Har läst en del om värmepumpar och det verkar som det finns två alternativ till mitt 80kvm garage(verkstad. Antingen köpa en pump tex panasonic med installation för ca 15000kr eller köpa en när jula har erbjudande för ca 5000 och instalera själv. Man får ju inte det, men det händer ju att man kör i 92 på 90 väg oxå så om man bortser från det, gäller det någon garanti? Om man åker hem och instalerar och pumpen är helt död. Har man slängt 5000 kr i sjön då? eller finns det nån garanti på fabrikationsfel tro?

Och ni som har Julas pumpar, Hur vet man vilka som måste vacumsugas och vilka som redan är förfylda och bara att sätta ihop snabbkopplingen?
 
Jag fick min värmepump installerad förra året. Snacka då med installatören om just dem här snabbkoplingarna. Han sa att dem inte får finnas längre då dem inte var säkra och att man skulle städa bort alla gör-det-självare.
Men har inte kollat upp detta själv, utan bara hört från installatören.
 
Jag har läst en historia på värmepumpsforumet om en som köpte en billig pump på Rusta och installerade själv. Något hade blivit fel i lagerhanteringen så att han fått en innerdel och en ytterdel som inte hörde ihop. När han reklamerade den till Rusta så hänvisade de honom till en installatör för att identifiera och åtgärda felet. Problemet var att installatören inte ville befatta sig med detta då han inte själv installerat den. Därmed stod han med en värmepump som inte fungerade samt en återförsäljare och en installatör som hänvisade till varandra.
 
Man får väl enligt lag inte installera värmepumpar utan att vara behörig längre?
 
  • Gilla
Denthu
  • Laddar…
osiris skrev:
Man får väl enligt lag inte installera värmepumpar utan att vara behörig längre?
Nej, det får man inte. Alla gör-det-själv installationer så kommer du att få en liten mängd luft i systemet och det leder till problem längre fram.
 
Installerade en Jula pump i garaget i höstas, den hade inte snabbkopplingar. Men bara att vacumsuga den som vanligt när man installerar en värmepump och när man kollar att den håller undertrycket släppa på gasen och starta :)
 
anders07 skrev:
Nej, det får man inte. Alla gör-det-själv installationer så kommer du att få en liten mängd luft i systemet och det leder till problem längre fram.
Jag tror knappast det är orsaken utan snarast de gifter som gasen innehåller som kan vara rent livsfarliga i vissa fall.
Vet man inte vad man håller på med så låt bli.
 
Det handlar nog mest om miljö och ozonskikt, inte havererade pumpar eller personlig hälsa.

Sen är det lite tråkigt att en del är kategoriska i sin ståndpunkt att gör-det-självare alltid kommer att misslyckas.
Finns säkert en hel del som kan skaffa in eller låna en proffs-vacuumpump och få till det på ett alldeles OK sätt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag installerade min Julapump för ett år sedan, det känns som det ska väldigt mycket till för att lyckas göra fel, det var mer krångel att skruva dit jordkabeln i chassiet än det var att installera rören...
Det är ju en snabbkoppling som bara bara trycker ner och fäller över ett låsklipp, ungefär lika jobbigt som att ansluta en 3-fas handske.

Jag kunde inte hitta nått gällande att garantin inte skulle gälla, det går ju att dela enheterna i efterhand med.

Köldmediumet som är i är inget som påverkar ozonskiktet, sånt är sedan länge förbjudet, det är ju dock inte helt miljövänligt.

SC modellerna är det väl som gör-det-självaren vill ha
 
Redigerat:
A
Mycket skrönor är det...

Det är förbud mot att sälja typ dessa pumpar till personer utan giltigt certifikat. LAG!!!

Jula bestämmer hur garantin skall gälla.
Snabbkopplingen skall inte fasas ut då det är en bra produkt.

Dessa Kina-pumpar har olika anslutningar av köldmedelsrören.
Dels nämnda snabbkoppling, dels för-fyllda rör med fast längd och backventiler i förskruvningarna, samt inga rör alls då man behöver skaffa dessa och kona i varje ände.

Oavsett anslutning, under förutsättning att det går rätt till blir dessa gastäta och fullgod funktion uppnås på anläggningen.

Anledningen till att inte vem som helst (vilket man gick tidigare) får göra ingrepp i kylsystemet, vilket de facto man gör med en koppling, är att en hope svenskar en gång i tiden krävde att vi skulle vara med i EU.
Förbudet är en ren o skär EU- bestämmelse och inget annat. Den har svensken som allt annat från Eu slukat med hull och hår och regleras i den då kallade F-gas förordningen. Vilken skärptes förra året.
I denna förordning står nästan allt gällande fluoriserande växthusgaser. till dessa hör då R410A vilken är vanlig i värmepumpar.

Det man tror att man uppnår med lagen är att utsläppen av växthusgaser, genom okunskap, minskar.
R410A kommer att fasas ut då den har ett för högt GWP dvs för stor påverkan på växthuseffekten.
Vissa tillverkare har nu börjat införa R32 som ersättare.
 
MagHam skrev:
Det handlar nog mest om miljö och ozonskikt, inte havererade pumpar eller personlig hälsa.

Sen är det lite tråkigt att en del är kategoriska i sin ståndpunkt att gör-det-självare alltid kommer att misslyckas.
Finns säkert en hel del som kan skaffa in eller låna en proffs-vacuumpump och få till det på ett alldeles OK sätt.
Miljö håller jag med om men du kan inte hoppa över hälsoriskerna då gaserna bl.a äter upp syre, de nyare är lite lindrigare men de kan ändå sänka syrenivån vilket leder till andningsbesvär och ökad puls samt svimning och om det är en större mängd så leder det till hjärtarytmi.
Äldre gaser var mer farliga men även gaser som R-410a kan orsaka direkt fara för liv allt beror på utrymmet och andra omständigheter där monteringen sker.
Gasen är även tyngre vilket gör att den stannar kvar nere och inte stiger vilket ökar koncentrationen och om du svimmar i ett drabbat område så kan du dö.
Det finns en orsak till att det krävs certifiering för att fylla på gas (köldmedia).
Läs säkerhetsbladet för gasen http://www1.mscdirect.com/MSDS/MSDS00059/71318992-20151129.PDF
"Misuse or intentional inhalation abuse may lead to death without warning."
 
123abc skrev:
Det finns en orsak till att det krävs certifiering för att fylla på gas (köldmedia).
Läs säkerhetsbladet för gasen [länk]
"Misuse or intentional inhalation abuse may lead to death without warning."
Med den logiken borde det vara certifiering på att campa också.
"Kvävning kan inträffa utan förvarning"
Ur säkerhetsdatablad för gasol:
http://www.aga.se/internet.lg.lg.swe/sv/images/GASOL_SE586_121938.pdf

Nu är vi kanske lite OT, men det är synd att dessa säkerhetsdatablad på ett ganska onyanserat sätt friskriver sig från allt som kan hända för alla produkter - inklusive diskmedel.
Det är möjligt/troligt att köldmedier är riktigt ohälsosamma för person. Men det drunknar bland alla andra varningar.
 
Dessutom ska man ju inte ha någon som helst kontakt med gasen, då har man redan misslyckats rejält.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Var köper man en vacumsug och hur gör man.
(Rent hypotetiskt såklart :p)
 
A
Sök på nätet 2stegs vakumpump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.