Det är nog ingen synvilla, fasningen på framsidan av min panel börjar något lägre än "klacken" på baksidan, ca 1-2 mm. Kan ta en närbild i eftermiddag och lägga upp.
 
Gör gärna det
 
Jag kan bidra med en liten bild på vår fasad som är gjord av 145mm dubbelfasspont.

Husfasad med vit 145mm dubbelfasspont, fönster, dörr och utebelysning i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eddiekarlsson och 2 till
  • Laddar…
Här såg ju fästningen ut att vara ännu mindre. Vårt har du köpt virket Janus?
 
Närbild av en vitmålad vägg med grov struktur och en slät fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en målad träplank i fokus med en suddig arbetsbänk och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag köpte viket på XL-bygg.
Dock så tror jag att panel har samma mått oavsett vilket hyvleri det är som har tillverkat panelen. Allt sådant verkar vara väldigt standardiserat.

Vi är väldigt nöjda med att vi valde 145mm panel. Det blir ju lite färre brädor då och intrycket blir lite lugnare. Ingen brädgård nära oss hade så bred panel på lager utan det fick beställas men på XL var det en merkostnad på bara någon hundralapp (300 om jag minns rätt) eftersom vi inte ville ha en hel pall.
 
ghoti skrev:
[...bilder...]
Det är något vackert med ett forum där man tar macro-foton av fasadpanel och ingående diskuterar olika hyvlingar...
(y)
 
  • Gilla
Tonis och 4 till
  • Laddar…
danielte skrev:
Tycker dock att springorna ser betydligt större ut på bilden Beijer visar än den du lade upp. Jag vill att det ska se ut precis som på Janus bild. Vad ska jag ha?
Samma dubbelfasspont som Janus, lämpligen ;)
 
danielte skrev:
Janus panel är alltså densamma som denna:

[länk]
[bild]


Tycker dock att springorna ser betydligt större ut på bilden Beijer visar än den du lade upp. Jag vill att det ska se ut precis som på Janus bild. Vad ska jag ha?
Den där bilden visar väl z-panel om jag inte ser helt fel.
När jag kollar lite mer på Beijers hemsida enligt länken som du bifogade så verkar den bilden bara leda till en artikel om fasadpaneler generellt så den har nog ingenting med dubbelfassponten att göra. Du kan nog lugnt köpa vilken dubbelfas som helst och vara trygg över ett bra resultat.

Ett generellt tips vid liggande panel är att köpa så långa längder du kan så får du så få skarvar som möjligt.
 
Jag tror du blir lite lurad av ljusförhållandena också, det är lätt att tro att allt som ligger i skuggan är en skarv men de skarpa skuggorna kommer ju fram som mest i stark sommarsol. Janus bild är tagen mer eller mindre i flatljus vilket gör att hans skarvar kan uppfattas som lite extra små jämfört med sommarbilden du visar.
 
Så kan det ju vara. För visst borde enkelfas ha mindre springa?
 
Aha, låter rimligt. Då får det bli dubbelfassponten!

Vad skiljer den från Z-panel? Det har jag inte riktigt förstått.
 
Nu läser jag att man inte bör ha dubbelfas liggande så då får det väl bli enkelfas ändå...

Att man kan snöa in sig så här på brädor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.