inte vunnit laga kraft, och med en sådan avvikelse (som inte är soklart OK), då skulle jag inte vågat starta bygget.

OM bygglovet blir ogiltigförklarat, så är bygget i sin helhet ett svartbygge, du får inga böter, för du hade rätt att bygga innan bygglovet ogiltigförklaras. Men det måste till ett nytt bygglov, och beroende på situationen så kan det i extrema fall visa sig omöjligt att få bygga överhuvudtaget då.
 
Mikael_L
I vissa fall kan det gå att hålla kommunen för ansvarig för skadan som skett då de gett bygglov och startbesked som sen i efterhand blivit ogiltigförklarat.
 
R
leby skrev:
Men om TS fått både bygglov och startbesked så kan är det ju inget fel, grannens överklagan är för sen skulle jag säga, men jag kan inte reglerna men visst borde det vara så? Man får väl inte startbesked förrän överklaganstiden är över annars kan man ju aldrig bygga!
Efter att grannarna tagit del av startbeskedet har de tre veckor på sig att överklaga.
 
rolflidvall skrev:
Efter att grannarna tagit del av startbeskedet har de tre veckor på sig att överklaga.
Det är väl efter att bygglovet är beviljat?
Startbesked får ju inte grannen någon info om, kan ju gå lång tid mellan bygglov och startbesked.
 
Startbeskedet är ju ett myndighetsbeslut i sig själv, så det går troligen att överklaga. Men då är det försent att klaga på ex. överyta, om bygglovet vunnit laga kraft.
 
R
Pumba skrev:
Det är väl efter att bygglovet är beviljat?
Startbesked får ju inte grannen någon info om, kan ju gå lång tid mellan bygglov och startbesked.
Japp, det blev fort men fel. Inom tre veckor efter att grannarna tagit del av bygglovet kan de överklaga.
 
Är inte startbeskedet ett gynnande förvaltningsbeslut? Isåfall borde det ju inte gå att överklaga. Men det kanske inte funkar så när det gäller bygglov.
 
När beviljades bygglovet?
När fick ni startbeskedet?
Hur långt har ni kommit i bygget?
På vilket sätt är det 10% överyta? Byggyta/boyta/biyta?

Pausa i byggandet och fråga kommunen.
 
Nedan från boverkets sidor.

När du får ditt bygglov ska dina grannar och andra sakägare få reda på det. Det kan ske antingen genom delgivning eller ett meddelande. De som får ta del av beslutet har sedan tre veckor på sig att överklaga. Beslutet kungörs även i Post- och Inrikes Tidningar, och överklagandetiden är fyra veckor från det att beslutet kungjorts där. Om ingen överklagar vinner bygglovsbeslutet laga kraft. Det betyder att beslutet inte längre kan överklagas.
 
Så länge som bygglovet inte har inhiberats har du ett giltigt bygglov och kan både få startbesked och bygga. MEN du bygger på egen risk om det är överklagat och inte har vunnit laga kraft. Ifall bygglovet upphävs av högre instans står du plötsligt utan bygglov och kan tvingas riva.
 
  • Gilla
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
O
Jag är lite elak, men jag förutsätter att överklagandet kom in i tid. Att börja bygga innan bygglovet har vunnit laga kraft, tycker jag är lite väl våghalsigt i allmänhet och riktigt för mycket våghalsigt om det strider mot DP i synnerhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.